Beschermde maatregel

Kevin211
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Beschermde maatregel

#1 , 10 mar 2024 20:39

Beste ,

Ik woon sinds 2013 met mijn vriendin samen .

Ondertussen na een hele lange relatie hebben wij ook een kinderwens zoals velen ,
We hebben samen IVF moeten ondergaan voor de pogingen , we zijn nu 28 weken zwanger ,

Wij gingen ons kindje erkennen in onze gemeente waar we botsen op een bescherming statuut van mijn vriendin .
Zei is vroeger in haar minderjarigheid geplaatst in een instelling waarbij ze het statuut hebben opgemaakt persoon met lichte verstandelijke beperking. Nu kunnen wij ons kindje of ik mijn zoontje niet laten erkennen en ze sturen ons van straat naar straat .

Wij zien ook dat haar hoofdverblijfplaats is waar wij al heel lang wonen , wel is het zo dat haar wettelijk adres bij de moeder nog staat , hoe kan zo iets? Ook zei weet er niks van .

Opmerkingen of vragen , stel ze gerust want wij zitten vast . Het enige wat de gemeente kan zeggen is dat ze onder bescherming vast staat en we niet verder kunnen voor de erkenning.

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 11 mar 2024 15:26

Kan gaan om een zogenaamde "verlengde minderjarigheid" - intussen afgeschaft

https://www.elfri.be/artikel/verlengde-minderjarigheid

Die zijn intussen vervangen door bewindvoering over een beschermde persoon

https://alin-vzw.be/index.php/2019/07/v ... verdwijnt/


Dat moet toch ergens terug te vinden zijn in haar -online- dossiers
Anders bij de griffie van het Vredegerecht waar ze officieel woont, dus wettelijk adres bij moeder


De vraag is dan wat die bewindvoerder (moeder ?) nog beheert aan zaken voor je vriendin ?

Vraag is ook of je vriendin nog een beschermend statuut nodig heeft ...


Via Vrederechter kan zowel de bewindvoerder, als het bewind op zich aangepast worden - uiteraard met de nodige motivatie en medische onderbouwing.

Kevin211
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mar 2024 01:45

Bedankt voor je bericht ,

De beschermende maatregel is er vandaag uithaalt , reden was omdat ze toen 17 jaar was en nog niet volgens haar mama volwassen genoeg was voor op eigen benen te staan en ook dat ze toen begeleid wonen deed voor 1 jaar .

Ze is nu 31 dus de maatregel is gewoon nooit afgevinkt . We kunnen nu terug verder .
Bedankt alvast voor je antwoord !

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”