Geval Martin: wat is haar "recht" en wat is "fraude"?

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

Geval Martin: wat is haar "recht" en wat is "fraude"?

#1 , 13 aug 2012 12:42

Ik refereer naar de laatste onthullingen over de erfenis en eigendommen van Michelle Martin, die ze via een constructie naar haar kinderen heeft doorgeschoven, zodat zijzelf daar niks van moest gebruiken om haar schulden aan de slachtoffers te voldoen.

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120813_016" onclick="window.open(this.href);return false;

Vraag 1:
De grootmoeder bezat een villa + goederen.

Blijkbaar heeft Martin die (positieve) erfenis geweigerd zodat haar kinderen de volgende erfgenamen werden;

Is dit standaard toegestaan? Mogen mensen met grote schulden gewoon nieuwe inkomsten uit erfenissen weigeren zodat de schuldeisers in de kou blijven staan, maar de (klein)kinderen het voordeel krijgen?

Vraag 1a: indien Martin de huishoudelijke spullen die ze bij de Arma Klaren had laten onderbrengen dan wel aanvaard had, geldt die "weigering van erfenis" dan in feite nog? Normaal moet men dan toch àlles weigeren, en geen wasmachine en een paar potten achterhouden? (op zich sowieso een eigenaardige toestand als men in 2000 weet dat men nog jaren moet zitten, misschien dacht ze wel dat ze vroeger op vrije voeten zou zijn).

Vraag 2:
het geval van de juwelen.
Ik neem aan dat het evenmin is toegestaan een frauduleus eigendomsbewijs op te stellen (op naam van demente moeder), zodat die later in de erfenis komen die dan wordt geweigerd.
Op deze manier heeft men ook die inkomsten verdoezeld zodat de schuldeisers er geen beslag op kunnen leggen, terwijl de kinderen van het moordenaarskoppel dus eventueel nu reeds "genieten" van de opbrengsten van de moordende en pedofiele handeltjes van hun ouders.
(ooit las ik dat de kinderen - terecht - onder een andere naam door het leven gaan, maar dat is dan blijkbaar geen hindernis om de erfenis te kunnen ontvangen?)

Is dit "juridisch" allemaal zomaar mogelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#2 , 13 aug 2012 13:00

Nog een staartje aan bovenstaande vragen.
(hypothetisch)

Ik neem aan dat Els Clottemans (veroordeeld voor moord - dertig jaar) eveneens een schadevergoeding moet betalen aan de nazaten van het slachtoffer.
Clottemans is reeds naakte eigenaar (vader was overleden).
als ik de redenering van Martin moet volgen, dan zou Clottemans nu reeds al haar bezittingen aan haar moeder kunnen overmaken, en het overlijden van die moeder de erfenis weigeren.
In dat geval zou Clottemans niet in staat zijn om de schadevergoeding terug te betalen. In navolging van Martin zou ze dan een OCMW uitkering kunnen aanvragen en daarvan een minimaal gedeelte aan de slachtoffers aflossen

De volgende erfgenamen van Clottemans (ik zeg maar wat: nichtjes? broers? zussen?) zullen dan de erfenis van Clottemans' moeder ontvangen en zo blijven de nazaten van het slachtoffer dan totaal in de kou staan.

Is dat wettelijk?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 aug 2012 14:51

Gent 3 april 2003
NJW 2003, afl. 53, 1374, noot BW; T.G.R. 2003, afl. 5, 258.

Een erfgerechtigde weet op het ogenblik van de verwerping van de nalatenschap dat ze nog een belangrijke schuldvordering moest voldoen waarvoor ze aangewezen was op hetgeen ze uit de nalatenschap zou verkrijgen. Zij heeft dus gehandeld in het volle besef dat zij haar schuldeiser benadeelde. De verwerping van de nalatenschap is de schuldeiser dan ook niet tegenwerpelijk. Het is deze schuldeiser toegelaten om de nalatenschap in de plaats van de verwerpende erfgenaam te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.

Reclame

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#4 , 13 aug 2012 14:52

thx! Dat ziet er tenminste goed uit.

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 13 aug 2012 16:00

de nalatenschap in de plaats van de verwerpende erfgenaam te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Maar kunnne ze de nalatenschap ook OPEISEN?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 13 aug 2012 16:03

Pauliaanse vordering instellen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 13 aug 2012 16:03

Pauliaanse vordering instellen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gdm2
Berichten: 80

#8 , 13 aug 2012 17:09

En konden de nonnen aantonen dat alle andere goederen van hen waren en niet van Martin. Is hun ( soms arrogante ) optreden hier niet beter op zijn plaats ? Dit zou pas wat opbrengen !

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#9 , 13 aug 2012 17:13

de nalatenschap in de plaats van de verwerpende erfgenaam te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Maar kunnne ze de nalatenschap ook OPEISEN?
Nu niet meer volgens Jan Nolf.
Een "vergetelheidje" van hun advokaten....

http://www.knack.be/opinie/columns/jan- ... #reactions" onclick="window.open(this.href);return false;
In het geval Martin aanvaardde de onderzoeksrechter de ‘verwerping van nalatenschap’, en ondertussen is dat uiteraard verjaard.

