carpass met openstaande terugroepacties

Kevlar1980
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

carpass met openstaande terugroepacties

#1 , 12 apr 2024 12:45

Op de carpass van de tweedehandswagen die ik heb gekocht staat "ja", bij openstaande terugroepacties.

De garage mailde mij enkel de eerste pagina door, de tweede niet, dit nadat ik hier zelf heb om moeten vragen.

Het antwoord dat ik kreeg op mijn vraag hoe en wat met die openstaande terugroepactie was de volgende:

"Terugroepacties komen van de fabrikant uit en als eigenaar van de wagen
kan u daarmee naar een Opelverdeler gaan. De reparatiekosten van het
gebrek waarop de terugroepactie betrekking heeft, zijn voor rekening
van de fabrikant. Zie het als een soortgarantie. Je hoeft dus niet te
betalen voor de reparatiewerkzaamheden.
"

Ik heb dan maar zelf opgezocht via de qr code naar de tweede pagina, waar ik het volgende zag staan als uitleg bij de openstaande terugroepacties:

"verbeteringen van praktijkuitstoot (RDE) bij LNT voertuigen. Verbetering van nabehandelinssysteem met NOx-katalysator (LNT)

Wat de garage mij mailt vind ik totaal geen duidelijk antwoord op mijn vraag. Er is een openstaande terugroepactie, maw ga ik ervan uit dat men in het verleden niet is ingegaan op de terugroepactie, vandaar dat deze nu nog steeds open staat.

Kan iemand mij zeggen of dit allemaal zomaar kan en een wagen zo kan en mag verkocht worden, wetende dat er reparatiewerkzaamheden aan de wagen zijn, doch dewelke deze zijn is voor mij chinees.

Welke stappen moet ik ondernemen in deze situatie? Kan ik eisen dat de garage de wagen eerst moet laten in orde brengen alvorens ze mij ermee opschepen?

Dank voor enig advies in deze materie



basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#2 , 13 apr 2024 07:50

Beste

Een terugroep actie is een preventief gebeuren. Het verlaagt de waarde van de auto niet. U kan gerust aan de verkoper vragen dat eerst in orde te brengen. Maar bij keuring voor verkoop zal dat evenmin een beletsel zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2024 07:54

In uw geval gaat het niet om een fysieke reparatie omwille van bv. veiligheid, maar een software-update voor rechtzetten van sjoemelsoftware (NOx). Maakt weinig verschil maakt of de verkoper of u op deze terugroepactie ingaat, of niemand.

Waardevermindering is niet relevant. Als de verkoper hier namelijk al was op ingegaan, had u het nooit geweten.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 13 apr 2024 12:42

Op de carpass van de tweedehandswagen die ik heb gekocht staat "ja", bij openstaande terugroepacties.

Wat de garage mij mailt vind ik totaal geen duidelijk antwoord op mijn vraag.


Dat is toch duidelijk ?
Het is een terugroepactie van de fabrikant
Best mogelijk dat de verkopende garage dit niet eens zelf kan / mag uitvoeren
Maar dat had verkoper natuurlijk beter al laten doen VOOR verkoop


Net zoals het bekijken van de carpass beter voor verkoop gedaan wordt ...

Er is een openstaande terugroepactie, maw ga ik ervan uit dat men in het verleden niet is ingegaan op de terugroepactie, vandaar dat deze nu nog steeds open staat.
Ja ..
Kan iemand mij zeggen of dit allemaal zomaar kan en een wagen zo kan en mag verkocht worden, wetende dat er reparatiewerkzaamheden aan de wagen zijn,
Blijkbaar
Welke kleur heeft keuringsbewijs ?

Welke stappen moet ik ondernemen in deze situatie?
Naar een officiele Opel dealer rijden / bellen voor afspraak terugroepactie ...

Franciscus
Berichten: 38613

#5 , 13 apr 2024 22:19

En zorgen dat u document bij hebt.
Bij een kennis die zijn wagen binnenbracht voor onderhoud - werd de kost van een onderdeel en vernieuwing aangerekend. Had gelukkig de brief bij en weigerde uiteraard te betalen. Heeft wel een tijdje geduurd voor de (grote merkgarage) overstag is gegaan.

Terug naar “Gebrekkige Producten”