Schriftelijk verweer aanvragen op eerste zitting of beter uploaden van te voren?

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Re: Schriftelijk verweer aanvragen op eerste zitting of beter uploaden van te voren?

#16 , 12 okt 2023 17:39

Vandaag heb ik het vonnis van de rechtbank per mail toegestuurd gekregen. Ik wilde dat per se hier ook met u delen, want vragen hier stellen is 1), maar 2) het is denk ik ook interessant voor u allen om te weten hoe dat verder gaat in de rechtbank ('in het echt').
Ondanks mijn mooie conclusies (door de rechter zelf gezegd) heb ik dik verloren en dit vonnis is een enorme aderlating (ook financieel gezien). Ik baal natuurlijk wel enorm. En het is enorm veel werk geweest! Een volgende keer ga ik wel twee keer nadenken.

Een paar dingen die opvallen/lessen om uit te trekken:

1) Ontvankelijkheid met middelen ondersteunen?
In het beschikkend gedeelte van mijn conclusie verzoek ik om de vordering van de eiser onontvankelijk te verklaren. Ik voer volgens de rechtbank evenwel geen middel tot onontvankelijkheid aan.
Evenmin ontwaart de rechtbank enig middel tot onontvankelijkheid van de vordering de eiser.
De rechtbank oordeelt dat de vordering van eiser ontvankelijk is. Ook de tegenvordering van mij is ontvankelijk.
Wat dit precies allemaal betekent moet ik verder bestuderen. Mss had ik wel middelen moeten aanvoeren?

2) Ondanks al mijn andere argumenten prevaleert de rechter in principe maar 1 ding en dat is het te laattijdige protesteren van de factuur op basis van het volgende artikel:
Artikel 8.11, §4 B.W. bepaalt:
"Behoudens tegenbewijs, levert een door een onderneming aanvaarde of niet binnen een redelijke
termijn betwiste factuur tegen deze onderneming bewijs op van de aangevoerde
rechtshandeling".
Ik heb wel geprotesteerd (met mails), maar volgens de rechter te laat.
De rechtbank oordeelt dat het protest door mij op 10 juni 2021 van de factuur die dateert van
zes maanden daarvoor, namelijk van 4 december 2020, niet binnen een redelijke termijn gebeurd is.
U mag daarbij weten dat dit ging om het maken van een reclamecommercial. Ik heb die commercial nooit goedgekeurd en bovendien is de spot niet gebeurd volgens de eis op de bestelbon (door de rechter zelf aangehaald). Ook is de spot uitgezonden geweest zonder dat ik op de hoogte was. Deze zaken heeft de rechter allemaal niet meegenomen in haar besluit. Enkel het te laattijdige protest is doorslaggevend geweest. Wat precies een redelijke termijn is specificeert de rechter niet.

Tevens is de rechtbank van oordeel dat ik in mijn conclusies niet aannemelijk heb maakt dat mijn stilzwijgen na
ontvangst van de factuur en na ontvangst van de ingebrekestelling niet gelijk staat aan de aanvaarding van
de factuur.
Tevens is de rechtbank van oordeel dat de heer X niet aannemelijk maakt dat zijn stilzwijgen na
ontvangst van de factuur en na ontvangst van de ingebrekestelling niet gelijk staat aan de aanvaarding van
de factuur.
Blijkbaar heb ik dit punt niet genoeg benadrukt of uitgewerkt in mijn conclusies. Wat mij wel ontzettend stoort is dat de rechter totaal niet geeft gekeken naar de kwaliteit van het geleverde product (of het eigenlijk niet geleverde product!) die niet naar behoren was en zeker niet volgens de voorwaardes van de bestelbon. Hier wordt niks in het vonnis over gezegd.

Deze les neem ik mee voor in de toekomst. Tegenwoordig als een product niet okay is werk ik via een aangetekend schrijven binnen twee weken.

3) Type bewijsstukken
Ik had veel bewijstukken opgelijst. Whatsappberichten, sms-jes en die heeft de rechter niet gebruikt. Ook audio-bestanden met de spot zijn door haar niet gebruikt. Een onvolledig ingevulde bestelbon van de eiser was blijkbaar geen reden om voor de rechter deze nietig te verklaren.
De mails zijn wel volop door de rechter gebruikt in het vonnis en het lijkt er dus op dat zij dit ziet als officieel bewijslast. De rechter heeft geen opmerking gemaakt dat ik niet geprotesteerd heb via aangetekend zending.

MVGR.

Thomas_A
Berichten: 2442
Juridisch actief: Nee

#17 , 12 okt 2023 17:52

Bedankt voor het delen van het vonnis.

Heel erg jammer voor u, maar wel begrijpelijk. Het gaat om de ondernemingsrechtbank, dus geen consumentenbescherming. Een zelfstandige wordt veronderstelt elke factuur of communicatie waar hij niet mee akkoord is schriftelijk te protesteren.

Wat contractueel afgesproken is, is wet. Geen bedenktijd, onwetendheid is geen excuus.

De rechter gaat uiteraard geen inhoud beoordelen. Die ziet dat er een factuur is voor een prestatie die niet onmiddellijk betwist is. Dus betalen.

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#18 , 12 okt 2023 18:25

Dag Thomas,

dank voor je bericht!
De rechter heeft enkel naar de procedureel gekeken en idd niet naar de inhoudt.
Het is een zure appel waar ik lessen uit moet trekken.
Inmiddels ben ik na 7 jaar ondernemen wijzer geworden en ik ga mij wel harder opstellen en eerder betwisten.

MVGR.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9849
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 13 okt 2023 17:10

1) Ontvankelijkheid met middelen ondersteunen?
Evenmin ontwaart de rechtbank enig middel tot onontvankelijkheid van de vordering de eiser.
Als je stelt dat een vordering onontvankelijk is, moet je natuurlijk ook verklaren WAAROM je dat vindt ... en dat onderbouwen met juridische argumenten.
De rechtbank oordeelt dat het protest door mij op 10 juni 2021 van de factuur die dateert van
zes maanden daarvoor, namelijk van 4 december 2020, niet binnen een redelijke termijn gebeurd is.
6 maanden na de feiten nog iets gaan protesteren ... :roll:

Normale termijn is binnen de betalingstermijn, ttz 30 dagen
En best veel sneller sneller: kort (enkele dagen, een week) na ontvangst vd factuur of nadat een dienst slecht geleverd werd

Wat mij wel ontzettend stoort is dat de rechter totaal niet geeft gekeken naar de kwaliteit van het geleverde product (of het eigenlijk niet geleverde product!) die niet naar behoren was en zeker niet volgens de voorwaardes van de bestelbon. Hier wordt niks in het vonnis over gezegd.
Het is niet aan de rechter om een kwalitatief oordeel te vellen over een dienst.

Er is hopen irritante reclame waarvan ik eerder tegen de muren oploop ... maar dat is allemaal ergens goedgekeurd ...

Een onvolledig ingevulde bestelbon van de eiser was blijkbaar geen reden om voor de rechter deze nietig te verklaren.
Niet elke bestelbon moet volledig ingevuld zijn
En dat is ook geen wettelijke vereiste
Dus ook geen basis voor een veroordeling of nietigverklaring

Tip voor een volgende bestelbon: doorstreep alles waar niets ingevuld wordt, zodat er ook niets geschreven kan worden ...

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#20 , 19 okt 2023 13:35

Bedankt voor je tips Inazuma.

MVGR.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”