Melden fouten en terugsturen van producten

IrisS
Topic Starter
Berichten: 102

Melden fouten en terugsturen van producten

#1 , 11 mar 2015 03:21

Ik stel een verkeerde maat vast bij een op maat gemaakt product binnen de 14 dagen en meld dat aan de producent (ook binnen deze termijn). Door omstandigheden kan ik het product niet direct opsturen, dus neem ik na 8 maand opnieuw contact op met de vraag om een oplossing te vinden. Maak ik nog aanspraak op een oplossing? En, het gaat om maatwerk dat in principe gewoon kan in de correcte maten vermaakt worden. Dat heb ik ook oorspronkelijk gevraagd. Nu heb ik echter liever mijn geld terug. Kan ik - ook al vroeg ik dit niet eerder - na zoveel maand gewoon mijn geld terugvragen als ik de producten alsnog terug bezorg.

De algemene voorwaarden van de producent zijn duidelijk: maatwerk wordt gewoon niet terugbetaald. Fouten dienen binnen de 14 dagen gemeld te worden waarna de producten meteen teruggestuurd moeten worden. Wanneer fout bij producent ligt betalen ze verzendingskosten en zetten ze eveneens gratis de fout recht. Houdt zoiets echter ook stand voor een rechtbank? Consumenten zijn nl toch aardig beschermt? Het gaat ook over een bestelling van om en bij de 800 euro.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 mar 2015 07:35

"Door omstandigheden kan ik het product niet direct opsturen, dus neem ik na 8 maand opnieuw contact op met de vraag om een oplossing te vinden"

waarom pas na 8 maand?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 11 mar 2015 08:51

De 14 dagen zijn reeds lang voorbij, dus kun je nergens nog op iets aanspraak maken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Redrum
Berichten: 574

#4 , 11 mar 2015 09:16

De 14 dagen zijn reeds lang voorbij, dus kun je nergens nog op iets aanspraak maken.
Het herroepingsrecht op 14 dagen geldt sowieso niet voor maatwerk, maar men moet je uiteraard wel leveren wat je gevraagd hebt. Alleen zit je hier inderdaad met die 8 maanden. Heeft de verkoper gereageerd op de melding dat er iets verkeerd was?

fieke0509
Berichten: 188

#5 , 11 mar 2015 09:40

Na 8 maanden? Vind ik eerlijk gezegd nogal grof om zo lang te wachten en dan een geste te verwachten van de leverancier.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 11 mar 2015 11:22

Opgelet, het gaat hier kennelijk niet om verborgen gebreken, maar om een niet-conforme levering.

Er is dan geen sprake van de gewoonlijke 'korte termijn', doch wel van de gemeenrechtelijke verjaringstermijn van 10 jaar.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

IrisS
Topic Starter
Berichten: 102

#7 , 11 mar 2015 11:49

Waarom pas na 8 maand -> ik heb geen idee. Doet er ook niet echt toe. Heb in de ik-vorm geschreven omdat dat wat makkelijker was, maar ik ben niet de klant in deze (wel de producent).


En ik heb inderdaad gereageerd op het gebrek, zoals altijd gebeurt. Ook ik heb geen baat bij een ontevreden klant. Wou de kosten om terug te zenden betalen en meteen rechtzetten (wat ook perfect mogelijk was). Wat ik uiteraard minder zie zitten is terugbetalen na zoveel tijd omdat ik ook mijn mensen heb moeten betalen om de producten te maken en er materiaal heb in geïnvesteerd. Het gaat overigens om zaken die gestikt zijn volgens specificaties van de klant en het verschil zou enkele centimeter (te groot) bedragen, uiteraard kan je snel verkleinen.

