boot verkocht particulier problemen

vespa
Topic Starter
Berichten: 14

boot verkocht particulier problemen

#1 , 23 sep 2015 13:22

Geachte,

Ik zit met een probleem. Ik heb begin dit jaar mijn boot particulier verkocht heb zelf nooit geen problemen gehad.
De boot is 11j oud nu kreeg ik 4 maanden na de verkoop te horen van de nieuwe eigenaar dat alles aan deze boot slecht is?
Stuurhuis versleten dat de bekabeling van de boot niet goed is volgens de pk dat er op staat? :(
Ik heb deze zelf een jaar terug in die staat gekocht in een zaak en verkocht wegens dubbel gebruik.
Nu kreeg ik deze zomer al een factuur van die persoon die eiste dat ik de herstellingen moest betalen of de boot terug nemen wegens verborgen gebreken?
Ik heb hem toen gemeld dat ik van niets af wist gezien deze boot perfect werkte!
Deze morgen zat er nu een brief van een advocaat in mijn bus waarbij staat dat ik deze kosten moet betalen of ze overgaan naar rechtbank???

Wat zijn mijn rechten kan hij eisen dat ik de kosten betaal of de boot terug moet nemen :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 23 sep 2015 13:28

Hebt u die als particulier verkocht "in de staat waarin hij zich bevindt"?
In dat geval hoeft u niet te vrezen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 23 sep 2015 13:35

Als particulier heb je geen garantie plicht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

vespa
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 23 sep 2015 13:52

Ja ik heb een verkoopovereenkomst waarin vermeld staat in de staat waarin hij zich bevindt.
Volgens de brief van advocaat geld dit niet of zo gezien deze verborgen gebreken er toen al waren?
Ik wist van niets we zijn er zelf nog mee op vakantie geweest op zee en alles werkte zonder probleem

LeenW
Berichten: 12961

#5 , 23 sep 2015 13:55

Concreet: U antwoordt dat u als particulier geen garantie moet geven, u niet op de hoogte bent van eventuele gebreken, en de boot verkocht is in de staat waarin hij zich bevond, goedgekeurd door de koper. U sluit af met de melding dat u geen verdere communicatie wenst tenzij de koper kan aantonen dat de vermeende gebreken al voor de verkoop aanwezig waren.

mjers
Berichten: 1788

#6 , 23 sep 2015 14:05

het is aan de koper om te bewijzen dat u van de gebreken afwist, wat uiteraard onmogelijk is... Volg de raad die reeds gegeven is en u kan op beide oren slapen. De wet hieromtrent is heel duidelijk.

Het feit dat de advocaat een brief stuurt wil niets zeggen. Voor de advocaat is dit gewoon werk en die doet wat zijn klant vraagt. Als dit voor een rechtbank komt zijn ze kansloos.

mjers
Berichten: 1788

#7 , 23 sep 2015 14:09

Concreet: U antwoordt dat u als particulier geen garantie moet geven, u niet op de hoogte bent van eventuele gebreken, en de boot verkocht is in de staat waarin hij zich bevond, goedgekeurd door de koper. U sluit af met de melding dat u geen verdere communicatie wenst tenzij de koper kan aantonen dat de vermeende gebreken al voor de verkoop aanwezig waren.
Dan nog moet hij bewijzen dat de verkoper er van afwist. Aantonen dat de "gebreken" al aanwezig waren op het moment van verkoop maakt niets uit. Hij moet het "bedrieglijk karakter" bewijzen.

" de koper koopt het goed aan in de staat waarin het zich bevindt"... incl verborgen gebreken.

vespa
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 23 sep 2015 14:29

Is wel niet leuk :( als je een brief van advocaat ontvangt waarin hij eist dat ik de kosten die hij aan de boot uitgevoerd heeft moet terug betalen ofwel moet ik de boot terug nemen en geld teruggeven + de kosten betalen die hij uitvoerde?

mjers
Berichten: 1788

#9 , 23 sep 2015 14:33

Is wel niet leuk :( als je een brief van advocaat ontvangt waarin hij eist dat ik de kosten die hij aan de boot uitgevoerd heeft moet terug betalen ofwel moet ik de boot terug nemen en geld teruggeven + de kosten betalen die hij uitvoerde?
Is dit nu een vraag?
We hebben dit toch reeds beantwoord...

