10-jarige aansprakelijkheid

etienne184
Topic Starter
Berichten: 2

10-jarige aansprakelijkheid

#1 , 16 okt 2007 09:54

Het pleisterwerk van een nieuwbouw is doorgetrokken tot onder het niveau waar de isolatie zit . Hierdoor krijg ik vocht op het pleisterwerk boven de plinten. Het gebouw is 9 jaar oud.Is de 10 jarige waarborg hier nog van toepassing?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#2 , 31 okt 2007 15:55

De vraag stelt zich of deze 10 jarige aansprakelijkheid van de architect enkel de stabiliteit van het gebouw betreft of ruimer kan gaan. (ik geef toe dat ik hieraan twijfel)

Ook indien het slechts de stabiliteit betreft zou je kunnen aanvoeren dat het vochtprobleem noodwendig een stabiliteitsprobleem met zich meebrengt.

Ik raad U dus aan om snel te reageren. Laat ook best een expert vaststellen dat dit vochtprobleem het begin van een stabiliteitsprobleem inluidt.

Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#3 , 31 okt 2007 16:00

Als het (naar ik meen) later aangebrachte pleisterwerk niet werd uitgevoerd volgens "de regels van de kunst" kan je ook de aannemer die deze werken uitvoerde aansprakelijk stellen naar aanleiding van een fout. Daarvoor kan u art. 1382 BW aanwenden daar zich een gebrek in zorgvuldigheid bij de uitvoering van de werken zou voor doen.

Reclame

minime
Berichten: 1

#4 , 16 jan 2008 18:29

Zowel de aannemer als de architect vallen onder de tienjarige aansprakelijkheid zoals voorzien in het Burgerlijk Wetboek. Dus ook de aannemer kan aansprakelijk gesteld worden wegens een 'gebrek' in de uitvoering van zijn werken of wanneer de werken niet uitgevoerd werden volgens de regels van de kunst.

Terug naar “Gebrekkige Producten”