Voorkomen politierechtbank, eigen verdediging...(update)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

Re: Voorkomen politierechtbank, eigen verdediging...

#16 , 02 sep 2010 09:56

U kan naar het parket gaan. Dienst strafuitvoering. Dit is gevestigd in het gerechtshof waar de rechtbank van eerste aanleg zich bevindt.

U kan ook een brief schrijven.

Adressen: http://193.191.208.6/cgi_adres/adrn.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freder
Topic Starter
Berichten: 14

#17 , 02 sep 2010 12:03

U kan naar het parket gaan. Dienst strafuitvoering. Dit is gevestigd in het gerechtshof waar de rechtbank van eerste aanleg zich bevindt.

U kan ook een brief schrijven.

Adressen: http://193.191.208.6/cgi_adres/adrn.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
ok, bedankt !

freder
Topic Starter
Berichten: 14

#18 , 09 sep 2010 15:38

uiteindelijk is de uitspraak nog meegevallen. In hoeverre een boete kan meevallen natuurlijk, het is en blijft zuur geld :oops: !!
Ik reed in princiepe 47 km/u te snel, gecorrigeerd 39km/u te snel
boete is 30 euro * 5.5 = 165 euro
speciaal fonds = 138 euro
samen 303 euro
8 dagen rijverbod.

Situatie uitgelegd
advies meegekregen om uitvoerend recht aan te schrijven dat ik niet in beroep ga en geen genade vraag zodoende de termijn van 2 maand niet moet gebruikt worden en mijn rijverbod zo snel mogelijk kan ingaan. Op die manier zou ik mijn rijbewijs niet zou kwijt zijn in cruciale periode. :idea: ?

Reclame

lawyer
Berichten: 15

#19 , 17 sep 2010 19:36

Klopt Scorpioen.
Nog even over de uitspraak. In strafzaken wordt er steeds op een bepaalde datum uitspraak gedaan. In politiezaken is dat meestal op de zitting zelf, onmiddellijk. Ofwel kan de rechter zeggen: op het einde van de zitting en dan kan je de dag daarop naar de griffie bellen of langsgaan om de uitspraak te kennen. Ofwel geeft de rechter een bepaalde datum voor zijn uitspraak.
De tenuitvoerlegging van de boete en intrekking rijbewijs gebeurt inderdaad niet door de rechtbank.
De boete wordt gevraagd door de dienst Registratie en penale boeten. Meestal is dit enkele weken tot maanden na de uitspraak. Hangt af of de dienst veel of weinig werk heeft.
De intrekking gebeurt door het parket van de Politierechtbank die de uitspraak doet. Je kan je tot hen richten om een periode te bepalen (best per brief). Afhankelijk welke politierechtbank dit is, wordt dit toegestaan. Sommige procureurs staan dit niet toe, anderen quasi altijd, anderen onder voorwaarden (bv. Dendermonde indien ik mij niet vergis slechts op voorwaarde dat je bewijst dat je jouw boete hebt betaald). Je moet vijf dagen voor de intrekking een document ondertekenen bij de politie dat je jouw rijbewijs gaat afgeven. Dan moet je dat op de aangeduide datum op de griffie afgeven of aangetekend opzenden.
Ga zelf naar de zitting indien je een advocaat te duur vindt. Ik raad dan altijd aan: je zegt beter te weinig dan te veel... Als je naar een advocaat gaat en je denkt dat deze te duur zal zijn (verhouding betere uitspraak/kostprijs advocaat), geef ik je de volgende raad: zoek een advocaat in de buurt van de politierechtbank en maak direct in het begin van het gesprek een afspraak over een forfaitair klein ereloon, juist voor bijstand op de zitting en zonder enige briefwisseling. Begin niet al je vragen te stellen om na een half uur te zeggen "ja maar dat kost mij te veel"... Succes!

Franciscus
Berichten: 38617

#20 , 18 sep 2010 15:57

Wel geloof me vrij dat is nu iets waar men GEEN rekening mee zal houden U mag niet rijden en dat is echt punt andere lijn.
U kan wanneer u wordt tegengehouden en zal blijken dat uw rijverbod hebt dat argument gebruiken maar gezien mijn ervaring zal het niet aanvaard worden. Argument " ik reed mee achter de ziekenwagen waarin mijn stervende ... . Ziekenwagen reed na gestopt te zijn voorbij het rode verkeerslicht. Andere bestuurder ook. Nodige papieren en documenten ... niks mee te maken veroordeeld. Het loutere feit volstaat.'
En zoals gezegd u bent niet verzekerd uw passagiers evenmin. En het zou toch maar moeten lukken dat net....

