Erven van vader die nooit omgekeken heeft.

Baileyske
Topic Starter
Berichten: 49

Erven van vader die nooit omgekeken heeft.

#1 , 19 aug 2014 21:18

Zit hier met een probleem.
Heb te horen gekregen dat mijn grootvader overleden is, is dus vaders vader.
Zelf ken ik hem niet, heeft mijn grootmoeder achtergelaten toen zij zwanger was.

Maar nu blijkt dat hij bij zijn nieuwe vrouw en kinderen nooit gezegd heeft dat hij een zoon heeft.
Ze zeggen dat hij enkel de familienaam draagt maar niet zijn echte vader is.
Dus ook niet moet komen moeien.

Is mijn vader dan erfgenaam?
Is het ook zo niet, dat je sowieso erfgenaam zijt als je de naam draagt, of zijn er meer voorwaarden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 19 aug 2014 21:24

Ze zeggen wie zegt dat.
Als uw vader bij de burgerlijke stand ingeschreven is als zoon van x en Y dan is dat wettelijk zo.
Dus uw vader is wettelijke erfgenaam.
Het kan natuurlijk zijn dat uw grootouders een beding langs levende hadden in testament ...
ter info:
Huwelijk van voor '76 want door de wet van 14 juli 1976 inwerking getreden 28 september 1976 is het huwelijksvermogensrecht volledig gewijzigd.

duma
Berichten: 2871

#3 , 21 aug 2014 13:25

Een beding langst levende kan maar als er enkel gemeenschappelijke kinderen zijn. In het geval dat er kinderen zijn uit een vorige relatie, kan de inkorting hiervan geëist worden (en zal die ook toegekend worden) en zal het kind uit de vorige relatie erven waar hij recht op heeft. Anders zou dat kind onterft worden en dat kan niet.
Maar het is dus wel belangrijk om te weten hoe het er officieel voor staat: Is uw grootvader op papier de vader van uw vader? Beginnen met dat na te vragen.

Reclame

Baileyske
Topic Starter
Berichten: 49

#4 , 23 aug 2014 08:53

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Ik heb het trouwboekje van mijn grootmoeder.
Daar staat mijn vader ingeschreven, is dat voldoende?

Een beding langst levende kan maar als er enkel gemeenschappelijke kinderen zijn. In het geval dat er kinderen zijn uit een vorige relatie, kan de inkorting hiervan geëist worden (en zal die ook toegekend worden) en zal het kind uit de vorige relatie erven waar hij recht op heeft. Anders zou dat kind onterft worden en dat kan niet.
Uit mijn grootvaders tweede huwelijk zijn geen gemeenschappelijke kinderen.
Wat wil dit zeggen, zal hij dan nu erven, of moet hij wachten tot de echtgenote ook te overlijden komt?

duma
Berichten: 2871

#5 , 23 aug 2014 10:39

In uw eerste post spreekt u toch over nieuwe vrouw en kinderen. Ik kan even niet meer volgen.

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 23 aug 2014 10:59

@ duma ... klopt uiteraard en is dan ook de stap die dan gezet zal moeten worden.

Poster u moet op gemeente de nodige documenten opvragen waaruit blijkt dat u de zoon bent van uw vader ( en moeder) en uw vader het kind van die grootvader.
Dienst bevolking/burgerlijke stand kan dat zien in haar gegevens rijksregister en u een attest bezorgen.

Dan gaat u naar een notaris van uw keuze en deze kan dan de notaris die het overlijden en erfenis van grootvader behandeld contacteren.

Het zou maar al te erg zijn dat u binnen 4 maanden aangesproken wordt door de dienst successierechten om de nog niet betaalde rechten te storten...
Laatst gewijzigd door Franciscus op 02 okt 2014 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Baileyske
Topic Starter
Berichten: 49

#7 , 23 aug 2014 11:37

Neen, geen kinderen bij de nieuwe vrouw.
De kinderen waarover ik spreek zijn ook kinderen uit het eerste huwelijk. (dus mijn vader zijn broer en zus)

Kan dat bij om het even welk gemeentebestuur?
Of moet dit op de gemeente waar mijn vader woont, of waar grootvader woonde, of waar mijn grootouders woonden bij geboorte van de kinderen?

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 23 aug 2014 11:45

In principe kan het bij elke gemeente ... hebben allemaal toegang tot hetzelfde rijksregister.
Dacht dat alle info ook die van vroeger is opgenomen in systeem. Niet iedereen kan alle info raadplegen maar uw eigen gemeente kan mogelijk al heel veel terugvinden.
Vermoedelijk zal u voor bv een huwelijksattest tss grootvader en grootmoeder en de geboorteakte van vader wel naar de gemeente moeten waar vader geboren is.
Als dat uw nabuur gemeente is kan u ineens naar daar gaan ...als die aan de andere kant van het land ligt ..eerst de nodige beschikbare info opvragen aan uw gemeente.
Vermoedelijk zelfs gratis.

