partijdigheid vrederechter

Dirkie
Topic Starter
Berichten: 15

partijdigheid vrederechter

#1 , 28 jun 2011 10:09

Allen,


De kans bestaat dat ik wegens een huurgeschil binnenkort voor de vrederechter moet verschijnen. (kans is intussen vrij reeël)
Het betreft een geschil aangaande teruggave waarborg waarmee ik en de verhuurder niet overeenkomen.

Nu wil het 1000ste toeval dat de verhuurder werkzaam is op het vredegerecht waar de zaak al dan niet voorkomt.
Zij is één van de assistentes. Zij heeft ook herhaaldelijk gedreigd de zaak te laten voorkomen "op haar werk" en dat het snel "beklonken" zal zijn.

Tja ... de logische vraag-bedenking .... kan ik deze zaak elders laten voorkomen wegens eventuele, hoe zal ik het noemen, "partijdigheid"
ook al is die brave vrederechter gebonden aan blablablabla ... je kan wel begrijpen dat ik niet helemaal geloof is een correct verloop van de zaak.
Er zal, al is het onbewust, altijd een vorm van "partijdigheid" zijn ...toch ?? Het is tenslotte één van zijn vertrouwenspersonen en naaste medewerkers.

:roll:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2011 10:22

U kan de zaak niet voor een andere vrederechter laten voorkomen.

U kan bij de inleiding het probleem aankaarten en aan de tegenpartij en de vrederechter voorstellen in onderling akkoord de zaak te verzenden naar een andere vrederechter. De territoriale bevoegdheid is niet van openbare orde, partijen kunnen er dus van afwijken.

Als dit niet helpt zal u de vrederechter, en al zijn plaatsvervangers, moeten wraken. Het Hof van Cassatie kan de zaak dan verwijzen naar een ander vredegerecht.

Het is ook mogelijk dat de vrederechter zelf beslist dat hij de zaak niet kan behandelen. Als ook alle plaatsvervangers dit ook doen zal het Hof van Cassatie moeten tussenkomen om de zaak naar een ander vredegerecht te verzenden.

Dirkie
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 28 jun 2011 10:33

Ok bedankt voor je snelle reactie.


Als ik hof van cassatie lees ... lees ik ook heel veel €uro's ... :shock: of zie ik dit verkeerd ?
De zaak gaat hier over een bedrag van ca 1000 euro.
Heb mij laten vertellen dat cassatie-advocaten voor de modale burger onbetaalbaar zijn ....



:?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 28 jun 2011 11:04

Art 838 Ger.W. en volgende.
Art. 838. (Binnen drie dagen na het antwoord van de rechter die weigert zich van de zaak te onthouden of bij gebreke van een antwoord binnen die termijn, zendt de griffier de akte van wraking en de verklaring van de rechter, indien er een is, aan de procureur des Konings wanneer het een vrederechter of een rechter van de politierechtbank betreft, aan de procureur-generaal bij het hof van beroep wanneer het een lid van de rechtbank van eerste aanleg, van de arbeidsrechtbank of van de rechtbank van koophandel betreft, aan de procureur-generaal bij het Hof van Cassatie wanneer het een lid van het hof van beroep of van het arbeidshof betreft of wanneer het een lid van het Hof van Cassatie betreft.) <W 1998-03-12/38, art. 7, 037, Inwerkingtreding : 1998-04-12>
(Over de wraking wordt binnen acht dagen in laatste aanleg uitspraak gedaan door de rechtbank van eerste aanleg, door het hof van beroep, door het arbeidshof of door het Hof van Cassatie, naar gelang van het geval, op de conclusie van het openbaar ministerie, nadat de partijen behoorlijk zijn opgeroepen om hun opmerkingen te horen.) <W 1998-03-12/38, art. 7, 037, Inwerkingtreding : 1998-04-12>
(Indien daarenboven een geldboete wegens kennelijk onontvankelijk verzoek verantwoord kan zijn, wordt, bij dezelfde beslissing, een rechtsdag bepaald op een nabije datum, waarop alleen dit punt zal worden behandeld. De griffier roept de partijen bij gerechtsbrief op om tegen die datum hun opmerkingen schriftelijk mee te delen.
De geldboete bedraagt125 EUR tot2 500 EUR. De Koning mag het minimum- en maximumbedrag om de vijf jaar aanpassen aan de kosten van het levensonderhoud. De geldboete wordt geïnd door de Administratie der Registratie en Domeinen met aanwending van alle middelen van recht.) <W 2001-06-10/75, art. 7, 056; Inwerkingtreding : 02-10-2001> (NOTA : tot 31 december 2001 gelden in de plaats van de bedragen van " 125 EUR " en " 2 500 EUR " de bedragen van " 5 000 Belgische frank " en " 100 000 Belgische frank " W 2001-06-10/75, art. 11>)
Binnen (achtenveertig) uren na de beslissing doet de griffier ze aan de partijen betekenen door de deurwaarder die de rechtbank of het hof daartoe aanstelt. <W 2001-06-10/75, art. 7, 056; Inwerkingtreding : 02-10-2001>
Art. 839. Indien de wrakende partij geen bewijs door geschrifte of geen begin van bewijs levert van de wrakingsgronden, kan de rechtbank de wraking verwerpen op de eenvoudige verklaring van de rechter dan wel een getuigenbewijs bevelen.
Art. 840. Indien de wraking verworpen is, mag de rechter, indien daartoe redenen zijn, schadevergoeding van de partij vorderen. Zulke vordering mag slechts worden toegelaten, indien hij er zich van onthouden heeft in de zaak zitting te nemen.
Art. 841. Erkent de gewraakte rechter de feiten waarop zijn wraking gegrond is, of worden die feiten bewezen, dan wordt hem bevel gegeven zich van de zaak te onthouden.
Indien de wraking wordt toegestaan, wordt de rechter die geweigerd heeft zich van de zaak te onthouden, verwezen in de kosten.
Art. 842. <W 2001-06-10/75, art. 8, 056; Inwerkingtreding : 02-10-2001> Het vonnis of arrest dat een vordering tot wraking van een rechter heeft verworpen, belet niet dat een nieuwe vordering wordt ingesteld wegens feiten die zich sedert de uitspraak voorgedaan hebben.12/38, art. 8, 037, Inwerkingtreding : 1998-04-12>

De regels mbt de wraking van deskundigen wordt uitgewerkt onder de artikelen 928 tot 842 Gerechtelijk wetboek.

Dirkie
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 28 jun 2011 12:24

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wraking" onclick="window.open(this.href);return false;

ok begrepen ! :-) Had nog nooit van de term gehoord.
Denk wel dat ik hiermee een kans maak in bovenvermelde situatie


Bedankt voor de reacties !





Dirk

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”