De procureur is het hoofd van de staande magistratuur en de vervolgingsambtenaar - wordt ook aangeduid als het Parket - vroeger stonden die op parket daarom - of het openbaar ministerie. Zij vertegenwoordigen het volk - u en ik dus.
Zij zijn ook het hoofd van de 'gerechtelijke' politie als hoofdofficier van gerechtelijke politie geven zij opdrachten aan de officieren en agenten van politie. Zij bevelen de opsporingsdaden en laten PV opstellen.
Bij de politie heeft men ook officieren van gerechtelijke politie ( hoofdcommissarissen- commissarissen en hoofdinspecteurs .. en sommige inspecteurs van recherche met een bijzondere bevoegdheid).
In elk arrondissement is er een procureur des Konings verbonden aan de rechtbank op arrondissementeel niveau.
Dit voor alle strafzaken Rechtbank eerste aanleg - jeugdrechtbank - politierechtbank.
Een brief: aan de procureur des Konings van en te Brugge komt steeds aan hoor.

In elk geval: ik duim voor een goede afloop en een flinke baby. :D

freder
Topic Starter
Berichten: 14

#21 , 10 nov 2010 18:49

Wel geloof me vrij dat is nu iets waar men GEEN rekening mee zal houden U mag niet rijden en dat is echt punt andere lijn.
U kan wanneer u wordt tegengehouden en zal blijken dat uw rijverbod hebt dat argument gebruiken maar gezien mijn ervaring zal het niet aanvaard worden. Argument " ik reed mee achter de ziekenwagen waarin mijn stervende ... . Ziekenwagen reed na gestopt te zijn voorbij het rode verkeerslicht. Andere bestuurder ook. Nodige papieren en documenten ... niks mee te maken veroordeeld. Het loutere feit volstaat.'
En zoals gezegd u bent niet verzekerd uw passagiers evenmin. En het zou toch maar moeten lukken dat net....

De procureur is het hoofd van de staande magistratuur en de vervolgingsambtenaar - wordt ook aangeduid als het Parket - vroeger stonden die op parket daarom - of het openbaar ministerie. Zij vertegenwoordigen het volk - u en ik dus.
Zij zijn ook het hoofd van de 'gerechtelijke' politie als hoofdofficier van gerechtelijke politie geven zij opdrachten aan de officieren en agenten van politie. Zij bevelen de opsporingsdaden en laten PV opstellen.
Bij de politie heeft men ook officieren van gerechtelijke politie ( hoofdcommissarissen- commissarissen en hoofdinspecteurs .. en sommige inspecteurs van recherche met een bijzondere bevoegdheid).
In elk arrondissement is er een procureur des Konings verbonden aan de rechtbank op arrondissementeel niveau.
Dit voor alle strafzaken Rechtbank eerste aanleg - jeugdrechtbank - politierechtbank.
Een brief: aan de procureur des Konings van en te Brugge komt steeds aan hoor.

In elk geval: ik duim voor een goede afloop en een flinke baby. :D
Nogmaals (zucht) ik ben niet van plan om te rijden als ik geen rijbewijs heb in geen enkel geval, het is wel mijn bedoeling als de rijverbod periode komt te liggen in de meest kritische "bevallingsperiode" dat ik ga vragen om die termijn te verleggen.

soit, het moet er hem om doen, maar vandaag zat er dus een brief in de bus van de politie , een uitnodiging omtrent mijn rijverbod . Hoe dan ook kan ik er op die moment niet zijn (twee dagen op voorhand de vrijdagvoormiddag een afspraak vastleggen :shock: ) . Mijn vriendin staat werkelijk op " 't puntje" en volgende geneacoloog is het voor een dezer dagen max nog een goei week .
Dus rijverbod (hoe is't mogelijk) zal precies gaan liggen op de bevallingsperiode . Of is die uitnodiging van de politie ook een uitnodiging om te kijken wanneer het rijbewijs ingetrokken wordt, het is nog geen brief van parket of iets in die aard...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#22 , 10 nov 2010 19:45

Heb je contact genomen met het parket, dienst strafuitvoering i.v.m. de periode van het uitvoeren van het rijverbod?

freder
Topic Starter
Berichten: 14

#23 , 10 nov 2010 20:19

Heb je contact genomen met het parket, dienst strafuitvoering i.v.m. de periode van het uitvoeren van het rijverbod?

dit heb ik uiteindleijk niet gedaan, de rechter gaf advies om contact te nemen om zo de straf zo snel mogegelijk te laten ingaan, echter de week erop kreeg men vriending twee weken platte rust voorgeschreven wegens risico op vroeggeboorte.

