gerechtelijk onderzoek onderzoeksrechter

Lazoen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

gerechtelijk onderzoek onderzoeksrechter

#1 , 05 mar 2024 10:01

Begin 2023 dien ik klacht in bij de politie tegen een persoon wegens schuldig verzuim.
Na 8 maanden krijg ik bericht van parket procureur des konings waarin staat dat een gerechtelijk onderzoek gevorderd werd door de onderzoeksrechter.
Onderzoeksrechter gaat alle nodige informatie en bewijselementen verzamelen. Als het gerechtelijk onderzoek is afgerond zal de raadkamer beslissen welke gevolgen aan dossier gegeven moet worden. Eind verleden jaar 2023 ben ik dan in opdracht van onderzoeksrechter gecontacteerd door lokale recherche die mij opnieuw moest verhoren in deze zaak. Verhoor is toen afgenomen
Tot op heden heb ik niets meer vernomen.
Mijn vraag.
Is het zo dat wanneer het onderzoek lang aansleept dit dossier kan verjaren? Zodus dat het onderzoek door de onderzoeksrechter te lang duurt. Zo ja wat is de termijn dan?
Ik heb mij wel nog niet burgerlijke partij gesteld omdat men zegt dat dit mij dan veel geld kan kosten. Kan ik dit nog wanneer er beslist wordt dat dit naar de rechtbank gaat?
Kan het zijn dat de onderzoeksrechter wacht tot ik mij burgerlijke partij stel om verder te gaan met zijn onderzoek , of heeft dit geen belang hierin?

Dank U

Franciscus
Berichten: 38613

#2 , 06 mar 2024 12:42

Neen zolang onderzoek duurt is er geen verjaring.
https://www.elfri.be/artikel/daden-van-vervolging

""Een stuiting kan plaatsvinden bij daden van onderzoek en vervolging door de politie of de procureur. Bijvoorbeeld bij het opvragen van je strafregister of wanneer de gerechtsdeurwaarder de dagvaarding betekent. Een schorsing van de verjaring is een soort van pauze van de verjaringstermijn""

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”