Tja, niet leuk... iedereen kan aan iedereen eisen wat hij wil en daar een advocaat op zetten... ongeacht of dit nu gegrond is of niet.

Laat weten dat je er geen communicatie meer over wil en dat voor jouw de zaak afgesloten is. Indien hij niet akkoord is zie je hem wel in de rechtbank.

Of je kan uiteraard gewoon alles betalen zoals hij eist, is uiteindelijk uw keuze...
Maar als u dat werkelijk overweegt dan stuur ik u morgen ook een brief met de eis tot betaling voor een reden die ik nog moet uitvinden....
u snapt de hint wel...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 23 sep 2015 15:07

Ik heb in vergelijkbare situaties klacht neergelegd bij de politie wegens afpersingspoging door advocaat. Geloof me of niet, dat was telkens het einde van die verhalen!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 25 sep 2015 12:25

“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1643.Hij moet instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden. ”(Burgerlijk Wetboek).

‘ik heb een verkoopovereenkomst waarin vermeld staat in de staat waarin hij zich bevindt.’

Dit houdt in : ook al is die staat gebrekkig en ook al zijn die gebreken verborgen.

Echter :
“De rechter die vaststelt dat een occasiewagen die is verkocht ’in de staat waarin hij zich bevindt,door de koper gekend’ gebreken vertoont die zo grof zijn dat hij totaal ongeschikt is voor het normaal gebruik en dat de verkoop in dergelijke omstandigheden,door een beroepsverkoper,van kwade trouw getuigt,veroordeelt de verkoper wettig tot de terugbetaling van een gedeelte van de prijs‘(Cass. 15 september 1978,Arr.Cass. 1978-79,52,Zie ook Luik 27 juni 1985,Jur.Liège,1985,497,inzake niet-beroepsverkoper)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

vespa
Topic Starter
Berichten: 14

#12 , 05 nov 2015 08:58

Hier ben ik weer :(
We hebben gedaan zoals gezegd via advocaat een kort en bondig antwoord gegeven aan andere partij zijn advocaat dat wij daar niet op in gaan gezien de boot perfecte werkte. niets meer vernomen tot deze morgen een gerechtsdeurwaarder aanbelt met een dagvaarding?
Als particulier verkoop gaat hij het toch heel ver kan hij ons dan toch iets doen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 05 nov 2015 09:07

Zolang er geen bedrieglijke zaken gebeurd zijn, kan men u niets ten laste leggen. Is de tegenpartij die zal moeten bewijzen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#14 , 05 nov 2015 09:46

Hier ben ik weer :(
We hebben gedaan zoals gezegd via advocaat een kort en bondig antwoord gegeven aan andere partij zijn advocaat dat wij daar niet op in gaan gezien de boot perfecte werkte. niets meer vernomen tot deze morgen een gerechtsdeurwaarder aanbelt met een dagvaarding?
Als particulier verkoop gaat hij het toch heel ver kan hij ons dan toch iets doen?
Hij denkt ofwel een zaak te hebben (gebaseerd op hetgeen ik hierboven las zal de bewijslast die op hem rust niet min zijn en ik zou liever in de schoenen van uw advocaat staan dan in die van de zijne) ofwel de dagvaarding te gebruiken als breekijzer om gesprekken en onderhandelingen te openen. Lig er niet van wakker, dat is wat de tegenpartij wil. Geef de dagvaarding door aan uw advocaat en vraag deze dat hij de zaak opvolgt (hou dit in de gaten en volg zelf ook actief op).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

vespa
Topic Starter
Berichten: 14

#15 , 05 nov 2015 10:00

Nee er zijn zeker geen bedrieglijke zaken gebeurd wij hebben de boot zelf in deze staat gekocht en hij werkte perfect nu kom deze persoon af dat wij alle herstellingskosten moeten terug betalen maar er is van ons kant nooit geen expert of zo langs geweest om te constateren dat deze gebreken degelijk aanwezig waren de eerste keer dat hij met de boot vaarde kregen we ook al een telefoon van hem dat de motor chauffeert was ook blijkbaar onze schuld tot mijn man vroeg of hij gekeken had of er niets mee gedraaid was in de schoef en ja was een plastic zak? Zo kan je alles in iemand anders zijn schoenen schuiven! Nu hij alle herstellingen uitgevoerd heeft hoe kan hij dan bewijzen wat er echt stuk was?

Terug naar “Gebrekkige Producten”