Vraagje over begraafplaats, reglement, wetgeving...

tianneke
Topic Starter
Berichten: 279

Vraagje over begraafplaats, reglement, wetgeving...

#1 , 26 sep 2016 10:41

Korte schets van de situatie...

Mijn mama overleed meer dan 20 jaar geleden, mijn vader regelde alleen de concessie op de begraafplaats te Mechelen. Mijn naam staat nergens vermeld. De bedoeling was dat hij samen met mijn mama op het oude kerkhof (kelders) zou komen te liggen, uiteindelijk koos hij voor een andere begraafplaats in een andere stad. Hij is intussen ook al jaren overleden.

Nu wil ik graag mijn mama laten ontgraven, laten cremeren en mee naar huis nemen. (Uitvaarcentrum is bereid dit op zich te nemen) Na al die jaren (grafrust is al lang voldaan) zou het zo fijn zijn haar nabij te hebben. Echter aangezien mijn naam niet vermeld staat op de concessie kan dit in principe volgens het reglement niet.

Ik ben enig kind en ik ben enige erfgenaam geweest van beide ouders.

Wat zijn de stappen die ik kan ondernemen zodat ik mijn mama uiteindelijk niet nog eens verlies.

Ik begrijp dat de concessie niet op mijn naam staat, maar aangezien ik wettelijk erfgenaam ben van beide ouders, behoort de inhoud dan wettelijk gezien mij toe? (Zoals bvb in een bankkluis)

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3796

#2 , 26 sep 2016 11:37

Ik zou denken dat je eerst een bewijs van erfgenaam moet hebben (ga hiervoor naar het registratiekantoor), zowel voor je moeder als je vader.
Met dit bewijs kun je aantonen dat je de erfgenaam bent van je moeder, alsook van de persoon die concessiehouder is.
Hopelijk is dit voldoende.

tianneke
Topic Starter
Berichten: 279

#3 , 26 sep 2016 12:31

Dank je!
Eerste werk, ik zorg alvast voor de bewijzen van erfgenaam.
Goede tip.

Reclame

tianneke
Topic Starter
Berichten: 279

#4 , 28 sep 2016 16:30

De stand van zaken... na dagen krijg ik een mail van de stad waar mijn mama woonde dat ik in principe helemaal opnieuw moet bewijzen dat ik erfgenaam ben.
Deze formaliteiten zijn reeds 24 jaar geleden voldaan, door mijn vader.
Dus inhoud van trouwboekje, originele overlijdensakte enzovoorts.... moeten voorgelegd worden, ik krijg dan een exemplaar van het bewijs van erfrecht bestemd voor de bankinstelling... ik krijg dit pas als aan alle formaliteiten, plus een verklaring onder ede is voldaan. In sommige gevallen moet er een notaris aan te pas komen.

Ik begrijp het niet meer... ik ben altijd erfgenaam geweest (ik heb ook de erfenis ontvangen) en nu blijkbaar plots niet meer voor het registratiekantoor.

De papierenrompslomp die hierbij komt kijken is enorm... om nog niet te spreken over wat dit emotioneel doet.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”