Volgens sommigen was het dan ook niet nodig omdat het parket heel traag werkt en ze steeds maanden op zich laten wachten, echter nu dag op dag twee maanden na uitspraak krijg ik de uitnodiging om naar het politiebureau te gaan :roll: dit nu in de meest cruciale week qua bevalling natuurlijk :? :x (overtreding is bijna 100 weken geleden,net nu komt strafuitvoering, ik snap niet hoe meer pech een mens kan hebben) . .

Kan ik nu nog contact opnemen met de procureur ? of kan er nu nog een datum afgesproken worden met de politieinspecteur inzake effectieve aflevering van het rijbewijs ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#24 , 10 nov 2010 21:33

Ik zou je aanraden om onmiddellijk, en nog voor je naar de politie gaat, contact op te nemen met de dienst strafuitvoering van het parket.

De kans is groot dat de politie de opdracht gekregen heeft om je het rijverbod te betekenen, eenmaal dat gebeurd is er geen weg terug. Zolang dat niet gebeurd is kan het parket aan de politie laten weten dat ze nog een maand mogen wachten vooraleer je nog eens lastig te vallen. Ondertussen is de kleine misschien geboren en samen met de moeder thuis.

freder
Topic Starter
Berichten: 14

#25 , 12 nov 2010 11:35

Rechtbank lijkt gesloten, maar soit, dan toch maar contact opgenomen met verantwoordelijke bij politie

uiteindelijk had men er totaal geen probleem mee om het even uit te stellen, vanaf geboorte moest ik wel contact opnemen, dan gingen de vijf dagen ingaan en voila.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#26 , 12 nov 2010 13:47

Rechtbank is vandaag niet gesloten.

dufour
Berichten: 64
Locatie: Nevele

#27 , 18 nov 2010 10:44



Stomme vraag misschien, maar waar vind je die procureur des konings , moeet je die in persoon benaderen, per brief, ... ?
Tja,die procureurs des konings he?
Jaren geleden(denk zo'n 16 jaar) hebben ze me eens geflitst aan 102 km/h waar ik slechts 50 mocht.(Met een personenwagen) Ok,zware fout van mij.
Uitspraak rechtbank ; 100.000 Bfr boete en 3 maand rijverbod.(Het was niet mijn eerste keer,geef ik toe.)
Nu is het zo dat ik internationaal chauffeur was en m'n rijbewijs dus nodig had om te kunnen werken. Ze hebben me al mijn categorien afgenomen,van A tot D.
Op aanraden van de wijkagent heb ik dan een genade verzoek ingediend bij zo'n procureur met als uitleg; hoe kan ik die 100.000 bfr boete betalen als ik niet meer kan werken?(Enkel om mijn CE te behouden)

Moet je ook nog weten dat ik een zwaar werkongeval had waardoor ik minstens 6 maand niet meer zou kunnen rijden. Ik naar de politierechtbank om mij rijbewijs te gaan afgeven aangezien ik het dan toch niet nodig had.Toen ze zagen dat er een procedure liep van een genade verzoek,mocht ik zelfs mijn rijbewijs niet inleveren. Hun uitleg was dan: indien het genade verzoek goedgekeurd zou worden,dan hebben wij ten onrechte je rijbewijs afgenomen.
Zo'n 5 maand nadat ik het verzoek had ingediend kreeg ik te horen dat het geweigerd was en net op dit moment was ik juist begonnen met werken.
Dus terug 3 maand thuis en werk kwijt.
Laatst gewijzigd door dufour op 18 nov 2010 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#28 , 18 nov 2010 11:25

ik snap niet hoe meer pech een mens kan hebben
Jaarlijks sterven er in België een duizendtal mensen in het verkeer. Daarvan een aantal die zelf te snel gereden hebben, maar ook een aantal die het slachtoffer zijn van iemand die te snel reed. Ik durf te stellen dat al deze mensen meer pech hebben gehad dan U.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”