aankoop tweedehandswagen bij handelaar met gebreken

stitch
Topic Starter
Berichten: 1

aankoop tweedehandswagen bij handelaar met gebreken

#1 , 22 mei 2015 11:27

afgelopen weekend ben ik bij een autohandelaar langgewenst voor te gaan kijken naar een golf4.
de wagen zag er nog vrij goed uit en de verkoper zei dat de wagen in "perfecte" staat was.
hij beloofde mij ook om 4 nieuwe banden te zetten en een nieuwe batterij te plaatsen.
meer dan in de wagen gaan kijken kon ik niet doen gezien de batterij plat was, dus kon ik de electronica niet uittesten.

echter bij de verkoop afgelopen woensdag heb ik moeten zoeken naar iets dat WEL werkte!

De slijtage van de banden,deze zijn bijna kaal.nochtans had hij gezegd deze te vervangen.
er komt een melding dat er een onderhoud moet gebeuren
de koffer gaat niet open
de bediening van de zijruiten werkt niet
er is een melding dat er een motorisch probleem is
de bediening van de zijspiegels werken niet
de passagiersdeur langs de binnenkant gaat niet open
de afstandsbediening werkt niet(enkel lichten knipperen)
de indicatie van de benzinetank werkt niet naar behoren

verder staat er in het contract dat ik de wagen koop in de staat waarin het zich bevindt en dat ik 6 maanden garantie heb op de motor en koppeling.

vandaag ga ik er weer langs met het lijstje van de gebreken, maar als hij dit weigert te herstellen, wat moet ik dan doen?
volgens de contractvoorwaarden kan ik niets doen, maar hij beloofde mij dat de wagen in perfecte staat was.

ik begrijp best dat er bij een wagen van 14 jaar iets niet meer werkt, maar als ik dit allemaal had geweten, had ik de wagen zeker niet gekocht, en vooral niet voor deze prijs. had toch verwacht dat het bij een handelaar iets betrouwbaarder ging zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 22 mei 2015 12:14

Op tweedehandsvoertuigen moet een professionele verkoper minimum 1 jaar garantie geven, dit is wettelijk bepaald. Is die wagen wel gekeurd voor verkoop.
Is daar een carpas bij, nooit iets kopen dat je niet kunt testen.
Zou deze gebreken in een vw garage laten vaststellen en stuur zo rap mogelijk een AS met een copy van de gebreken naar de verkoper, en eis dat ze onder garantie de wagen moeten herstellen.
verder staat er in het contract dat ik de wagen koop in de staat waarin het zich bevindt en dat ik 6 maanden garantie heb op de motor en koppeling
Op verkoop van tweedehands voertuigen (of andere roerende goederen) door een professioneel aan een consument waardoor elke beperking van de bij wet voorziene garantie nietig is.

http://www.elfri.be/node/3769" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 22 mei 2015 13:08

de titel doet vermoeden dat er iets scheelt / scheelde aan de handelaar :-)

En eigenlijk kan ik het niet goed geloven dat je een auto kocht die je niet eens kon testen ???
Heb je afgelopen weekend al iets getekend ? of heb je afgelopen woensdag ('bij verkoop') iets getekend VOOR je de auto nakeek ?
Doet me denken aan een kat in een zak. En ja, Schroedinger ...

Anyhow: als de auto gekocht werd bij een handelaar (heb je een factuur en zo) heb je inderdaad recht op een jaar garantie. Of kan een handelaar ook verkopen voor export ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

BW123
Berichten: 42

#4 , 24 mei 2015 14:54

Een wagen van 14 jaar gekocht waarbij je niks kon testen door platte batterij? Om de grootste fout in dit verhaal te vinden, check de spiegel...

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 mei 2015 15:13

Een blinkende carrosserie kan veel verbergen :evil:

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 25 mei 2015 06:13

Ik kan moeilijk geloven dat iemand een tweedehandswagen zou kopen die geen carpass heeft en zonder een testrit te kunnen maken of zelfs maar de motor te starten. Indien het zo mocht zijn ligt de fout m.i. voor een groot stuk bij uzelf.

Is dit een echte autohandelaar en een officiële transactie? Moeilijk te geloven m.i.. Indien wel heeft u in elk geval recht op garantie dus aangetekend schrijven, lijst met gebreken, eisen dat alles hersteld wordt etc. Een verkoper die dergelijk wrak verkoopt op zulke grove manier zal daar m.i. geen gevolg aan geven dus zal u waarschijnlijk naar de rechtbank dienen te trekken.

Alternatieve strategie: iemand uit uw familie naar de verkoper sturen met de mededeling dat u voorwerp bent van een beschermende maatregel en geen geldige overeenkomsten kan/mag sluiten dus vriendelijk verzoek terug te betalen en de wagen terug te nemen of anders zullen ze de koop ongeldig laten verklaren door de rechter. Kans dat het passeert, gelet op uw goed vertrouwen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denonkel
Berichten: 128

#7 , 25 mei 2015 09:03

Eenvoudige regel in België ': als er geen carpass meegeleverd wordt ie er geen verkoop. Je kan je geld dan terugeisen en de wagen teruggeven.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 25 mei 2015 09:44

En een tweedehandsautoverkoper die geen batterij in reserve heeft of een batterijoplader is al helemaal verdacht.

Terug naar “Gebrekkige Producten”