Overigens betwijfel ik sterk of de maten niet kloppen. We hebben het productiespoor al overlopen. Alle maten werden steeds correct gebruikt, machines correct ingesteld,... Wel gaf de klant eerst te kennen bij nader inzien een andere stof te willen en vroeg hij een gratis omruiling in die andere stof omdat 'het toch niet was wat hij verwachtte', maar dus wel zelf koos. Op zich wil ik klanten graag helpen, maar door hun fout 2x de investering gratis moeten maken kan uiteraard niet (de stof die hij wou was ook nog eens 2x zo duur als de oorspronkelijke). Toen hij dat te horen kreeg, begon de miserie. Plots klopten de maten niet meer (wel binnen de 14 dagen gemeld). Probleem is wel dat het niet om een product gaat met echt vaste maten (kussens) en daar dus wel eens een afwijking bij meten kan ontstaan. Vergelijk het met een hoofdkussen: je kan dat zodanig opschudden dat je wat cms verliest in de breedte (zeker aangezien het hier om veel grotere kussens gaat).

De man dreigt nu met een rechtszaak en ik probeer in te schatten of hij daar iets kan mee bereiken. Ik wil graag meedenken met klanten en heb zelf ook alleen baat bij een oplossing. Me laten chanteren om een doel te bereiken is echter al iets heel anders.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#8 , 11 mar 2015 16:55

U meldt dat u begrip hebt voor de situatie maar meent dat u heeft gedaan wat redelijkerwijs van u kan worden verwacht.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 mar 2015 16:35

Waarom pas na 8 maand -> ik heb geen idee. Doet er ook niet echt toe. Heb in de ik-vorm geschreven omdat dat wat makkelijker was, maar ik ben niet de klant in deze (wel de producent).
Los van uw probleem... Hoe komt u er in godsnaam bij dat het duidelijker is als u het verhaal vanuit het standpunt van de andere partij vertelt? Mensen hier bekijken de zaak dan uiteraard vanuit het standpunt van de koper. Het is tijdverlies voor iedereen om niet meteen de ware toedracht van de zaak te posten, hier. Zeer vreemd dat u post vanuit het standpunt van de koper. Ik begrijp echt de gedachtengang die er achter zit niet.

Dit moest me even van het hart...

Los daarvan: wijken de afmetingen echt af van wat besteld is? Als er kussens van 50cm op 50cm besteld zijn, en ze zijn 70cm op 70cm, kan de klant u weldegelijk een niet-conforme levering aansmeren. Alles hangt dus af van de afmetingen.

Kan u om te beginnen al even zeggen over welke producten we hier exact spreken, want dat is me niet echt duidelijk en kan van belang zijn om hier een juist antwoord te krijgen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

IrisS
Topic Starter
Berichten: 102

#10 , 20 dec 2015 15:23

Er moet niet vanuit het standpunt van de koper gekeken worden, maar vanuit juridisch standpunt. In deze is het perspectief dat ik gebruik dan ook niet relevant. Ik vond het gewoon makkelijker en het maakt het anderen ook niet moeilijker. Dus wat is het probleem verder? Het perspectief mag de ware toedracht niet veranderen. Het gaat om de feiten die erachter zitten.

Het gaat om een kussen op maat met lengte 180cm (besteld) - 181cm (geleverd). Dus 1 cm verschil.

mjers
Berichten: 1788

#11 , 21 dec 2015 10:31

Er moet niet vanuit het standpunt van de koper gekeken worden, maar vanuit juridisch standpunt. In deze is het perspectief dat ik gebruik dan ook niet relevant. Ik vond het gewoon makkelijker en het maakt het anderen ook niet moeilijker. Dus wat is het probleem verder? Het perspectief mag de ware toedracht niet veranderen. Het gaat om de feiten die erachter zitten.

Het gaat om een kussen op maat met lengte 180cm (besteld) - 181cm (geleverd). Dus 1 cm verschil.
neen, juridisch kan de klant u niets maken. Dit is geen redelijke eis meer.
Volgens de letter van de wet kan de klant u wel dagvaardigen voor een nie-conforme levering. Maar (1cm verschil!!) geen enkele rechter zal hierop ingaan.

P.S. Dit topic is al 9 maanden oud? Dus de levering is al 17 maanden geleden? Zaak ondertussen nog niet geregeld?
Lijkt mij een trouwens ook een heel rare situatie, wi gaat er nu moeilijk doen over een kussen dat 0.5% langer is? Is dit eigenlijk een serieuze vraag?

k.b.
Berichten: 876

#12 , 21 dec 2015 10:41

Wie daar moeilijk over doet is toch duidelijk ...

