betwisting ereloon advocaat

webmaster
Topic Starter
Beheerder
Berichten: 1146

betwisting ereloon advocaat

#1 , 28 nov 2005 12:02

Wij ontvingen volgend bericht via email. Afzender gaf akkoord voor plaatsing op dit forum:

Hallo,
Ik ben op zoek naar rechtspraak, die beslist dat een advocaat zo maar niet in zijn eindfactuur, zonder ooit de cli?nt te verwittigen, een gigantisch bedrag kan vragen (in mijn geval 373.000,-bfr).
Aangezien mijn vertrouwen in de advocatuur ver onder nul gedaald is, wil ik dit zelf afhandelen en pleiten.
Er zijn sites zoals www.cass.be en www.juridat.be die ik heb nageplozen, maar waar ik slechts ??n rechtspraak gevonden heb.
Het Rechtskundig weekblad kan men slechts raadplegen mits abonnement, dus dit valt ook weg, tenzij dat jullie misschien toegang hebben op zo'n site ?
Elke tip is welkom...
Bedankt al op voorhand voor een eventueel antwoordje.
Groetjes,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 nov 2005 14:18

De vaagheid die tot op vandaag bestaat in verband met de berekening van het ereloon van een advocaat, is ??n van d? redenen waarom veel mensen zo vaak aarzelen om een advocaat te raadplegen.

Het grote probleem hierbij is dat werken met een concrete tarieven-schaal gewoon ondoenbaar is. Elke zaak is anders en de berekening is afhankelijk van zoveel factoren (complexiteit van de zaak, duur, hoogdringendheid,...).

Principieel zijn de erelonen van advocaten vrij. Het basisartikel hiervoor is art. 459 Gerechtelijk Wetboek.

Sta ons toe hieronder een kort overzicht te geven van de mogelijke berekeningswijzen:

1. Vergoeding per uur
2. Vergoeding naar gelang de "waarde" van de zaak (het ereloon is dan een percentage op de waarde van de zaak)
3. Vergoeding per prestatie

In de praktijk is het aan te raden om VOORAF met uw advocaat een open gesprek te voeren aangaande het toe te passen ereloon. Dit voorkomt veel problemen ?n onaangename verrassingen.

De Balie van Leuven heeft een mooi overzicht online geplaatst aangaande de acties die u kan ondernemen wanneer u het ereloon van uw advocaat wenst te betwisten. Dat kan u hier vinden: http://www.balieleuven.be/nl/hoe_rekent.htm

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#3 , 29 nov 2005 15:06

Wij ontvingen volgend bericht via email. Afzender gaf akkoord voor plaatsing op dit forum:

Hallo,
Ik ben op zoek naar rechtspraak, die beslist dat een advocaat zo maar niet in zijn eindfactuur, zonder ooit de cli?nt te verwittigen, een gigantisch bedrag kan vragen (in mijn geval 373.000,-bfr).
Aangezien mijn vertrouwen in de advocatuur ver onder nul gedaald is, wil ik dit zelf afhandelen en pleiten.
Er zijn sites zoals www.cass.be en www.juridat.be die ik heb nageplozen, maar waar ik slechts ??n rechtspraak gevonden heb.
Het Rechtskundig weekblad kan men slechts raadplegen mits abonnement, dus dit valt ook weg, tenzij dat jullie misschien toegang hebben op zo'n site ?
Elke tip is welkom...
Bedankt al op voorhand voor een eventueel antwoordje.
Groetjes,
Geachte,

De reden waarom U weinig rechtspraak vindt, is omdat de meeste ereloonbetwistingen plaatsvinden binnen de Orde van Advocaten zelf.

Er bestaan grosso modo drie procedures om het ereloon van de raadsman te betwisten:

1. Taxatieprocedure voor Raad van de Orde

Dit is het meest voorkomende procedure. De essenti?le principes zijn de volgende:
-De cli?nt kan naar de stafhouder van de betrokken balie stappen en zo gedetailleerd mogelijk aangeven waarom hij de ereloonstaat van zijn raadsman betwist.
-De stafhouder legt de klacht dan over aan de Orde en die buigt zich vervolgens over de ereloonkwestie.
-Deze beslissing is niet bindend voor de cli?nt; deze kan wel raad en advies vragen aan de orde via de stafhouder maar de orde heeft geen beslissingsbevoegdheid over de cli?nt.
-De orde kan beslissen dat het ereloon verminderd moet worden: de cli?nt kan dit niet afdwingen want hij put geen rechten uit de beslissing. De advocaat is daardoor echter wel gebonden.

2. Gerechtelijke invordering ereloon

Dit is een betwisting voor de gewone rechter op verzoek van de cli?nt (of van de advocaat).

Hier kan een probleem bestaat: de rechtbank moet immers beslissen over de vraag of het ereloon in verhouding is tot de geleverde prestaties. Omdat dit, zonder bindende tarieven, wat moeilijk is, kan de rechter een niet -bindend advies inwinnen bij de Raad van de Orde.

3. Via arbitrage of een scheidsgerecht van drie advocaten

Maar daartoe is de instemming van cli?nt ?n advocaat vereist, wat in Uw geval weinig waarschijnlijk is.

Ik zou U bijgevolg aanraden contact op te nemen met de stafhouder van de balie waaraan Uw raadsman verbonden is. De betrokken stafhouder kunt U makkelijk opzoeken via de website van de Orde van Vlaamse Balies (www.advocaat.be). U klikt links op het luikje "lokale balies". Daarna klikt U op het betrokken arrondissement en zo krijgt U de co?rdinaten van de bevoegde stafhouder.

Beste groeten, Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”