Foutieve en potentieel schadelijke informatie gastsprekers

SgtMjr
Topic Starter
Berichten: 10

Foutieve en potentieel schadelijke informatie gastsprekers

#1 , 30 okt 2015 17:11

Ik heb een vraag mbt het fenomeen van 'motivational speakers'

Vandaag woonde het personeel van mijn huidige werkgever een sessie van een motivational speaker bij.
Ik wil het kort houden dus zal niet uitweidden over inhoudelijke zaken.

Het komt erop neer dat de gastspreker foutieve en potentieel gevaarlijke informatie verschaft, zowel over onderwerpen die voor discussie open staan als over exacte wetenschappen, meer bepaald geneeskundige 'informatie'.

De inhoud van deze duidelijke leugens is zonder enige twijfel een dreiging voor kwetsbare bevolkingsgroepen onder ons met de nadruk op mensen met sociale- en psychologische problematiek en mensen met verslavingsproblemen.

Mijn vraag is driedelig:

-Zijn er beperkingen die gerechtelijk bepaald zijn en worden opgelegd aan motivational speakers? Zoja, welk KB moet ik raadplegen?
- Welke (indien sprake van) bekwaamheden of certificaten moeten worden voorgelegd om motivational speaker te zijn/worden?
- Waar kan men terecht om wanpraktijken in deze sector te melden?

Meer informatie op aanvraag, ik wil het betrokken bedrijf niet zwart maken, iedereen denkt het er zijne van (ik zie hun website en bij mij gaan de alarmbellen van een sekte af doch dit is persoonlijk)

@MODERATOR: Ik wist niet goed in welk subforum deze vraag te posten; indien niet dit forum, graag topic verplaatsen naar correcte forum, waarvoor dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 okt 2015 17:51

In't kort:
- Neen;
- Geen;
- Nergens.

Motivational speaker is ook zo breed... Het is verspreid over alle sectoren. Natuurlijk kan je dan misschien een sectorspecifieke regel hebben. Je mag je bijvoorbeeld niet als advocaat voorstellen als je dat niet bent.

Voor de rest speelt de "vrijheid van meningsuiting" sterk. Deze wordt wel soms ingeperkt als je botst tegen andere grondrechten (privacy, discriminatie, ...).

Je mag ook geen misbruik maken van de zwakheid van sommige personen (bv. in de context van een sekte). Zie oa Artikel 442quater Strafwetboek en de wet van 26 november 2011 tot wijziging en aanvulling van het Strafwetboek.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2015 14:16

Ik wil het kort houden dus zal niet uitweidden over inhoudelijke zaken.
OK, maar je komt wel met dit af:
Het komt erop neer dat de gastspreker foutieve en potentieel gevaarlijke informatie verschaft, zowel over onderwerpen die voor discussie open staan als over exacte wetenschappen, meer bepaald geneeskundige 'informatie'.
Je wil het niet over de inhoud hebben, maar claimt wel dat die inhoud foutief en potentiëel gevaarlijk was? Hoe kan iemand nu een deftig antwoord geven daarop? Zolang er niets strafbaars gebeurd, mag een "motivational speaker" verkondigen wat hij wil. Als hij beweert dat de mens door God gemaakt is en geen product van de evolutie, dan is dit zijn goed recht. Als hij geneeskrachtige eigenschappen wil toekennen aan kraantjeswater, mag hij dit gerust doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 09 nov 2015 14:56

Zolang er niets gepredikt wordt dat tegen de wet indruist niet. Anders zou men alle godsdiensten moeten vebieden
Men mag niet aanzetten tot moord of diefstal bijvoorbeeld.
Men mag wel onzin verkopen. Die wordt trouwens niet enkel door "motivational speakers" (wat een afschuwelijke woord, net zoals
het onzinnige "teambuilding" ) verkondigd, maar die hoort men zowat overal.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Gebrekkige Producten”