Gebrekkige auto verkocht aan dealer

Archytas
Topic Starter
Berichten: 29

Gebrekkige auto verkocht aan dealer

#1 , 26 mar 2015 22:36

Een aantal weken geleden is de motor van mijn dieselauto (met iets meer dan 100.000km op de teller) op de snelweg 'vastgelopen'. Verdict: zware schade aan de motor. De garage heeft dit kunnen oplossen door de krukas te vervangen (of iets dergelijks, zo technisch ben ik niet) met kostprijs > 1000 euro. De motor maakte vervolgens een geluid 'als een spook' wanneer op de gas werd geduwd: om verdere problemen te voorkomen ben ik met de autosaloncondities nog snel op zoek gegaan naar een auto, die ik ook gevonden heb. Mijn vorige auto heb ik echter ingebracht aan een 'topprijs' (m.a.w.: de prijs die men zou mogen verwachten van mijn model dieselauto met ca. 100.000km, zonder ernstige problemen). De dealer had enkel standaard beschrijvingen opgenomen (aantal km, eventuele beschadigingen) zonder de motor te controleren.

Eergisteren ben ik mijn nieuwe auto gaan oppikken. De dealer zal er spoedig achter komen (door dat onrustwekkende geluid) dat er zware problemen geweest zijn met die auto door dat motorgeluid. (dat is de turbo denk ik?) Is hier sprake van bedrog door mij? Hoe kan ik me best opstellen in dit verhaal? Overwegingen mijnentwege:

- Enerzijds heb ik inderdaad die zware motorproblemen verzwegen. Echter: met de 'functie' van de auto (met name rijden) is voorlopig niets mis.
- Als die motor open gemaakt wordt, gaan ze zien dat daar aan gewerkt is door mijn vorige garagist. Bijgevolg kan ik me niet van de domme houden en gezien ik een document heb getekend waarin ik aangeef dat er geen verborgen gebreken zijn, zou me dit wel eens zuur kunnen opbreken. Maarja, is dit een gebrek? De auto werkt voorlopig perfect.
- Anderzijds is de garagist nalatig geweest door die auto niet grondig te onderzoeken. Met een simpele testrit, of gewoon even in neutraal op de gas duwen, had hij kunnen weten dat er iets serieus mis is met de auto. In die zin heeft de garagist ook niet als 'goede huisvader' gehandeld.

De komende dagen verwacht ik een pittig telefoontje. Graag jullie advies...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 26 mar 2015 22:42

In het ergste geval
Oplichting, misbruik van vertrouwen, valsheid in geschriften hangt een beetje af van wat u allemaal verteld en ondertekend hebt.
Feiten zowel strafrechtelijk als voor de burgerlijke rechtbank te vervolgen.

Archytas
Topic Starter
Berichten: 29

#3 , 26 mar 2015 22:45

Op http://www.belgischrecht.be/fiches_deta ... at=7&id=13" onclick="window.open(this.href);return false; lees ik het onderstaande. Dat motorgeluid had de dealer kunnen horen als men een aandachtig onderzoek gedaan had. Dus er zou hier geen sprake zijn van een verborgen gebrek of ben ik mis?

Het gebrek in kwestie moet vervolgens verborgen zijn.

Het mag dus niet gaan om een zichtbaar gebrek, dat omschreven kan worden als een gebrek dat de koper opvalt na een normale controle van de te koop gestelde zaak. Met normale controle wordt bedoeld een aandachtig onderzoek vanwege een ernstige persoon.

Reclame

Archytas
Topic Starter
Berichten: 29

#4 , 26 mar 2015 23:18

Niemand? :(

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 26 mar 2015 23:25

Aangezien het zichtbaar is was jij er ook van op de hoogte en heb je dus een valse verklaring afgelegd.
Daar wordt niet mee gelachen aangezien dit oplichting is.
Zoals reeds vermeld: burgerlijke en strafrechtelijke vervolging zijn mogelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Archytas
Topic Starter
Berichten: 29

#6 , 26 mar 2015 23:45

Ik begrijp het toch niet zo goed. Bij een verborgen gebrek mag het NIET gaan om een zichtbaar gebrek, dat omschreven kan worden als een gebrek dat de koper opvalt na een normale controle van de te koop gestelde zaak. Met normale controle wordt bedoeld een aandachtig onderzoek vanwege een ernstige persoon.

M.a.w.: er is toch geen sprake van een verborgen gebrek? Maar wel van oplichting omdat ik dit verzwegen heb?

