vruchtgebruik/naakte eigendom na schenking

ellenpi
Topic Starter
Berichten: 7

vruchtgebruik/naakte eigendom na schenking

#1 , 26 jul 2014 15:13

mijn partner had reeds en huis wanneer ik hem leerde kennen.
om dit huis te kopen deed zijn moeder een schenking van 150 000€

ik woon bij hem, zonder mij ingekocht te hebben of lening af te betalen.

nu wij binnenkort een kind krijgen maak ik me toch zorgen over wat er gaat gebeuren moest mijn partner sterven.

stel dat hij sterft en ik woon met het kind in zijn huis.
wat kan de moeder (die schenking deed) dan eisen?

hoe kan ik mezelf en kind beschermen?

mijn vriend stelt hier zich geen vragen bij
'ik sterf zo snel nog niet'
'men moeder gaat jou niets in de weg leggen'

maar tot als het voorval zich voordoet.. dan komt de aap uit de mouw...
ik zou graag weten hoe zoiets verloopt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 26 jul 2014 17:59

In welke relatie wonen jullie samen : gehuwd, wettelijk of feitelijke samenwoners?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ellenpi
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 26 jul 2014 19:15

Feitelijk

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 26 jul 2014 22:32

dan erft jullie kind wel het huis. Stel dat het kind meerderjarig is, kan het jou technisch gezien gewoon buitenzetten. Je hebt dan geen enke recht op het huis en op wat er zich in het huis bevind....

ellenpi
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 27 jul 2014 19:39

Wat als het kind minderjarig is?
En wat met de schenking van de moeder?

eylis
Berichten: 8840

#6 , 27 jul 2014 20:01

ik vermoed dat jij er dan met je kind kan bijven wonen, omdat het kind de eigenaar is en nog niet zelf voor het goed en zichzelf kan instaan. Maar voor alle duidelijkheid: je bent géén vruchtgebruiker! Je hebt geen enkel recht mbt tot de woning. Enkel het kind heeft rechten. De moeder heeft het geld aan haar zoon geschonken en dit zit nu in de erfenis van het kind. Dus normaal gezien kan ze daar niets van opeisen. Is daar een schenkingsakte van opgemaakt?

ellenpi
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 27 jul 2014 22:57

Er is een akte opgesteld.
Waarschijnlijk omdat de ouders gescheiden zijn.
De mama zou bij overlijden van mijn partner niet willen dat haar schenking naar de vader gaat.

ellenpi
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 28 jul 2014 10:20

Wat kan mijn partner dan best doen om mij te beschermen?

duma
Berichten: 2871

#9 , 28 jul 2014 10:41

Je kan best wettelijk gaan samenwonen of trouwen. Bij een huwelijk heb je sowieso recht op het vruchtgebruik. Bij wettelijk samenwonen heb je er recht op, maar kan hij het afnemen per testament.
Hij kan jou het vruchtgebruik ook per testament nalaten bij feitelijk samenwonen, maar daar ben jij natuurlijk nooit zeker van, aangezien een testament iets privé is en jij nooit kan weten wat er in staat, of hij het veranderd heeft, ....

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 28 jul 2014 11:04

Een schenking is definitief = gegeven is gegeven. Tenzij niet aan eventuele voorwaarden is voldaan of in geval van 'onwaardigheid.' Bij overlijden van e begunstigde van e schenking gaat dit naar diens erfgenaam , het kind in dit geval.
Zoals gezegd , wettelijk samenwonen is de minste maatregel die je kan nemen. Trouwen is nog beter!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ellenpi
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 28 jul 2014 18:06

Kan de moeder nooit haar schenking terug eisen van kind (of mij als kind minderjarig is)?

duma
Berichten: 2871

#12 , 29 jul 2014 10:47

Neen. Het is geschonken aan haar zoon en komt in zijn erfenis terecht.
Tenzij er dus bepaalde voorwaarden gesteld zijn bij de schenkingakte. Wat staat daar in?

ellenpi
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 29 jul 2014 13:19

Dat weet hij niet
en hij vindt het ongepast om dit te vragen aan zijn moeder.. :shock:

enig idee hoe we hier zelf kunnen achterkomen?
bij de notaris die de verkoop deed?

duma
Berichten: 2871

#14 , 29 jul 2014 14:44

HIJ is toch begunstigde van die schenking? Hoe kan hij dan NIET weten wat daar in staat?
Hij moet toch weten of er voorwaarden in staan?

Straks staat er in, ik maak het even gek, dat hij die schenking moet teruggeven als hij kinderen krijgt. Wat dan?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#15 , 29 jul 2014 18:37

Bij schenking via notariële akte staat er meestal in dat de schenking teruggaat naar de schenkende ouders indien de begunstigde overlijdt zonder nakomelingen. Hij moet toch een afschrift hebben ontvangen van die akte!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”