De klant ...

Bovendien vind deze klant het vandaag beter dat de goederen niet worden aangepast naar de correcte maat maar wil hij zijn geld terug ...

Aan fantasie geen gebrek bij deze klant ...

k.b.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 21 dec 2015 11:30

De redelijk termijn is hier al lang overschreden. In principe verjaart de rechtsvordering van de consument binnen een termijn van een jaar vanaf de vaststelling van het gebrek.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

IrisS
Topic Starter
Berichten: 102

#14 , 21 dec 2015 16:21

Het is geen fictieve klant, geloof me. We kregen er deze week nog zo eentje binnen. 1cm verschil op 187cm. Niet alleen heeft een kussen al geen 'vaste' maat, vulling is rekbaar/indrukbaar (uiteraard binnen redelijke grenzen, maar 1cm op die lengte is dat zeker). Ik ben dus vrij zeker dat de maat correct is. Opvallend genoeg steeds klanten uit Duitsland die met dit soort zaken komen aanzetten. Deze vraagt een korting van 250 euro voor het gebrek (op een bestelling van 600 euro, incl. btw). Uiteraard kunnen we daar niet op ingaan. Ik heb hem voorgesteld de hoezen terug te sturen en ze gewoon aan te passen met 1cm (vulling kan geen verkeerde maat hebben, anders zou een machine verkeerd afgesteld moeten staan en het klachten regenen). Daarbij gemeld dat we de verzendingskosten effectief terugbetalen als dit zo is. Ik merk dat het vaak creatieve trukjes zijn om geld terug te krijgen. Als dat niet zo is, hebben we de klant wel verder geholpen (toch voordeel van twijfel geven). Is het wel zo, dan verwacht ik dat hij hem die moeite zal besparen.

Wat de vorige betreft: omdat die nergens zijn gelijk kon halen, is hij ons gaan zwartmaken op sociale media. Daar kon ik nog mee leven. We hebben zelden/nooit klachten. Het feit dat er eens iemand ontevreden is, moeten mensen maar kunnen kaderen. Vorig weekend heeft hij echter het briljante idee gekregen 10000den mails naar al onze commerciële adressen te sturen, waardoor hij iedereen zijn systeem geblokkeerd heeft. Aan creativiteit geen tekort blijkbaar... Hoewel het laatste wat ik wil, een klant voor de rechtbank slepen is, vrees ik dat dit slechts een 2e stap van vele is als we niet optreden. Er zal dan ook klacht neergelegd worden wegens informaticasabotage in dit geval. Dus, de topic is inderdaad al van even terug. Dit voorval deed me nog eens terugkijken en toen merkte ik de laatste reactie op. Vandaar ook het late antwoord. Niettemin blijft het een actueel probleem.

Ik dacht overigens 'ooit' in de wetgeving gelezen te hebben dat op maatwerk een kleine afwijking is toegestaan. Vind dit echter nergens meer. Iemand enig idee? Dan zou ik dit in de algemene voorwaarden kunnen meenemen. Soms krijgen we zelfs de vraag om een kussen te maken tot op de mm nauwkeurig. Dat kan gewoon niet (tenzij je een plank gebruikt als vulling). Uiteraard mag er geen te groot verschil zijn, maar ik weet gewoon niet hoe je dit legaal kan opvangen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 21 dec 2015 17:28

ik denk dat je het hier op hebt: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

over maatwerk zal er waarschijnlijk geen bepalingen wettelijk geregeld zijn, gezien bij sommige producten 180cm écht max 180,01cm of 179,99cm moet zijn. bij een kussen (genre zetelfoams) lijkt me 1 cm op180cm idd geen probleem, meer dan 1 cm zal wel al problematisch zijn. Een rechter zal zich daar echter in elk concreet geval moeten over uitspreken, lijkt me. En dat op basis van al dan niet conforme levering van producten.

Terug naar “Gebrekkige Producten”