Puntdak rijwoning, werken slecht uitgevoerd en niet afgewerkt, water komt binnen

raddob
Topic Starter
Berichten: 3

Puntdak rijwoning, werken slecht uitgevoerd en niet afgewerkt, water komt binnen

#1 , 07 feb 2016 08:24

Beste

eerste week in november in 2015, heb ik een kleine zelfstandige aangesproken om een nieuwe dak te komen leggen. Wij zijn over de prijs overeen gekomen hij kon snel aan beginnen mits ik een voorschot van de helft van afgesproken eind bedrag naar zijn rekening zou storten om de materiaal te kunnen kopen.
Ik woon in rijwoning en mijn dak was op dezelfde niveau van de buren maar wel het midden doorgezakt op de grens van onze daken. De werkman heeft oud dak afgebroken ook dwarse balken dat door de muur bij de buren kwamen afgebroken en nieuwe hout onderdak geplaatst. Wat nu blijkt is, dat mijn dak een stuk hoger is dan van de buren en als je op de hoek van straat gaat staan kan je latten zien en zwarte gat van bijna half dak van straatkant.

Hij heeft het geplakt met speciaal oranje band ( in kleur van pannen), en had een deel geplakt van nokken tot de helft van dak richting beneden. Hoe lager hij kwam hoe groter en breder opening en door het weer en dat hij niet altijd kon komen, is de helft niet dicht. Hij zei dat hij veel breder band zou moeten gebruiken.

Ik vraag mij af is het juiste oplossing deze met zo oranje plakband te afdichten?

Ook bij de plaatsen van de lift op straat hebben zij tegen dakgoot afvoerbuis gereden, plastic afgebroken waarin ijzer buis in stak, dat automatisch doorgezakt is en nu is er opening van ogenweer 15 cm tss bovenste gedeelte van buis en onderste, water loopt zo op straat bij hard regen.

Volgende probleem is op achterkant van huis waar de aansluiting is met buren, heeft hij er opening gelaten (dakpan slecht gelegd en is nu het open) en water komt bij buren en ook bij mij, twee van onderdak balken in de hoek zuigen water op en zijn onder nat en dwars balk ook.

Afgesproken was dat hij zou binnen op de zolder schouw afbreken en alle puin wegvoeren. Dat is ook niet gebeurd.
Na meermaals hem te proberen contacteren met bellen en sms en mailen zijn wij naar zijn huis gereden om feite te weten wanneer hij de werken komt afhandelen. Ik heb ook de foto's naar hem doorgestuurd van de lekkage.

Hij antwoordde als niet regent en op natte dak kan ik niets plakken. Ik versta ook dat als het regent het gevaarlijk is op het dak te gaan maar er zijn nog werken op de zolder afbreken en wegvoeren en dan lekkage oplossen en hij heeft meerdere keer afgebeld wanneer mooi en droog weer was, neemt hij ook nog andere werken aan en kwam bij mij niet opdagen.

Wanneer de werken gestaard zijn heb ik een parkeerplaats via stad (politie) gehuurd om materiaal en auto te kunnen zetten. Afgesproken was dat hij oude dakpannen op tijd (tegen zondagavond of maandag voormiddag) zal wegdoen. Hij is ook niet komen opdagen en pannen lagen op parkeerplaats nog maandagnamiddag wanneer toestemming van stad verlopen was. Dan moest ik vriend aanspreken om naar hier te rijden en met twee (ben 50 jarige vrouw) oude dakpannen in zijn camionette opladen en wegdoen.

De werkman heeft bijna hele deel van het bedrag ontvangen, omdat hij moest ook zijn collega betalen en nu rest nog laatste 1000 euro te betalen wanneer alles klaar is. Ik heb ook nog geen factuur gehad, hij zei pas als alles klaar is.

wat kan ik best doen? Pv opstellen door politie? Aangetekend brief sturen met gebreken?

bedankt voor alle tips en informatie, ik heb er geen ervaring mee en weet geen raad meer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 feb 2016 09:03

Politie komt hier niet in tussen. Is een, burgerlijke zaak.

Zeker aangetekend schrijven sturen met ingebrekestelling, en een kopie via de gewone post. Schrijven dat je het saldo pas zal betalen NA degelijke afwerking van het dak. In de brief ook een maximale termijn plaatsen voor afwerking. Indien niet tegen dan gedaan, zal je naar de vrederechter moeten trekken

Masty
Berichten: 88

#3 , 22 feb 2016 15:30

Zelf ben ik jaren dakwerker geweest en aan uw uitleg te horen hebt u een prutser ingehuurd.
Niets wordt afgewerkt met tape, met lood kan wel maar niet om hoogteverschillen te bedekken.
Uw dakwerker heeft het nieuwe timmerwerk te hoog geplaatst, dit kan wel opgelost worden door dit af te werken met leien of dergelijke.
In uw geval zou ik het WTCB contacteren of een expert onder de arm nemen, via verzekering?

Reclame

raddob
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 01 mar 2016 09:33

heb jaren Euromex betaald maar bij nazien van de polis hoort het niet bij. Ik zal ook een expert willen aanstellen aangezien er nog andere fouten boven het water gekomen zijn. Houten onderdak (lange kuipers) rusten maar op een rand op de dwarse balk (is schijn gezaagd en overhangt in de lucht) en nu komen er barsten in door het gewicht. Ook plakwerk van tape over hele lengte komt los en nok boven en rondom schouw is ook niet goed afgewerkt en komt los.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 01 mar 2016 09:46

Denk dat je best uw probleem op een bouwforum plaatst. Je bent hier bij een JURIDISCH FORUM,. en de juiste werkwijze is u al gegeven: stuur een aangetekende ingebrekestelling naar de aannemer en betaal voorlopig niets meer. Of stap naar de vrederechter, maar dan zal je wel de expertisekosten moeten voorschieten (later terug vorderbaar van de aannemer)
En knoop in uw oren: GOEDKOOP IS DURE KOOP.

Terug naar “Gebrekkige Producten”