Electrische 'miserie'fiets

sislowie
Topic Starter
Berichten: 3

Electrische 'miserie'fiets

#1 , 05 jul 2015 12:54

Hallo,

Wij hebben een hoop miserie met een elektrische fiets. Ik had graag eens geweten welke rechten ik heb en hoe ik ze kan afdwingen.

In april vorig jaar kochten wij een elektrische fiets voor ons woon-werkverkeer. Er is 2 jaar garantie op de fiets, zoals verplicht. Dit ging prima tot ik op een gegeven moment zonder ondersteuning val. Ik ga met de fiets terug naar de verkoper. Een week en een bedieningspaneel later mag ik de fiets ophalen. So far, so good.

Enige tijd nadien begint de fiets terug te mankeren. Weerom brengen we de fiets binnen. Na een week mogen we hem ophalen met de mededeling dat de contacten van de batterij vervangen zijn.

Weer iets later hebben we weeral prijs. Als ik bij het binnenbrengen opmerk dat het wel wat veel begint te worden krijg ik als reactie dat ik niet meer mag verwachten van een 'goedkope' fiets. Deze keer blijkt dat de contacten wat 'aangeslagen' waren en mogen we daags nadien de fiets terug ophalen.

De fiets wordt verder goed gebruikt voor woon-werkverkeer, daar dient hij toch voor...
Ik merk na een tijd dat de fiets erg rammelt. Blijkt de batterij-slede gebroken te zijn. Als even later ook de aandrijving weer begint te mankeren mag ik, voor de 4de keer(!!) de fiets binnenbrengen bij de bewuste fietsenmaker. Als ik aan de mechanieker vraag of ze veel problemen hebben met dergelijke fietsen zegt deze dat ze er maar 3 verkocht hebben :shock: .
Bij het ophalen krijg ik een rekening van 68€ onder de neus geduwd voor het vervangen van de batterij-slede. De fiets (gekocht in april 2014) is immers 'meer dan een jaar oud'. Het gaat volgens de fietsenmaker om gebruikersschade, zeg maar verkeerd gebruik... :shock: En op de andere fietsen heeft hij daar nog nooit problemen mee gehad... Als ik opmerk dat hij er maar 3 verkocht heeft zegt hij dat hij wel fietsen van hetzelfde merk lopen heeft... Bullshit!!
Wat de aandrijfproblemen betreft: de fiets werd voorzien van zijn 3de (!!) bedieningspaneel.

Dinsdag ll. ging ik de fiets ophalen, gisteren was het weer gedaan met de aandrijving... 5 dagen nadat ik hem ging ophalen...:evil:

Ik ben deze miserie spuugzat en wil deze keer een duurzame oplossing!!
Wat kan/mag ik doen, waar heb ik recht op, hoe vermijd ik de ene herstellingskost na de andere eens de garantie verlopen is?

Graag wat info hierover aub!?

Thx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 jul 2015 16:00

Heb je al eens geprobeerd rechtstreeks met de fabrikant/invoerder in contact te komen?
Hoeveel heeft die fiets gekost bij aankoop,
Komt hij van bij een erkende fietsenmaker of uit een warenhuis?

jef007
Berichten: 1681

#3 , 05 jul 2015 16:04

maakt toch geen verschil :warenhuis of erkende fietsenmaker!
wat bedoel je met erkende??
2 jaar garantie==2 jaar!
waarom moet je de prijs weten?

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 jul 2015 16:13

Omdat je voor bvb 500 € geen deftige elektrische fiets kan kopen (en die zijn er op de mark)
Met een erkende fietsenmaker bedoel ik iemand met de nodige diploma's en kennis in de fietsenmakerij.
Probeer het eens uit: koop een fiets in de Aldi, en bij een degelijke fietsenhandel. En kom ons hier binnen de 12 maanden het verschil melden.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jul 2015 16:17

Omdat je voor bvb 500 € geen deftige elektrische fiets kan kopen (en die zijn er op de mark)
Kwaliteit en prijszetting zijn problemen voor de verkoper. Als een fiets niet kan voldoen binnen de garantiewetgeving, dan moet de verkoper maar niet zo stom zijn om die fiets te verkopen, zelfs niet voor 1€.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 jul 2015 16:30

Omdat je voor bvb 500 € geen deftige elektrische fiets kan kopen (en die zijn er op de mark)
Kwaliteit en prijszetting zijn problemen voor de verkoper. Als een fiets niet kan voldoen binnen de garantiewetgeving, dan moet de verkoper maar niet zo stom zijn om die fiets te verkopen, zelfs niet voor 1€.
Ik bedoel maar dat je een betere service en beter materiaal zal krijgen bij een degelijke handelaar.
Recht op die 2 jaar waarborg heb je overal, maar of je nog veel zal rondrijden met die fiets, ondanks uw 2 jaar waarborg, is een andere vraag.

