verborgen gebreken bij een tweedehands auto

voyager1980
Topic Starter
Berichten: 4

verborgen gebreken bij een tweedehands auto

#1 , 28 dec 2013 18:38

Ik heb op vrijdag 27/12/2013 een tweedehands auto Peugeot 307sw gekocht bij een Peugeot dealer met 12 maanden garantie. Vandaag 28/12/2013 blijkt deze enkele niet zichtbare gebreken te vertonen.
1 ) De temperatuurregeling langs de rechterkant blijft constant warme lucht blazen of hij nu op LO, HI of een temperatuur staat.
2 ) De hoogte regeling van de lichten functioneert niet.
3 ) De snelheidsbegrenzer geeft een storing aan.

Kan ik de handelaar hiervoor verantwoordelijk stellen? Valt dit onder de garantie? Of moet ik dit beschouwen als gekocht in de staat waarin hij zich bevind?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 28 dec 2013 19:18

ALS u een factuur hebt valt dat onder garantie.

voyager1980
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 28 dec 2013 20:24

ALS u een factuur hebt valt dat onder garantie.
Ik heb een factuur. Ik heb alleen schrik dat ze gaan zeggen; je had dit maar moeten zien bij de aankoop.

Reclame

voyager1980
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 28 dec 2013 22:19

Ik heb een mail gestuurd naar de garage. Eens kijken wat ze een van de volgende dagen antwoorden. Het lijkt mij beter om zeker alles op papier te hebben voor eventueel verdere stappen te kunnen nemen.

liesc
Berichten: 4

#5 , 29 dec 2013 14:20

Het was niet mijn bedoeling iemand zijn post in te pikken, maar vond het een gelijkaardige problematiek waarbij we synergie konden creëren. Bij deze heb ik mijn post weggedaan...
Laatst gewijzigd door liesc op 29 dec 2013 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 dec 2013 15:30

hopelijk krijg ik hier wat hulp
Daarvoor begin je beste een eigen topic. Een topic van iemand anders inpikken is niet leuk, en je weet niet of het gegeven antwoord er een is op uw vraag of op deze van de andere vragensteller.

voyager1980
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 01 mei 2014 23:22

Tot nu toe is het probleem nog steeds niet opgelost. Heb zelfs contact opgenomen met Peugeot Belux. Daar kreeg ik als antwoord "De garantie is een garantie die is afgesproken met een dealer en niet met Peugeot wij komen er niet in tussen.

loeki
Berichten: 267

#8 , 02 mei 2014 07:02

Uw verkoper aangetekend in gebreke stellen met een realistische datum dat het probleem opgelost moet zijn en meedelen dat U anders verdere stappen onderneemt
Wijs hem in de brief eveneens nogmaals op de wettelijke garantie termijn
Tevens Uw rechtsbijstands verzekering van Uw autopolis op de hoogte brengen van het probleem met de verkoper
Dit is meestal mee verzekert

BW123
Berichten: 42

#9 , 23 jun 2014 08:56

Euhm het is niet omdat je een factuur hebt dat je daarom automatisch recht hebt op garantie voor deze 3 problemen. Garantie komt trouwens maar tussen bij een defect en behalve je hoogteregeling is er geen defect. En de term verborgen of niet zichtbare gebreken is hier absoluut niet van toepassing, je kon ze alle 3 gespot hebben als je de wagen degelijk had gecheckt...

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 23 jun 2014 13:24

Eens lezen:
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://statbel.fgov.be/nl/modules/regul ... arche2.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

BW123
Berichten: 42

#11 , 16 jul 2014 08:44

Ik werk zelf in een autozaak en dergelijke gevallen komen we af en toe tegen: een klant komt een wagen bekijken, zegt toe en komt na levering klagen over zaken die vastgesteld waren of vast te stellen waren bij een grondige test of bezichtiging. Ooit es ene gehad die kwam klagen dat zijn koppelingspedaal nogal hard was om in te duwen in vergelijking met zijn vroegere auto terwijl hij wel 20 km was gaan rijden bij bezichtiging. Die mens vroeg of we de koppeling in garantie konden vervangen, waar we uiteraard geweigerd hebben want dit was geen defect.
Mijn punt: als je een tweedehands wagen koopt heb je als koper ook de taak om de wagen te onderzoeken en bij de verkoper te vragen om zichtbare problemen voor de koop op te lossen. Doe je dit niet, dan moet je achteraf ook niet klagen.

De vraag is nu in hoeverre de genoemde problemen reeds zichtbaar waren bij de aankoop. Indien ze er al waren, dan had ts dit voor de levering moeten melden.

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 19 jul 2014 23:15

Ik werk zelf in een autozaak en dergelijke gevallen komen we af en toe tegen......... als je een tweedehands wagen koopt heb je als koper ook de taak om de wagen te onderzoeken en bij de verkoper te vragen om zichtbare problemen voor de koop op te lossen. Doe je dit niet, dan moet je achteraf ook niet klagen.
Wel een beetje oneerlijk verdeeld : een professionele autoverkoper weet véél meer van de auto's in zijn garage af dan de gemiddelde klant. Vaak weten ze een gebrek ook goed te verdoezelen. Toen ik een tijd geleden een tweedehandsauto ging bekijken zei de garagist "dat hij alleen gebruikt werd door een oudere man om 's zondags naar de visvijver te rijden en terug". "Om naar de kerk te rijden op zondag" werkt blijkbaar niet meer. Toen ik opmerkte dat er een -duidelijk veelgebruikte- trekhaak was, zei de verkoper dat die werd gebruikt voor een aanhangwagentje met de hengels. Toen ik de motor startte en de oliepeilstok verwijderde, spoot de olie eruit. Rotversleten motor. Als een naïef jong koppeltje die auto bekeken had, hadden ze hem waarschijnlijk gekocht. Tweedehands autoverkopers maken -helaas- hun slechte naam zeer vaak waar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

BW123
Berichten: 42

#13 , 21 jul 2014 16:59

Dan is dat een heel domme garagist aangezien garantie verplicht is...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 10 aug 2014 14:58

Ik werk zelf in een autozaak en dergelijke gevallen komen we af en toe tegen: een klant komt een wagen bekijken, zegt toe en komt na levering klagen over zaken die vastgesteld waren of vast te stellen waren bij een grondige test of bezichtiging. Ooit es ene gehad die kwam klagen dat zijn koppelingspedaal nogal hard was om in te duwen in vergelijking met zijn vroegere auto terwijl hij wel 20 km was gaan rijden bij bezichtiging. Die mens vroeg of we de koppeling in garantie konden vervangen, waar we uiteraard geweigerd hebben want dit was geen defect.
Mijn punt: als je een tweedehands wagen koopt heb je als koper ook de taak om de wagen te onderzoeken en bij de verkoper te vragen om zichtbare problemen voor de koop op te lossen. Doe je dit niet, dan moet je achteraf ook niet klagen.

De vraag is nu in hoeverre de genoemde problemen reeds zichtbaar waren bij de aankoop. Indien ze er al waren, dan had ts dit voor de levering moeten melden.
Klopt niet, als je als handelaar tweedehandswagens aan consumenten verkoop, dienen deze zonder gebreken verkocht te worden, daarom heeft de wetgever de handelaar verplicht van 1 jaar garantie te geven. Al de rest is verkopen op bedrieglijke wijze.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Gebrekkige Producten”