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mar 2015 09:32

Aangezien het zichtbaar is was jij er ook van op de hoogte en heb je dus een valse verklaring afgelegd.
Daar wordt niet mee gelachen aangezien dit oplichting is.
Zoals reeds vermeld: burgerlijke en strafrechtelijke vervolging zijn mogelijk.
Welke valse verklaring? Het concept verborgen gebrek is hier al meermaals aan bod gekomen en telkens is het besluit dat er een actieve handeling moet zijn van de verkoper om het gebrek te verbergen. M.a.w. het gaat hier over een gebrek, maar geen verborgen gebrek.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 27 mar 2015 09:40

als het probleem is dat er bij het duwen op de gaspedaal er een bepaald (raar) geluid is, is dat iets dat een dealer ZEKER moet opmerken. Mocht een dealer u voor de rechtbank gedragen, dan zal hij wel zijn beroepsernst te grabbel gooien als hij aan de rechter verklaart dat hij auto's koopt zonder er een testritje mee te doen of minstnes (met startende motor) het gaspedaal in te duwen (behalve bij verkoop voor onderdelen).

Archytas
Topic Starter
Berichten: 29

#9 , 27 mar 2015 14:39

Ok, hoe kan ik me dan best opstellen als de dealer mij belt en dreigt met burgerlijke en/of strafrechterlijke vervolging? Wat kan ik best aan de telefoon melden?

Ik heb weliswaar geen 'actieve handeling' gesteld om het gebrek te verstoppen maar heb de dealer op een passieve manier wel op het foute been gezet door een zwaar motordefect te verzwijgen: de auto rijdt nog maar maakt een geluid wat hij anders niet zou gemaakt (mogen) hebben waardoor de auto verkocht is tegen een hogere dan de feitelijke waarde. Ze zullen hier snel achter komen...

edm
Berichten: 48
Locatie: lembeke

#10 , 27 mar 2015 14:52

Is de nieuwe wagen van hetzelfde merk als je oude??
Indien niet, is deze waarschijnlijk allang verpats naar een autohandelaar, die hem naar het buitenland verscheept.
Bij een grote dealer zal dat zeker het geval zijn en hoor je er waarschijnlijk niks meer van.

Archytas
Topic Starter
Berichten: 29

#11 , 27 mar 2015 14:58

Neen, is van een ander merk. Zo groot is die dealer niet, maar ook niet erg klein... er zit daar wel wat 'rotatie' op.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 apr 2015 15:26

Even alles op een rijtje: je had een probleem met uw motor, maar uw garagist heeft dit gerepareerd, waarna de auto terug normaal reed (we laten het geluid even buiten beschouwing)? Dan is uw motor dus terug in orde. Als je de wagen zo verkoopt, en een document ondertekend dat je geen weet hebt van gebreken op dat moment, dan heb je niets verkeerd gedaan. De motor was immers in orde (zij het na een reparatie, maar je hebt nergens ondertekend dat de wagen geen reparaties ondergaan heeft, veronderstel ik?).

Blijft er enkel dat geluid, natuurlijk. Geen idee wat voor soort geluid dit is, maar als het niet overdreven opvallend is, kan ik me voorstellen dat een leek, wat jij uiteindelijk bent, dit niet echt als abnormaal bestempeld.

Ik vermoed ook dat je er niets meer van zal horen. Als dit toch het geval is, laat het dan even weten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BW123
Berichten: 42

#13 , 31 mei 2015 13:15

Een garagehouder die ik ken heeft ooit een wagen overgenomen met een motorprobleem dat verborgen werd door de eigenaar oa foutcodes wissen vlak voor de wagen werd binnengebracht. Hij heeft de eigenaar een proces aangedaan en heeft 5000 eur schadevergoeding gekregen. U wil zelf niet in de zak gezet worden bij aankoop van een wagen, maar doet dan wel hetzelfde met een garagist. Triestige mentaliteit...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 jun 2015 10:23

BW123, wat u beschrijft is totaal niet te vergelijken met de situatie van de topic starter:
- Ten eerste heeft de topic starter heeft niet actief gefraudeerd door foutcodes te wissen of weet ik veel wat. Hij heeft de wagen zoals hij was gepresenteerd aan de garagehouder om over te nemen.
- Ten tweede was er in het verleden een gebrek aan de wagen, maar dit is door een professionele garagist opgelost en momenteel rijdt de wagen. Het feit dat deze garagist de wagen repareert en terug meegeeft aan de topic starter, geeft aan dat de wagen terug in orde was om in het verkeer te komen. Als dit toch niet het geval was, heeft die garagist een grove fout begaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Gebrekkige Producten”