sislowie
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 05 jul 2015 17:58

De fiets komt van een gekende fietsenwinkel en is van het merk Venturelli. De fiets kostte toen bijna 1100€. Hij wordt nu nog steeds verkocht.
Als je een fiets van die prijs in een dergelijke winkel koopt verwacht je op z'n minst dat deze ok is.
Ik vraag niet het onmogelijke, enkel dat hij doet waarvoor hij gemaakt is.

Ik zal eens een mail sturen naar Veturelli.

Zou het zin hebben om de fietsenwinkel in gebreke te stellen via een aangetekend schrijven?

jef007
Berichten: 1681

#8 , 05 jul 2015 18:03

waar haalt u het recht om Aldi te schofferen?
ik hoop dat directie van Aldi dit niet leest!!
garantie is 2 jaar ongeacht waar die fiets gekocht werd

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 05 jul 2015 18:15

Zou het zin hebben om de fietsenwinkel in gebreke te stellen via een aangetekend schrijven?
Dir zal je zeker moeten doen, zet in u AS ook de datums en tijd die hij in herstelling is geweest. Al de dagen dat hij in herstelling was, mag je bij u garantie periode bijtellen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 05 jul 2015 19:58

. De fiets kostte toen bijna 1100€. ?
Met die prijs zit je wel in de laagste prijsklasse. (Lijst Test-Aankoop) Je kan niet verwachten van een budgetfiets dat je dezelfde kwaliteit zal krijgen als van een fiets van een topmerk.
Akkoord, de waarborg is 2 jaar voor alle fietsen, maar ze zullen sneller stuk zijn, en je zal er meer miserie mee krijgen.
De winkel van Al.. heb ik enkel aangehaald omdat zij meermaals per jaar ook fietsen verkopen, zelfs met 3 jaar waarborg. Maar als er iets aan is moet je met uw fiets naar een atelier ergens in Erpe-Mere, of hem opzenden in de originele verpakking (?????) Bekabeling en o.a. kunststof onderdelen zijn hier ook uitgesloten van waarborg, net zoals bij TS (batterijslede)

sislowie
Topic Starter
Berichten: 3

#11 , 06 jul 2015 13:31

Dus jij vind het normaal dat een fiets die de dinsdag uit herstelling terug komt op zaterdag alweer kapot is omdat het een uit de 'lagere prijsklasse' is?
Ik heb nog een elektrische fiets die 2650€ kostte. Wat is het verschil? De mechaniek, het systeem van aandrijven, de capaciteit van de batterij, comfort, enz.
Ik klaag niet dat de batterij na 40 km plat is, ik klaag niet dat de remblokken snel versleten zijn, ik klaag niet dat ik er een platte band mee heb gehad omdat er geen anti-lekbanden opzitten.
Ik klaag WEL omdat hij geen aandrijving bied als ik fiets want daarvoor is die fiets gemaakt. en ik klaag vooral omdat, als de aandrijving dan hersteld is, die na 4 dagen wéér defect is, voor de derde keer!
Ik heb hier een gewone fiets van de Aldi staan, daar ben ik meer tevreden over :lol:

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 06 jul 2015 13:41

Dus jij vind het normaal dat een fiets die de dinsdag uit herstelling terug komt op zaterdag alweer kapot is omdat het een uit de 'lagere prijsklasse' is?
Ik heb nog een elektrische fiets die 2650€ kostte. Wat is het verschil? De mechaniek, het systeem van aandrijven, de capaciteit van de batterij, comfort, enz.
Ik klaag niet dat de batterij na 40 km plat is, ik klaag niet dat de remblokken snel versleten zijn, ik klaag niet dat ik er een platte band mee heb gehad omdat er geen anti-lekbanden opzitten.
Ik klaag WEL omdat hij geen aandrijving bied als ik fiets want daarvoor is die fiets gemaakt. en ik klaag vooral omdat, als de aandrijving dan hersteld is, die na 4 dagen wéér defect is, voor de derde keer!
Ik heb hier een gewone fiets van de Aldi staan, daar ben ik meer tevreden over :lol:
Nee dit kan niet, als ze iets verkopen, moet het geschikt zijn waarvoor het dient. Zoals ik al eerder aanhaalde, stel fietsenhandel in gebreke met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Gebrekkige Producten”