ereloon en kosten advocaat

driverke
Topic Starter
Berichten: 2

ereloon en kosten advocaat

#1 , 17 apr 2007 20:18

Ik zit met een aantal vragen.

Een aantal jaren geleden ben ik bij een raadsman te rade gegaan betreffende een wanbetaler die mij een aanzienlijk bedrag moest.

Mijn raadsman heeft me bij het verkennende gesprek gezegd dat hij de wanbetaler zou dagvaarden en de bedragen zou incasseren.
er werd een bedrag afgesproken waarboven de kosten zeker niet zouden gaan (800 euro) doch dit wilde mijn raadsman niet op papier zetten omdat dergelijke afspraken niet wettelijk zouden zijn.

De zaak werd in gang gezet , wanbetaler gedagvaard, ondertussen kreeg ik van de rechtbank een provisionele betaling van 2/3e van mijn openstaand factuur. Die diende echter door een deurwaarder geincasseerd te worden na een openbare verkoop ten laste van de wanbetaler.

In 2003 kreeg ik dus 2/3e van het achterstallig bedrag en werd de zaak op de rol geplaatst, ik had intussen alles aan mijn raadsman betaald inclusief gerechtskosten , deurwaarderskosten enz enz...

In totaal kostte de advocaat mij op dat moment al de helft !! van het bedrag dat ik wilde invorderen.

Tussen 2003 en 2006 heb ik mijn raadsman verscheidene keren gebeld en gemaild om deze zaak af te handelen, er kwam geen reactie.

Nu kreeg ik onlangs een brief waarin mijn raadsman me vraagt of hij het van de rol moet laten schrappen of nogmaals moet laten voorkomen, in dat laatste geval vraagt mijn raadsman opnieuw provisie !

Om een lang verhaal kort te maken kost het invorderen van 7000 euro bij een wanbetaler mij tot nu toe reeds 3500 euro, ik heb zelf nog maar 4700 euro gekregen en zou nu nogmaals 800 euro moeten betalen om deze zaak afgehandeld te krijgen...

Nu mijn vragen.

1 is dit een normaal tarief voor een advocaat die 3 brieven geschreven heeft, ??n rechtzaak bijgewoond en een deurwaarder aangesteld ?
2 de gerechts en deurwaarderskosten dienen toch op de wanbetaler verhaald te worden ipv dat ik die moeten betalen of ben ik mis ?
3 kan ik ergens terecht ivm klachten over en vragen betreffende de erelonen van mijn raadsman ?
4 is het normaal dat wanneer je via de rechtbank een schuld wil invorderen er ocharm maar 1/4e van het initiele bedrag zou overblijven ?
5 wat is de juiste procedure dan wel om wanbetalers tot betalen aan te zetten zonder dat het mij een fortuin en ontelbare slapeloze nachten kost ?

Hopelijk vind iemand de tijd en zin om dit even te lezen en me enkele antwoorden of raad te geven op mijn vragen...

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 18 apr 2007 01:07

Hallo,

Lees dit even door:

http://www.advocaat.be/page.aspx?pId=56 ... c=0&mIdd=0

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#3 , 18 apr 2007 22:45

Driverke : er werd een bedrag afgesproken waarboven de kosten zeker niet zouden gaan (800 euro) doch dit wilde mijn raadsman niet op papier zetten omdat dergelijke afspraken niet wettelijk zouden zijn.
Over welke wet gaat het hier ?

Reclame

Heye
Berichten: 468

#4 , 19 apr 2007 00:19

Hallo,

Een advocaat ontvangt een ereloon en een vergoeding voor de gemaakte kosten (zoals briefwisseling, verplaatsingskosten, telefoons). Er bestaan geen vaste tarieven. Een advocaat bepaalt zelf welke financi?le afspraken hij met zijn cli?nt maakt.

Het ereloon kan volgens verschillende criteria worden berekend:
1. Volgens een uurtarief: de advocaat zal het aantal uren dat hij aan de zaak werkte vermenigvuldigen met het uurtarief. U kunt vragen om op regelmatige tijdstippen op de hoogte te worden gehouden van het aantal gepresteerde uren.
Het uurtarief hangt af van de ervaring van de advocaat, de deskundigheid, of de zaak dringend is, de aard van de zaak enz.
2. Volgens de waarde van de zaak: de cli?nt betaalt een bepaald percentage.
3. Volgens de geleverde prestaties: de cli?nt betaalt volgens het geleverde werk, het belang van de zaak, de moeilijkheidsgraad, het resultaat, de hoogdringendheid.
4. Vast bedrag: de cli?nt en de advocaat komen een totaalbedrag overeen.
5. Jaarcontract: deze methode wordt vaak toegepast door bedrijven die verschillende zaken aan dezelfde advocaat bezorgen.


