nadelen aan toekennen mede-eigendom

An123
Topic Starter
Berichten: 16

nadelen aan toekennen mede-eigendom

#1 , 24 aug 2014 21:03

Mijn schoonmoeder heeft een vakantiewoning geërfd van haar ouders, ze wil de woning houden. Nu wil ze om minder successierechten te moeten betalen mijn man voor een deel mede-eigenaar maken van deze woning, alle kosten neemt ze op zich, ook voor het onderhoud vd woning enzo. Nu vragen we ons af of het hebben van een tweede eigendom (we hebben zelf al een woning), ook al is het maar een deel, voor ons negatief kan uitdraaien bv. voor het recht op premies, belastingaftrek, uitkeringen ...?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 24 aug 2014 21:19

Als de schoonmoeder het vruchtgebruik behoudt zal dit geen impact hebben op uw belastingen.

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 25 aug 2014 00:01

Euh; schoonmama erft een vakantiehuis van beide ouders ... : de schoonouders willen waarschijnlijk de naakte eigendom schenken met behoud van vruchtgebruik. Er zullen dan volgens de laatste schikkingen van de fiscus schenkingsrechten van 3% moeten betaald worden op de waarde van de naakte eigendom.

Als de ouders nog leven kunnen ze bij testament idd kleinkinderen binnen het beschikbare gedeelte stukken laten erven : in de rechte lijn (kinderen, kleinkinderen) wordt elk erfdeel apart belast. Dus 1 kind dat 300.000 € erft betaalt meer successie dan 3 kinderen samen die elk 100.000 € erven. Voorts wordt roerend en onroerend ook apart belast.

Wat is juist je intentie: als schoonmama geërfd hebt zal zij er successierecht op betalen. Pas na die betaling kan je schoonmoeder met het oog op haar later te vererven bezit acties nemen.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 25 aug 2014 00:37

Er zullen dan volgens de laatste schikkingen van de fiscus schenkingsrechten van 3% moeten betaald worden op de waarde van de naakte eigendom.

Interessant, maar sedert wanneer is deze nieuwe regeling in voege getreden (voor onroerende goederen)????
Ze is me totaal onbekend.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 25 aug 2014 15:06

Jawel Sirkii, de schenkingsrechten voor onroerend goed zijn meer dan 3 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 27 aug 2014 11:35

‘Nu wil ze om minder successierechten te moeten betalen mijn man voor een deel mede-eigenaar maken van deze woning‘ .
Ik ga ervan uit dat uw schoonmoeder aldus uw man de blote eigendom van de vakantiewoning wil schenken

“Artikel 145/37, WIB 92 (aj. 2015) § 1. Er wordt een belastingvermindering verleend voor de volgende uitgaven die tijdens het belastbaar tijdperk werkelijk zijn betaald:- de interesten en de betalingen voor de aflossing of de wedersamenstelling van een hypothecaire lening die specifiek is gesloten om een enige woning te verwerven of te behouden...Artikel 145/38, WIB 92 (aj. 2015) § 1. De in artikel 145/37 vermelde vermindering wordt verleend onder de volgende voorwaarden:1° de uitgaven moeten gedaan zijn voor de woning die op 31 december van het jaar waarin de leningsovereenkomst is afgesloten, de enige woning is van de belastingplichtige die hij zelf betrekt...”

Mijns inziens is een ‘vakantiewoning’ en zeker enkel de blote eigendom ervan,geen woning in de zin van voornoemd art.145/38.

Ik ken geen negatieve gevolgen inzake recht op premies of uitkeringen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”