Terugbetalen afgesloten Telenet periode herstelwerken?

inina
Topic Starter
Berichten: 311

Terugbetalen afgesloten Telenet periode herstelwerken?

#1 , 20 jan 2016 15:43

Ik ben alleenstaande en heb omwille van een handicap een personenalarm waarmee ik ten allen tijde (dag en nacht ) dringende hulp kan aanvragen van mensen in de volgorde van hun vermelding op de overeenkomst.

Om deze reden kan ik echt niet zonder vaste telefoonlijn vermits mijn personenalarm integraal met mijn vaste telefoonlijn aan Telenet werd verbonden.
Nu kreeg ik van Telenet de volgende melding Beste mevrouw , De volgende jaren gaan we van ons Telenet-netwerk een nog straffer, gigastraf, netwerk maken. Van woe. 20/01 tot en met di. 26/01 voert Telenet hiervoor werken uit in jouw straat.
je Telenet tv-, internet- en vaste telefoon zullen niet beschikbaar zijn van 7.30u tot 18u . Je kan wel blijven bellen, sms'en en surfen via 3G/4G met je gsm.

Ik liet de klantendienst van Telenet weten dat dit voor mij een groot probleem is, ik heb dit peronenalarm niet voor niets en bovendien moet ik daarvoor ook betalen. Ik vroeg hen wat als er zich in die tijd een ongeval zou voordoen? Er werd me door de klantendienst laconiek geantwoord dat ik dan maar een GSM moet aankopen met 3g/en 4G waarmee ik wel zou kunnen blijven surfen en bellen. Maar ik wens zo'n gsm niet aan te schaffen en bovendien als ik er een zou mogen gebruiken en hij zou op de kast liggen dan kan ik hem toch niet nemen en gebruiken. Trouwens ik ken het nummer waar ik bij het alarm terechtkom niet dat gaat automatisch alsook hun antwoord.
Ik kon dus niet anders dan proberen om vanaf vandaag tot 26/1 van 7.30 tot 18u mijn familie helpster bij mij thuis te vragen.
bovendien worden de kosten voor de diensten van telenet vanaf 14/2/2016 ook nog verhoogd juist omwille van deze uit te voeren werken.
Mijn vraag is dan ook : mag ik bij ontvangst van de volgende factuur van zowel televisie als telefoon van Telenet een bedrag aftrekken dat overeenkomt met de dagen dat ik geen normale dienstverlening volgens het aangegane contract heb ontvangen. En mag dat door een gewone verwittigingsmail hiervan te versturen naar de klantendienst van Telenet. Of moeten er nog andere zaken gebeuren, zo ja wat dan?
dank bij voorbaat voor een reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12961

#2 , 20 jan 2016 15:49

Om even cru te zijn: uw handicap is het probleem van Telenet niet. Lees de algemene voorwaarden van uw contract er maar eens op na, maar ik durf garanderen dat daar in staat dat zij de service mogen afsluiten voor onderhoud/updates aan te brengen. Zij kunnen onmogelijk hun onderhoud annuleren omwille van 1 persoon. Ze zouden u als tegemoetkoming een tijdelijke gsm kunnen geven, maar ze zijn dat niet verplicht.

Blaatpraat
Berichten: 3801

#3 , 20 jan 2016 16:18

Zoals LeenW al zei: jij hebt een particulier abonnement. Hierin is telenet tot niets verplicht bij een uitval. Je mag bij wijze van spreken een maand geen connectie hebben, je zult moeten betalen zonder tegemoetkoming.
(In dit geval kunnen ze commercieel gezien wel iets regelen, maar ze zijn niet verplicht).
Dit is iets anders bij professionele abonnementen (die een pak duurder zijn) met een SLA.

In het geval van zo'n belangrijke verbinding, heb je normaal toch altijd redundantie?
Wat in het geval van stroompanne? Dan werkt de vaste lijn ook niet hé...
Kun je nergens goedkoop een backup lijn halen, waarvan je kunt veronderstellen dat deze werkt in het geval telenet offline is (en omgekeerd)?
Tenzij de alarmcentrale met nummerherkenning werkt, zou dit moeten werken.

Reclame

WP002
Berichten: 1481

#4 , 20 jan 2016 16:25

Het goedkoopste gsm'metje, evt. een tweedehands afdragertje, met het goedkoopste prepaid-kaartje - het moet alleszins alleen maar dienen voor noodgevallen - zou in uw geval me dunkt volstaan. Over hoeveel spreken we dan? 30 euro?

EDIT: Met 1x googlen vind ik al een gsm van 17,99 euro!

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 20 jan 2016 19:28

Ik denk niet dat Telenet verplicht is hier iets te voorzien en indien u een bedrag in mindering brengt van de factuur zal u zeer snel helemaal zonder dienst zitten én nergens ander nog een abonnement kunnen krijgen. Ze kunnen wel een geste doen uiteraard. Ik herinner me (maar was decennia geleden toen gsm nog niet courant was en zeer duur) mijn vader die ook zo'n personenalarm had. Indertijd Belgacom heeft toen n.a.v. werken die moesten gebeuren een gsm-ioestel ter beschikking gesteld voor het geval dat. Ik wist niet dat die personenalarmen nog bestonden, een simpele gsm met gepreporgrammeerd nummer kan hetzelfde en kost vermoedelijk een stuk minder dan een assistent een week laten kamperen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mava105
Berichten: 22342
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 20 jan 2016 19:59

Het enige dat je van Telenet zal kunnen krijgen is een paar dagen gratis internet en telefoon, maar dan NADIEN
Heb ooit ook eens 2 dagen zonder internet, TV noch telefoon gezeten ingevolge van een ongeval (verdeelkast lans de weg) kapot gereden.
Heb hiervoor op mijn factuur 2 dagen niet aangerekend gekregen (maar pas na vragen)

Terug naar “Gebrekkige Producten”