nalatigheid advocaat

Bieke13
Topic Starter
Berichten: 3

nalatigheid advocaat

#1 , 22 mar 2013 22:29

Mijn vriend zat in collectieve schuldbemiddeling. Eind september bleek echter dat zijn collectieve schuldbemiddelaar een herroeping had ingediend. Hij moest in beroep gaan vóór 27okt 2012. Ik ben samen met hem begin oktober naar een advocaat gestapt om het beroep in te zetten. Zij kreeg alle documenten die in ons bezet waren om het nodige te doen. Enkele dagen vóór 27/10 heb ik haar gebeld met de vraag of het dossier was ingediend en we effectief in beroep gingen. Ze zei me dat alles ok was en we nu enkel het bericht moesten afwachten van de effectieve datum. Na een maand heb ik haar gebeld en zei ze me geen zorgen te maken, alles is in orde. Ik heb haar nadien meermaals gebeld (maandelijks) omdat wij nog niets hadden ontvangen. Elke keer zei ze dat alles ok is, gewoon afwachten. Ondertussen hebben we een andere advocaat aangesproken aan die zei ons dat we een attest konden opvragen met bewijs van de neerlegging vh beroep op de griffie. Wij hebben het dan onze advocaat teruggebeld en om het attest gevraagd...ze ging die ons opsturen. Wij hebben ze daarna meermaals gebeld, een mail gestuurd maar alles bleef onbeantwoord. Tot deze avond ik nog eens belde (4 weken nadien) en ze eindelijk toegaf dat ze geen beroep had ingediend en we volgens haar toch geen kans zouden maken. Ze had ons dossier ook jammergenoeg verwisseld met een ander...was haar uitleg...samengevat: bijna 6 maanden nadien komen we dus eigenlijk te weten dat er geen beroep is ingediend. We voelen ons serieus bedrogen door de advocaat en weten nu niet wat de gevolgen gaan zijn. Wat kunnen wij doen ten eerste ivm de collectieve en ten tweede tov de advocaat die ons nu in problemen brengt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker
Berichten: 354

#2 , 23 mar 2013 10:06

Mijn vriend zat in collectieve schuldbemiddeling. Eind september bleek echter dat zijn collectieve schuldbemiddelaar een herroeping had ingediend. Hij moest in beroep gaan vóór 27okt 2012. Ik ben samen met hem begin oktober naar een advocaat gestapt om het beroep in te zetten. Zij kreeg alle documenten die in ons bezet waren om het nodige te doen. Enkele dagen vóór 27/10 heb ik haar gebeld met de vraag of het dossier was ingediend en we effectief in beroep gingen. Ze zei me dat alles ok was en we nu enkel het bericht moesten afwachten van de effectieve datum. Na een maand heb ik haar gebeld en zei ze me geen zorgen te maken, alles is in orde. Ik heb haar nadien meermaals gebeld (maandelijks) omdat wij nog niets hadden ontvangen. Elke keer zei ze dat alles ok is, gewoon afwachten. Ondertussen hebben we een andere advocaat aangesproken aan die zei ons dat we een attest konden opvragen met bewijs van de neerlegging vh beroep op de griffie. Wij hebben het dan onze advocaat teruggebeld en om het attest gevraagd...ze ging die ons opsturen. Wij hebben ze daarna meermaals gebeld, een mail gestuurd maar alles bleef onbeantwoord. Tot deze avond ik nog eens belde (4 weken nadien) en ze eindelijk toegaf dat ze geen beroep had ingediend en we volgens haar toch geen kans zouden maken. Ze had ons dossier ook jammergenoeg verwisseld met een ander...was haar uitleg...samengevat: bijna 6 maanden nadien komen we dus eigenlijk te weten dat er geen beroep is ingediend. We voelen ons serieus bedrogen door de advocaat en weten nu niet wat de gevolgen gaan zijn. Wat kunnen wij doen ten eerste ivm de collectieve en ten tweede tov de advocaat die ons nu in problemen brengt?
Er is al uitvoerig geschreven over fouten van de advocatuur op deze site. U zal best uw voorgaande advocaat officieel via AS in gebreke stellen niet het nodige te hebben gedaan. Hij beging een beroepsfout door gebrekkig bij te staan doordat hij een rechtsregel miskent of uit het oog verloor. U beschrijft chronologisch de feiten en duidt op de toenmalige vraag beroep aan te tekenen maar dat dit niet is gebeurd. Dat U de advocaat aansprakelijk stelt voor alle financiële gevolgen en de gemiste kans. Een advocaat heeft niet alleen een middelenverbintenis maar ook een resultaatsverbintenis en de termijn niet respecteren is duidelijk een resultaatsverbintenis.

U kan met uw huidig advocaat bespreken doch verwacht niet dat deze U zal helpen. U bespreekt dit best met een advocaat van een ander arrondissement en bestudeert samen of een geding voor de rechtbank van EA mogelijks is. Voelt U weerstand dan gaat U best op zoek naar een andere waarin U vertrouwen heeft. Maak afspraken op papier.

Naar de stafhouder lopen heeft weinig zin.

Zoek verder in de databank van deze site (rechtsboven) onder de zoektermen "advocaat" waar U bijkomende informatie zal vinden.

Justiceseeker

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”