Problemen met de erfenis...

Gast
Topic Starter

Problemen met de erfenis...

#1 , 20 dec 2005 11:55

Ik kom uit een gezin van 4 kinderen. Mijn vader is enkele jaren terug overleden en mijn moeder een half jaar geleden. E?n van mijn broers woonde op dat moment en nog steeds in het ouderlijke huis.

Aangezien er geen testament is weigert mijn broer het ouderlijke huis te verlaten. Hij wordt hierin ook verdedigd door mijn andere broer.

Er is dan ook nog een huis dat mijn moeder verhuurde. momenteel gaat het huurgeld hiervan naar mijn broer.

Voor de rest van de familie die het huis en rest van het onroerende goed wenst te verkopen is dit een vervelende situatie.

Er was ook h??l weinig medewerking van de notaris. Deze kwestie is ondertussen al een half jaar bezig. hoe moet dit verder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 20 dec 2005 12:18

Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven;en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...(Burgerlijk wetboek)

Art. 1205. Wanneer alle mede?igenaars meerderjarig, tegenwoordig of behoorlijk vertegenwoordigd zijn,kunnen zij te allen tijde de verdeling in onderlinge overeenstemming verrichten zoals zij beslissen. (hier KAN de notaris bemiddelen!) Art. 1207. Indien een van de mede?igenaars weigert in te stemmen met de verdeling, of indien geschillen rijzen...geschiedt de verdeling gerechtelijk.In dat geval wendt de meest gerede partij zich tot de rechtbank van eerste aanleg.(Gerechtelijk wetboek)

Gelet op de laatste zin, moet U geen medewerking verwachten van de notaris!

Gast
Topic Starter

#3 , 20 dec 2005 15:54

Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven;en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...(Burgerlijk wetboek)

Art. 1205. Wanneer alle mede?igenaars meerderjarig, tegenwoordig of behoorlijk vertegenwoordigd zijn,kunnen zij te allen tijde de verdeling in onderlinge overeenstemming verrichten zoals zij beslissen. (hier KAN de notaris bemiddelen!) Art. 1207. Indien een van de mede?igenaars weigert in te stemmen met de verdeling, of indien geschillen rijzen...geschiedt de verdeling gerechtelijk.In dat geval wendt de meest gerede partij zich tot de rechtbank van eerste aanleg.(Gerechtelijk wetboek)

Gelet op de laatste zin, moet U geen medewerking verwachten van de notaris!

Bedankt. ik weet niet of dit belangrijk is, maar mijn meerderjarige broer die nog thuis woont is mindervalide. Kan zijn toestand gevolgen hebben naar verdeling toe?
En bestaat er een wettelijke termijn op wanneer de verdeling moet gebeuren?

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 20 dec 2005 18:13

Heeft de handicap van uw broer enige juridische gevolgen? (vb. verlengd minderjarig, voorlopig bewindvoerder...enz.)

Cfr....er zijn 2 huizen te verkopen, en er zijn 4 kinderen...(2*2=4), 2 broers willen niet verkopen...de 2 andere kinderen wel...is hier geen compromis mogelijk?

Lex

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”