Chinese tablet X

Jones
Topic Starter
Berichten: 61

Chinese tablet X

#1 , 29 aug 2014 18:04

Ik heb onlang in juni een tablet aangekocht via de X webshop en constateerde directement ook tekortkomingen. Sterker nog de tablet was defect. Ik heb de tablet ook binnengebracht en gemaild dat ik wil afzien van de aankoop (verkoop op afstand). Echter zij wouden hier alleen op ingaan als de tablet in verkoopbare staat is terwijl de tablet defecten en valsheden (Chinese advertising). Na een maand heb ik het tablet teruggekregen, gerepareerd, maar ik ben nog steeds niet tevreden.

Ik heb tot 2 maal toe een klacht ingediend bij de ombudsdienst maar nog niets vernomen. Zou een 3de keer toedoen of is er nog iets anders dat ik kan doen?

PS: de link waar ik de klacht heb ingediend:

http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... ne_klacht/" onclick="window.open(this.href);return false;

PPS: Een jaar terug heb ik via diezelfde link een klacht neergelegd ivm Y en Y hier ook van op de hoogte gebracht. Ik kreeg toen wél een brief terug van de ADCB en Y ging ook in om ons probleem te verzoenen. Echter bij dit geval heb ik nog niets vernomen.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 30 aug 2014 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Namen verwijderd daar ze niet ter zake doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 aug 2014 19:08

Hoe lang na aankoop hebt u de tablet binnen gebracht/ gemaild?

Jones
Topic Starter
Berichten: 61

#3 , 29 aug 2014 20:13

Hoe lang na aankoop hebt u de tablet binnen gebracht/ gemaild?
Zondag 15 juni bestelling geplaatst.
Dinsdag 17 juni ontvangen.
Dinsdag 17 juni in de avond een mail gestuurd dat er schade is aan het product.
Woensdag 18 juni 'smorgens tijdens mijn pauze in een vestiging gevraagd of ik het product kon binnenleveren: mocht niet.
Donderdag 19 juni antwoord gekreven van de melding via mail.

Vrijdag 20, ma 23, di 24 of wo 25 juni binnengebracht bij een andere vestiging om garantie te claimen (exacte datum staat op bonnetje die ze zelf bijhouden, of kan ik in mijn agenda wel terugvinden).

Terwijl de tablet ter reparatie is opgestuurd ontdek ik ontdek ondertussen dat ik prooi ben gevallen van valse reclame: batterij, staat en sensoren zijn vals (kom dit te weten nadat ik hem heb binnengebracht).
25 juni middernacht (26 juni 00:16) via mail uitdrukkelijk gevraagd of ik kan afzien van mijn aankoop, antwoord gekregen dat dit kan als het product in verkoopbare staat geretourneerd wordt.

+/- maand later mocht ik de tablet gaan afhalen. Ondertussen is de prijs gezakt, heb ik hem niet kunnen gebruiken (voor vakantie) en zit ik ook met een tablet die vals wordt geadverteerd.

Reclame

snellemichiel
Berichten: 193

#4 , 30 aug 2014 11:33

U zit over de bedenktermijn voor verkoop op afstand.

En een onderneming is niet verplicht om het product terug te betalen en dus af te zien van de verkoop.

Art. 1649quinquies.

§ 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of > hebt u dus wel kunnen doen.
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht. > Zoiets is vooral rechtsspraak een maand wordt niet gezien als overlast.(algemeen)
In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt elke terugbetaling aan de consument verminderd teneinde rekening te houden met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan.

Beschrijf eens wat meer: "valse reclame: batterij, staat en sensoren zijn vals " Misschien kan u daarmee iets doen ...

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 30 aug 2014 20:45

Eens lezen:
http://www.zdnet.be/internet/128422/twe ... n-webshop/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jones
Topic Starter
Berichten: 61

#6 , 31 aug 2014 18:42

Bedankt voor de informatie Franciscus.

Valsheden, het betreft (zoals ik beschreven heb aan het ADCB):

- Een valse promotieprijs van 80 euro, met de vermelding dat deze 150 euro zou kosten. Na de 'promotie' kostte deze echter 70 euro (lager dan de promotieprijs).
- Valse advertentie op de verpakking betreft de batterij: aan de voorkant 6000 mAH, aan de achterkant 4000 mAH. Wat er echt in zit is me onduidelijk.
- Valse specificaties in het product zelf (ontdekt met third party software). Ik testdrive de tablet vóórrdat ik hem in garantie binnenbreng en merk op dat er een 6 tal sensoren aanwezig zijn. Achteraf merk ik echter op dat de sensoren niet aanwezig zijn GPS, gyroscoop, acceleratie, ... en enkel falsief vermeld worden.

Jones
Topic Starter
Berichten: 61

#7 , 04 sep 2014 17:25

Ik heb ondertussen een bericht gekregen van het ACEI, weet niet of dit de nieuwe variant is van het ADCB of eentje die parallel te werk gaat.

Ik heb Bart Smit hiervan op de hoogte gebracht en kreeg antwoord dat ze bereid zijn om de tablet terug te ontvangen, enkel is dit nog onduidelijk.

Jones
Topic Starter
Berichten: 61

#8 , 24 sep 2014 13:12

Is in orde en terugbetaald gekregen.

Terug naar “Gebrekkige Producten”