veiling elektronica

ch1984
Topic Starter
Berichten: 125

veiling elektronica

#1 , 15 dec 2013 20:12

Beste,µ


Enkele weken geleden kocht ik via veiling een tweede hands elektronisch toestel "in uitstekende staat (geen krassen en dergelijke)". bij thuiskomst bleek de batterij al snel te zakken, maar ik besloot het toestel enkele malen te calibreren door het volledig leeg te laten... Dit probleem bleef aanslepen, en ik besloot naar een dealer te gaan. Die stelde vast dat het toestel geen originele batterij meer had.. Ik besloot deze dan maar te vervangen.. Nu blijkt bovendien dat het toestel continu uitvalt bij 20% batterij niveau.. dit is dus meer dan een software of batterij issue..

Kan ik mijn geld via de veiling maatschaappij recupereren? Dit lijkt mij toch een bedriegelijke verkoop ? De verkoper moest nu eenmaal op de hoogte zijn van dit gebrek (niet officiele batterij kan dit bewijzen dat hij dingen verzweeg die niet geafficheerd waren bij de verkoop)?

bij de online verkoop stond enkel dat hij in uitstekende staat was "zonder krassen", maar van een valse batterij werd geen melding gemaakt..

In hoeverre kan ik de veiling maatschappeij verantwoordelijk stellen? Of moet ik via hen naar de vekroper gaan? UIteraard kwijt de maatschappij zich via hun algemen voorwaarden, maar ik vermoed dat hier zeker iets tegen te doen valt?

hartelijk dank voor alle hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 dec 2013 09:10

Het was een veiling van 2de handtoestellen zeg je zelf. Was er een waarborg voorzien in de verkoopsvoorwaarden?
Bij een veiling kan je niet verwachten dat verkoper ieder toestel afzonderlijk nakijkt en uittest.
Hoe kwam hijzelf aan deze toestellen?

ch1984
Topic Starter
Berichten: 125

#3 , 16 dec 2013 20:32

Heb het al kunnen regelen. Krijg een nieuw toestel . Er was een beperkte (in tijd) garantie van toepassing.

Bedankt!

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 17 dec 2013 08:19

“Art.1116.Bedrog is een oorzaak van nietigheid van de overeenkomst, wanneer de kunstgrepen, door een van de partijen gebezigd, van dien aard zijn dat de andere partij zonder die kunstgrepen klaarblijkelijk het contract niet zou hebben aangegaan. Bedrog wordt niet vermoed, het moet worden bewezen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘De verzwijging van een partij bij het sluiten van een overeenkomst kan in bepaalde gevallen bedrog opleveren wanneer zij betrekking heeft op een feit dat,indien de wederpartij ervan op de hoogte was geweest,ertoe geleid zou hebben dat zij de overeenkomst niet zou hebben gesloten of ze tegen een goedkopere prijs zou hebben gesloten.Het in art.1116 bedoelde bedrog impliceert dat een contractant opzettelijk arglistigheden aanwendt teneinde de wederpartij aan te sporen de overeenkomst onder de bedongen voorwaarden te sluiten‘(Cass. C.10.0323.F,17 februari 2012,R.W.2012-13,1625,Noot;LENAERTS,A.,Fraus omnia corrumpit: autonome rechtsfiguur of miskend correctiemechanisme,R.W.2013-14,362-380).

"in uitstekende staat (geen krassen en dergelijke)" + ‘Nu blijkt bovendien dat het toestel continu uitvalt bij 20% batterij niveau.. dit is dus meer dan een software of batterij issue.’

Die verzwijging kan bedrog zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

aron123
Berichten: 2

#5 , 09 okt 2014 11:45

Thanks for share...
We provide fast success in free-braindumps.net dumps exam by using our high quality IBQH prep resources.

Terug naar “Gebrekkige Producten”