Vertrouwelijk of niet - mondelinge overeenkomst

Motorist
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Vertrouwelijk of niet - mondelinge overeenkomst

#1 , 06 feb 2024 22:14

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator

en ook

https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 76#p722176



Als een advocaat een e-mail stuurt naar een derde met als onderwerp een overeenkomst die ik heb met mijn tegenparty,is die mail dan vertrouwelijk als hij mijn advocaat in Cc plaatst?

Motorist
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2024 16:07

Nadat de tegenpartij een,in bijzijn van ons beider advocaten,onze overeenkomst niet uitvoerde,hebben zij een andere advocaat genomen,en beweerden dat die overeenkomst er niet was.Nu hebben wij een e-mail van hun vorige advocaat nar een derde niet advocaat,met mijn advocaat in Cc,hierop bevestigd de advocaat de overeenkomst met het overeengekomen bedrag.Doordat de tegenpartij beweerde dat wij deze niet als bewijs mogen gebruiken,volgens hun huidige advocaat is dit een vertrouwelijke e-mail,heeft mijn advocaat de orde van advocaten balie aangeschreven hierover.De beslissing van de stafhouder is als volgt:

Intussen had ik ook al overleg met de stafhouder te West-Vlaanderen.

Een e-mail van een advocaat aan een niet-advocaat kan nooit onder het toepassingsgebied
vallen van de bepalingen betreffende de vertrouwelijkheid van briefwisseling tussen
advocaten.

De loutere omstandigheid dat een advocaat die briefwisseling in kopie meeleest, verandert
hieraan niets.

Uw vraag om te oordelen over het al dan niet vertrouwelijk karakter van de e-mail van
04.07.2023 is dus eigenlijk zonder voorwerp, aangezien het niet gaat over briefwisseling
tussen advocaten en deze briefwisseling dus per definitie kan worden aangewend.

Ik sluit mijn tussenkomst af.

Kunnen wij nu eisen dat deze overeenkomst wordt uitgevoerd?

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 feb 2024 17:12

Je kan deze brief gebruiken, aangezien deze niet vertrouwelijk is.

Dan is het aan de rechter om te oordelen of dit een geldige overeenkomst is. Daarover zal een stafhouder nooit iets zeggen.

Misschien goed als een moderator deze post samenvoegt met je laatste, waar helaas geen antwoord op is gekomen. Mogelijk door het ontbreken van context waarover het ging.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”