Ook die verwerping is ten andere een ‘recht’, maar zoals bij alle rechten moet misbruik bestraft worden. Art. 788 van het Burgerlijk Wetboek laat toe aan de burgerlijke partijen om de aanvaarding van een nalatenschap zelf aan te vragen, in plaats van Michelle Martin dus. Maar dat hebben zij nagelaten. Jammerlijke vergissing van al jaren terug: wat baten wetswijzigingen als bestaande rechten niet gebruikt worden?
Maar ze heeft toch zoooooo'n wroeging nietwaar.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 aug 2012 17:15

Inderdaad. Pauliaanse vordering. Dan is de verwerping van de erfenis niet tegenstelbaar aan de schuldeiser die deze vordering instelt.

Artis
Berichten: 184

#11 , 14 aug 2012 06:23

Nog een staartje aan bovenstaande vragen.
(hypothetisch)

Ik neem aan dat Els Clottemans (veroordeeld voor moord - dertig jaar) eveneens een schadevergoeding moet betalen aan de nazaten van het slachtoffer.
Clottemans is reeds naakte eigenaar (vader was overleden).
als ik de redenering van Martin moet volgen, dan zou Clottemans nu reeds al haar bezittingen aan haar moeder kunnen overmaken, en het overlijden van die moeder de erfenis weigeren.
In dat geval zou Clottemans niet in staat zijn om de schadevergoeding terug te betalen. In navolging van Martin zou ze dan een OCMW uitkering kunnen aanvragen en daarvan een minimaal gedeelte aan de slachtoffers aflossen

De volgende erfgenamen van Clottemans (ik zeg maar wat: nichtjes? broers? zussen?) zullen dan de erfenis van Clottemans' moeder ontvangen en zo blijven de nazaten van het slachtoffer dan totaal in de kou staan.

Is dat wettelijk?
Ben niet geheel zeker of martin wel gerechtigd is op leefloon. Staat zij nog altijd niet onder toezicht van justitie? Indien niet, dan heb je nog de vraag naar behoeftigheid wat in vraag kan gesteld worden gezien in haar onderhoud voorzien zal worden in het klooster.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#12 , 14 aug 2012 10:13

Volgens de eerste krantenartikelen ging ze vier uurtjes per dag klusjes uitvoeren in het klooster, waarvoor ze dan kost en inwoon kreeg, en dan zou ze verder steun ontvangen van het OCMW waarvan ze dan een gedeelte ging gebruiken om de slachtoffers af te betalen.



Ik vond het van in het begin al hallucinant, maar nu met de weigering van de erfenis én vooral de fraude gepleegd ivm haar 10.000 euro aan juwelen, begin ik deze situatie helemaal kafkaiaans te vinden.

Artis
Berichten: 184

#13 , 14 aug 2012 11:28

Volgens de eerste krantenartikelen ging ze vier uurtjes per dag klusjes uitvoeren in het klooster, waarvoor ze dan kost en inwoon kreeg, en dan zou ze verder steun ontvangen van het OCMW waarvan ze dan een gedeelte ging gebruiken om de slachtoffers af te betalen.



Ik vond het van in het begin al hallucinant, maar nu met de weigering van de erfenis én vooral de fraude gepleegd ivm haar 10.000 euro aan juwelen, begin ik deze situatie helemaal kafkaiaans te vinden.
De vraag naar behoeftigheid staat niet omschreven in de wet waardoor elk OCMW afzonderlijk en in alle onafhankelijkheid moet oordelen of de cliënt behoeftig is of niet. Verder stel ik me ook de vraag of ze haar gaan beschouwen als alleenstaande of als samenwonende...
Om eerlijk te zijn, stel ik me in dit geval toch ook vragen bij de term 'behoeftigheid'. Denk niet dat ze iets tekort zal komen in het klooster. Bovendien mag het perverse effect niet gecreëerd worden om leefloon toe te kennen onder het mom van 'dan krijgen de slachtoffers toch wat schadevergoeding".


Heb het eens nagekeken via de VVSG en daar staat duidelijk in dat idd personen via voorlopige of voorwaardelijke invrijheidsstelling niet beschouwd worden als gedetineerden en niet langer vallen onder justitie en dus in principe leefloongerechtigd zijn.

Artis
Berichten: 184

#14 , 16 aug 2012 12:39

En blijkbaar staat het nu ook al voluit in de kranten dat MM mogelijks leefloon kan krijgen, als samenwonende blijkbaar. Ik blijf me echter de vraag stellen naar de behoeftigheid... Geen inkomsten hebben is m.i. niet voldoende.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#15 , 16 aug 2012 16:10

In feite zouden al die arme klaren dan in principe ook recht hebben op OCMW als samenwonende?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”