Douanecontrole Luchthaven Zaventem - goederen in beslag voor meer dan 8 maanden

WM33
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Douanecontrole Luchthaven Zaventem - goederen in beslag voor meer dan 8 maanden

#1 , 09 nov 2023 16:20

Geachte

Mijn moeder is eind februari terug aangekomen in België na haar reis in Azië (geboorteland). Ze is daar gegaan om een trouwfeest bij te wonen.
Bij terugkomst werd ze tegengehouden in luchthaven van Zaventem en de douanecontrole had haar gevraagd haar sierraden af te doen (gouden sierraden).
Ze heeft die sierraden al voor meer dan 15 jaar en het is in cultuur dat vrouwen graag hun sierraden aanhouden zowel thuis als buiten.
Dit is een beetje zoals dragen van horloge.
Nu mijn moeder is helaas taalgebrekkig in nederlands en de douane inspectie heeft haar onder druk gebracht waardoor ze aan het wenen was en haar sierraden niet wou afgeven.
De douane beweerde dat ze die sierraden had gekocht in dat land wat ten onrechte is.
De goederen zijn nu in beslag genomen en we hebben nog steeds geen brief ontvangen thuis met de beslissing van de douane (beslissen ze de sierraden terug te geven, haar een boete te geven van geen aangifte wat ten onrechte zou zijn, of gelijk andere beslissing). Aan de hand van die beslissingsbrief kunnen we eventueel gerechterlijjke stappen ondernemen vermoed ik .Want nu zijn er zelfs geen gerechtelijke stappen te ondernemen om ons te verdedigen.
En zaak is al 8 maanden in "doofpot" gestoken. Wat doen we best, want mijn moeder is erg emotioneel en gehecht aan haar sieerraad, elke dag zonder haar sierraad maakt haar ongelukkig en ze vraagt mij elke dag om wat er zal gebeuren. Wij willen alleen dat er knoop doorgehakt wordt. Is voor mij ook niet tof om een onbezorgde moeder te zien die nu melancholisch opstelt (verdriet/pijn verlies van sierraad).
Graag advies , wat kan er nog gebeuren? Kan ik in tussentijd enige actie ondernemen. Mailen naar douanediensten heb ik al geprobeerd, helpt niet. Ze antwoorden kort dat ze ermee bezig zijn en dat ik moet wachten op brief thuis.
Graag advies aub . ik wil niet dat mijn moeder nog zieker wordt door dat verdriet en wil dat er een beslissing komt .

LeenW
Berichten: 12962

#2 , 09 nov 2023 16:41

Hebt u een bewijs dat de juwelen al langer in haar bezit zijn? Werd dit aan de douane bezorgd?

mava105
Berichten: 22343
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 nov 2023 20:09

Eventueel oudere foto's, waarop uw moeder staat met de juwelen, en die te dateren zijn

Reclame

Franciscus
Berichten: 38751

#4 , 09 nov 2023 20:17

Als dat dure stukken zijn die uw moeder heeft meegenomen uit BE zonder enig bewijs dan zal douane nu bij terug binnenkomen vermoeden dat ze deze invoert.
Daar zullen dus invoertaksen, belastingen en BTW moeten op betaald worden... tenzij uw moeder via facturen en foto's kan bewijzen dat ze hier gekocht zijn of vroeger al ingevoerd.
Dat zal vermoedelijk wel in documenten staan die ze heeft meegekregen

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”