U kunt vooraf aan uw advocaat een schatting vragen van de kosten en het ereloon. Maak daarover duidelijke afspraken. Wij raden u aan om de financi?le kant van uw dossier regelmatig met uw raadsman te bespreken en te evalueren.

Een zaak kan zodanig schommelen dat een bedrag op papier afspreken belachelijk zou zijn. Gezien het reglement van de kosten en erelonen is het gewoon ondenkbaar om een VAST bedrag op papier te zetten.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

driverke
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 19 apr 2007 12:05

Bedankt voor je antwoord Andy.

Zover was ik helaas ook al, mij stoort het gewoon enorm dat gemaakte afspraken met mijn raadsman door hem met de voeten getreden worden...

We spreken een bedrag af om een wanbetaler tot betaling aan te zetten en om het bedrag in te vorderen, mijn raadsman weigert deze mondelinge afspraak op papier te zetten en uiteindelijk blijft er maar de helft of minder over van wat ik wilde incasseren van mijn wanbetaler...

Ik ging er altijd van uit dat de kosten ten laste van de wanbetaler vielen, maw dat mijn raadsman de gemaakte kosten als deurwaarder, aanmaningskosten en uiteraard zijn gage ook ging verhalen bij de wanbetaler... wat voor zin heeft het dat ik 7500 euro tegoed heb, een raadsman aanstel en er slechts 3000 euro overblijft.. het erge is wel dat mijn wanbetaler voor heel deze toestand bijna 10000 euro betaald heeft, ik krijg daar 3000 euro van er is dus 7000 euro naar andere mensen gegaan...

ik heb intussen contact gehad met de wanbetaler, die heeft wel degelijk de deurwaarderskosten, dagvaarding en rechtskosten moeten betalen, dan is mijn vraag, waarom moet ik deze kosten dan ook betalen aan mijn raadsman die ze zogezegd ook moet betalen aan de deurwaarder omdat die anders niet begint aan het dossier.

Gevolg, de deurwaarder is door mij betaald (gepr?financierd zeg maar) en hij heeft hetzelfde bedrag nogmaals aangerekend en betaald gekregen van mijn wanbetaler, hij is dus 2x betaald en ik krijg mijn gemaakte kosten niet terug...

in wat voor een apenland leven wij ?

Mijn raadsman vertelde me vandaag doodleuk aan de telefoon dat ik dan maar een zaak tegen hem moest inleiden, hij was toch slimmer dan mij zei hij...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 apr 2007 13:44

Gevolg, de deurwaarder is door mij betaald (gepr?financierd zeg maar) en hij heeft hetzelfde bedrag nogmaals aangerekend en betaald gekregen van mijn wanbetaler, hij is dus 2x betaald en ik krijg mijn gemaakte kosten niet terug...

in wat voor een apenland leven wij ?
Het is normaal dat de partij die een deurwaarder met een opdracht gelast de deurwaarderkosten voorschiet.

Als de tegenpartij deze kosten aan de deurwaarder betaalt, zal de deurwaarder deze kosten ook terugbetalen aan zijn opdrachtgever. De deurwaarder wordt dus niet 2 x betaald.

Als uw schuldenaar deze kosten aan de deurwaarder betaald heeft, zal de deurwaarder deze ook doorgestort hebben aan uw advocaat.

Vraag aan uw advocaat een gedetailleerde afrekening.

scorpioen

dieke
Berichten: 1299

#7 , 20 apr 2007 11:56

Er staat op de link van Heye toch ook aangegeven wat je kan doen: de stafhouder van de balie van jouw advocaat inschakelen. Laat je aub niet bang maken. Onvoorstelbaar, wat een uitspraak (ik ben toch slimmer dan jij)

Heye
Berichten: 468

#8 , 20 apr 2007 12:14

Ik zou enigzins niet twijfelen, stuur hem een aangetekend schrijven met de vraag om U een gedetailleerde rekening te laten geworden binnen een redelijke termijn (vb: 10 werkdagen) schrijf erbij dat U per aangetekend schrijven een schrijven zal richten naar de stafhouder van zijn balie.

mvg
H.A.

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#9 , 21 apr 2007 08:44

En wat indien de advokaat van Driverke de stafhouder is van de balie waar het zaakje zich afspeelt ? Moet in dat geval geen advocaat genomen worden van een andere balie ? Is het dan niet zo dat dit resulteert in een zogenoemde "geheime" rechtszaak binnen de orde van de advokaten ?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”