Baileyske
Topic Starter
Berichten: 49

#9 , 26 aug 2014 18:27

Mijn vader is inderdaad erfgenaam, maar...............alles staat op naam van de weduwe.
Aangezien hij ouder was dan zijn echtgenote, hebben ze dus alles zo geregeld,
een nieuw huis gekocht op haar naam, en waarschijnlijk een kluis in huis.
Dus niets om te erven.

duma
Berichten: 2871

#10 , 31 aug 2014 17:05

Het maakt niet uit op wiens naam het staat, maar vanwaar het geld kwam waarmee het betaald werd. Er is dus wel iets te erven. Ga naar een eigen notaris.

Baileyske
Topic Starter
Berichten: 49

#11 , 01 okt 2014 23:00

@Duma,

Ik heb ondertussen contact opgenomen met de notaris.
Deze wist me te vertellen dat er geen eigendom is, (moet er zijn, dus zal op de weduwe haar naam staan).

Hij vertelde ook dat er waarschijnlijk geen centen zullen zijn aangezien hij nog niets gehoord had van de bank.

En hij vertelde ook dat ze maar 3 jaar terugkeren naar schenkingen.
Dus als hij het huis langer dan 3 jaar aan de weduwe heeft geschonken, dan telt dit niet mee als erfenis.

Verder zei hij ook dat het 30€ kost om uit te zoeken of er een testament is.
Maar voegde ze zelf aan toe dat dit zotte kosten zijn.

Klopt dit?
Of heb ik een slechte notaris?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 01 okt 2014 23:12

@Duma,

Ik heb ondertussen contact opgenomen met de notaris.
Deze wist me te vertellen dat er geen eigendom is, (moet er zijn, dus zal op de weduwe haar naam staan).

Hij vertelde ook dat er waarschijnlijk geen centen zullen zijn aangezien hij nog niets gehoord had van de bank.

En hij vertelde ook dat ze maar 3 jaar terugkeren naar schenkingen.
Dus als hij het huis langer dan 3 jaar aan de weduwe heeft geschonken, dan telt dit niet mee als erfenis.

Verder zei hij ook dat het 30€ kost om uit te zoeken of er een testament is.
Maar voegde ze zelf aan toe dat dit zotte kosten zijn.

Klopt dit?
Of heb ik een slechte notaris?
Die drie jaar ivm schenkingen gelden enkel en alleen voor het al of niet verschuldigd zijn van erfenisrechten.
Dus niet om eventueel een schenking te betwisten.
Ik kan uit de gegeven uitleg niet veel opmaken.
Is dat wel een echte notaris? Er wordt altijd nagegaan of er een testament is, hoe zou men anders een akte van erfopvolging kunnen afleveren.
Is die notaris helderziend? Zijn uitspraak ivm die 30 EUR is wel grappig.
Ofwel heeft TE de notaris verkeerd begrepen, ofwel is die notaris nuts.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Baileyske
Topic Starter
Berichten: 49

#13 , 01 okt 2014 23:44

Awel begin me ook vragen te stellen over dat notaris kantoor.
Moet wel zeggen, ik had niet de notaris zelf maar een bediende van het kantoor.

Hij zei ook nog dat er dus geen aangifte van nalatenschap moest ingediend worden, omdat er dus toch geen erfenis zou zijn volgens hem.

Ik had me neergelegd bij zijn uitspraken, en vond het logisch dat hij alles op zijn vrouw zou zetten.
Maar vraag me dus wel af of dit echt wel kan.

Hoeveel jaren kunnen ze dan teruggaan om uit te zoeken of er schenkingen geweest zijn?
En zoekt de notaris dit ook uit?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 01 okt 2014 23:49

Awel begin me ook vragen te stellen over dat notaris kantoor.
Moet wel zeggen, ik had niet de notaris zelf maar een bediende van het kantoor.

Hij zei ook nog dat er dus geen aangifte van nalatenschap moest ingediend worden, omdat er dus toch geen erfenis zou zijn volgens hem.

Ik had me neergelegd bij zijn uitspraken, en vond het logisch dat hij alles op zijn vrouw zou zetten.
Maar vraag me dus wel af of dit echt wel kan.
Waren die gehuwd met een contract?
Men kan niet zomaar alles op zijn vrouw "zetten".
Indien ze niet met volledige scheiding van goederen gehuwd waren is alles gemeenschappelijk, eender op wiens naam dat staat.

Had die bediende of dat kantoor wel enig document, papier of wat dan ook ivm uw vader?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Baileyske
Topic Starter
Berichten: 49

#15 , 02 okt 2014 00:03

Ik weet zelfs niet welk huwelijkscontract er is.
Maar we gaan een andere notaris contacteren om dit uit te zoeken.

Indien er wel een contract met volledige scheiding van goederen is, heb ik dan rechten?
Want het is dan wel zijn geld dat op haar rekening komt.

We vermoeden dat hij alles er zal aan gedaan hebben, zodat zijn kinderen nooit zouden erven.
Heeft ooit gezegd dat hij daarvoor zou zorgen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”