Ontbrekende onderdelen - verkoper en uitgever

ElGargamel
Topic Starter
Berichten: 39

Ontbrekende onderdelen - verkoper en uitgever

#1 , 10 nov 2015 11:05

Ik heb in een belgische winkel een nieuw gezelschapsspel aangekocht. Helaas zag ik bij het openen van het spel dat er onderdelen ontbreken (hiervoor moest ik de onderdelen uit hun individuele verpakking halen). Ik richt mij tot de winkel met de vraag om mij een nieuw spel of de ontbrekende onderdelen op te sturen. De Belgische winkel laat weten dat de verantwoordelijkheid voor ontbrekende onderdelen ligt bij de uitgever (in dit geval een Amerikaans bedrijf) en dat ik hun moet contacteren voor een vervanging.

Nu heb ik dat laatste geprobeerd, maar ik krijg van dat Amerikaanse bedrijf geen respons. Dus ik zou liever hebben dat ofwel de Belgische winkel dit probleem aanpakt ofwel dit spel terug neemt en mij de volledige prijs terug betaalt. Ik vond onderstaande info op hun website mbt “terugsturen” en “schade”. Ik heb de indruk dat zij zich hiermee willen indekken. Kan ik aanspraak maken op een terugbetaling van de Belgische winkel of moet ik toch verhaal halen bij de Amerikaanse uitgever?


Bedenktermijn en terugsturen
Bij de aankoop van producten beschikt u over de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product. Tijdens de bedenktijd dient u zorgvuldig om te gaan met het product en de verpakking. U zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of U het product wenst te behouden.

Wenst u van de bedenktermijn gebruik te maken, dan neemt u in eerste instantie contact met ons op info[at]spelgezel[punt]be. U ontvangt van ons dan meer informatie. U dient de geleverde artikelen onbeschadigd, voorzien van alle meegeleverde toebehoren, en in de originele verpakking en voldoende gefrankeerd, samen met een kopie van de factuur, naar ons terug te sturen. Het transport, en eventueel risico hieraan verbonden, is voor uw rekening. De terugbetaling zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na goede ontvangst van de teruggezonden artikelen, gebeuren. Indien de teruggestuurde artikelen beschadigd zijn, gebruikssporen vertonen of er algemeen toe leiden dat deze niet opnieuw aangeboden kunnen worden nadat deze door u teruggestuurd werden, vervalt de bovenstaande bedenktermijn en kan de volledige terugbetaling niet gebeuren. We evalueren of een gedeeltelijke terugbetaling mogelijk is. We behouden ons het recht voor om retourzendingen te weigeren indien deze niet conform de hierboven vermelde modaliteiten zijn gebeurd.


Schade
Wij zijn niet aansprakelijk voor schade die u of een derde lijdt door gebruik van een door ons geleverd artikel. Wij kunnen evenmin aansprakelijk gesteld worden indien een artikel niet overeenstemt met uw verwachtingen nadat u het gebruikt heeft. Indien een artikel onvolledig is of beschadigd blijkt binnen de 14 werkdagen na levering, dient u uw klacht duidelijk formuleren via email op xxxxx. Wij zullen in de mate van het mogelijke samen met u op zoek gaan naar een gepaste oplossing. In geen geval komen uw directe of indirecte kosten en schade automatisch voor enige vergoeding in aanmerking. Indien het gaat om ontbrekende onderdelen dan dient u zelf rechtstreeks contact op te nemen met de uitgever om de ontbrekende stukken te bekomen of te vervangen. Wij zijn niet aansprakelijk voor productiefouten. Alle spellen komen rechtstreeks van de uitgever of officiële verdeler.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12858

#2 , 10 nov 2015 11:09

U hebt een koopovereenkomst met de winkel, niet met de uitgever. Zij blijven verantwoordelijk, wat hun voorwaarden ook zeggen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 10 nov 2015 11:18

Stel hun zo snel mogelijk in gebreke met een AS, geef hun 10 dagen om u de ontbrekende onderdelen te bezorgen.
Heb je dit in de winkel zelf gekocht of via internet. Enkel de verkoper is verantwoordelijk tegenover U.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 nov 2015 11:35

Enkel dit deeltje "lijkt" wat op garantie:
Indien een artikel onvolledig is of beschadigd blijkt binnen de 14 werkdagen na levering, dient u uw klacht duidelijk formuleren via email op xxxxx.
Maar voldoet dan ook weer niet aan de wettelijke garantie. Deze loopt immers 2 jaar (geen 14 dagen), en je hoeft helemaal geen "duidelijke klacht" te formuleren. Ik gan gewoon teruggaan naar de winkel en uw recht op gerantie opeisen. Punt.

Indien u het spel in een fysieke winkel gekocht hebt, probeer dan eerst langs te gaan als er veel volk in de winkel is, en ga dan aan de kassa beleefd, maar luid en duidelijk melden dat er stukken ontbreken uit het spel, dat u het kassaticket nog hebt, en u het graag wenst om te ruilen voor een compleet spel. Indien men dit weigert, blijft u gewoon staan en zeg je dat je recht hebt op garantie op het product dat je gekocht hebt, en dit opgelost wil zien. In veel winkels heeft men een hekel aan dit soort situaties en zorgt men snel voor een oplossing.

