Oproep tot getuigen in Salzburg

Hendrik96
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Oproep tot getuigen in Salzburg

#1 , 04 dec 2023 10:04

Beste,

Ik heb een aangetekende brief ontvangen om te verschijnen voor de Rechtbank in Salzburg (als getuige in een skiongeval). In de brief staat:

'U bent wettelijk verplicht gehoor te geven aan deze dagvaarding en te getuigen voor de rechtbank.
Uw verklaring kan niet worden vervangen door een schriftelijke verklaring'


Ik woon zelf in België dus een trip naar Oostenrijk hiervoor zou ik liever vermijden. Online kon ik terug vinden dat ik als niet Oostenrijker hier niet toe verplicht kan worden, maar het lijkt mij bizar dat de brief dan wel zegt dat ik verplicht bent.

Ik heb dit ook nagevraagd bij een advocaat maar dan antwoord kon even duren, en aangezien ik de rechtbank asap op de hoogte moet brengen stel ik de vraag hier.


MaartenGS-R-RT
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 dec 2023 11:53

Als u het zeker wil weten: neem contact op met de administratie van de rechtbank die de zaak behandelt.
Maar wat u daar kan zeggen/vragen: duidelijk stellen dat u in geen geval weigert te getuigen maar verzoeken dat er rekening wordt gehouden met het feit dat u in het buitenland woont, en voorstellen of u niet kan gehoord worden via een "internationaal rechtshulpverzoek' (het Europees rechtshulpverdrag voorziet daarin) of middels een videoconferentie. Uiteraard ook vragen dat u daaromtrent schriftelijk wordt geinformeerd.
Op die manier is de rechtbank zijn verplichting nagekomen (u uitnodigen/dagvaarden) en laat ook u weten dat u bereid bent mee te werken.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”