Als dit alles niet helpt, inderdaad een AS sturen en daarin uw recht op gerantie opeisen, verwijzen naar de wetteksten, en melden dat men FOD economie zal inlichten indien zij hun garantieplicht niet nakomen.

Maar ik vermoed dat een bezoekje aan de winkel wel zal volstaan. Laat ons weten hoe het uitdraait!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ElGargamel
Topic Starter
Berichten: 39

#5 , 10 nov 2015 11:47

@Gebruiker21
Dit is aangekocht via de webshop van een fysieke winkel in België. Dus ik zou wel langs de winkel kunnen gaan als de communicatie te lang uitblijft of ze mij niet verder willen helpen.

Zij kunnen mij sowieso niet van de ontbrekende onderdelen voorzien omdat zij hun materiaal verpakt van de uitgever krijgen (dit hebben ze mij via mail laten weten). Maar ze hebben wel volledig nieuwe kopieën liggen (dat kun je op de voorraad van de webshop zien).

Hoeveel tijd heb ik om een aangetekend schrijven te doen? Ik zou het liefst eerst via gewone communicatie willen doen. Er is helaas geen telefoonnr dus alles via email.

Ik heb het vorige week vrijdag met de post ontvangen (6/11) en zaterdag (7/11) heb ik het opgemerkt dat er iets ontbrak, dus ik heb zeker nog tijd denk ik.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 nov 2015 12:15

Enkel dit deeltje "lijkt" wat op garantie:
Indien een artikel onvolledig is of beschadigd blijkt binnen de 14 werkdagen na levering, dient u uw klacht duidelijk formuleren via email op xxxxx.
Maar voldoet dan ook weer niet aan de wettelijke garantie. Deze loopt immers 2 jaar (geen 14 dagen), en je hoeft helemaal geen "duidelijke klacht" te formuleren. Ik gan gewoon teruggaan naar de winkel en uw recht op gerantie opeisen. Punt.
Dit is een denkfout die men hier hardnekkig blijft herhalen op dit forum. Conformiteit en garantie zijn twee verschillende begrippen die ook afzonderlijk behandeld worden in de wetgeving. De TS dient zich te beroepen op een niet-conforme levering, niet op de wettelijke garantie.

ElGargamel
Topic Starter
Berichten: 39

#7 , 10 nov 2015 12:42

Enkel dit deeltje "lijkt" wat op garantie:
Indien een artikel onvolledig is of beschadigd blijkt binnen de 14 werkdagen na levering, dient u uw klacht duidelijk formuleren via email op xxxxx.
Maar voldoet dan ook weer niet aan de wettelijke garantie. Deze loopt immers 2 jaar (geen 14 dagen), en je hoeft helemaal geen "duidelijke klacht" te formuleren. Ik gan gewoon teruggaan naar de winkel en uw recht op gerantie opeisen. Punt.
Dit is een denkfout die men hier hardnekkig blijft herhalen op dit forum. Conformiteit en garantie zijn twee verschillende begrippen die ook afzonderlijk behandeld worden in de wetgeving. De TS dient zich te beroepen op een niet-conforme levering, niet op de wettelijke garantie.
Hoe kan ik me beroepen op niet-conforme levering en wat zijn mijn rechten hierin als koper?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 10 nov 2015 13:39

Als je via webshop hebt gekocht heb je 14 dagen bedenktijd, maak hier desnoods gebruik van.

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... kHkTtIvfRY

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/ar ... anguage=nl
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 nov 2015 15:24

Dit is een denkfout die men hier hardnekkig blijft herhalen op dit forum. Conformiteit en garantie zijn twee verschillende begrippen die ook afzonderlijk behandeld worden in de wetgeving. De TS dient zich te beroepen op een niet-conforme levering, niet op de wettelijke garantie.
Conformiteit en garantie zijn inderdaad verschillende begrippen, maar in praktijk maakt dit voor de topic starter weinig uit. "Als een gekocht product een gebrek aan conformiteit vertoont, moet de verkoper de klacht onder garantie behandelen" (zie http://economie.fgov.be/nl/binaries/Bes ... -98573.pdf).

Gebruik maken van de bedenkingstermijn zou ik niet doen, aangezien de kosten voor het terugsturen dan sowieso voor uw rekening zijn. Bovendien kan de verkoper dan beweren dat het spel dat u terugstuurt, niet compleet is, en terugbetaling weigeren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Redrum
Berichten: 574

#10 , 10 nov 2015 16:40

Dit is een denkfout die men hier hardnekkig blijft herhalen op dit forum. Conformiteit en garantie zijn twee verschillende begrippen die ook afzonderlijk behandeld worden in de wetgeving. De TS dient zich te beroepen op een niet-conforme levering, niet op de wettelijke garantie.
De Belgische garantiewetgeving heeft het nochtans expliciet over 'gebrek aan overeenstemming' wat door de FOD Economie gemakshalve 'non-conformiteit' genoemd wordt. Ik zie niet in waar het verschil hier zou zitten als je de wet er bij neemt.

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... kIPu03bKM9

Terug naar “Gebrekkige Producten”