Bezwarend beslag

Jimmy b
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bezwarend beslag

#1 , 02 nov 2023 16:52

Geachte,
Graag had ik wat meer info ivm met een bezwarend beslag op ons huis. Ex vriendin had samen met mij een huis gekocht en dit is nu al 4 jaar bijna 5. Na eerste jaar kwam ik te weten dat ze een zeer groot bedrag (400.000) schulden had met haar ex partner. De deurwaarder stond aan de deur met een bezwarend beslag op ons huis. Na een tijd vertrekt ze omdat ze toch maar besloot dat het gras groener was op een ander maar ik leef met het huis zitten en dit is nu 2 jaar. Het huis staat in verbouwing dus ik kan niets verder doen want dat zijn verloren kosten.. de Kids en ik leven in kamers die opengebroken zijn voor nieuwe electriciteit en in eerste instantie was het de bedoeling de woning in te kopen maar de juridische strijd tussen haar en de tegenpartij ( ing) blijft duren en er komt paar geen uitspraak want het huis is ondertussen al in uitvoerend beslag. Ikzelf kan niet meer tegen de stress van het wachten en de onzekerheid dus was meer vraag kan ik daar weg zodat ik en men vriendin verder kunnen met ons leven en zoja welke stappen kan ik doen om van het huis af te raken want men leven ligt echt on hold. Ik en men ex hadden juist een huis samen en heb niks te maken met de schuld dit staat ook zo beschreven. Maar ik moet een beslissing nemen want elke dag de stress van het niet weten wat er komt is niet goed voor men gezondheid Na 3 hartinfarcten. Wat zijn de mogelijkheden aub. En wil jullie alvast bedanken voor de hulp of raad. Mvg jimmy

Franciscus
Berichten: 38748

#2 , 02 nov 2023 17:28

" ex-vriendin heeft samen met mij huis gekocht"
Wat is na een tijdje?
Betaald uw ex nog verder mee aan huis? Vermoedelijk niet?
Het bewarend beslag is voor de goederen van uw ex. Dus haar gedeelte van het huis.
Probleem is dat u idd. niet veel kan doen.
Uw gedeelte valt uiteraard niet onder beslag maar de schuldeiser heeft wel de mogelijkheid om het deel van uw ex te verkopen.
Uw deel wordt dan gezien het anders geen niet mogelijk is om te verkopen mee verkocht.
Best op zijn minst eens de notaris raadplegen die de koopakte heeft verleden.
Trouwens wie betaald de lening terug - ik vermoed dat u dat doet en zo bouwt u ook nog een schuld op tegen uw ex.
Langs de andere kant dient u wel 1/2 huur te betalen aan uw ex ..meestal wordt dan het een met het andere afgestreept.

Marcus Aurelius
Berichten: 3824
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 nov 2023 17:36

We spreken van bewarend beslag en niet van bezwarend beslag.

Bezwarend beslag bestaat niet. De term heet bewarend beslag (zonder z). Bewarend beslag is een beslag dat enkel wil vermijden dat de beslagene zich ontdoet van het beslag. Het bewarend beslag staat tegenover het uitvoerend beslag, dat in tegenstelling tot het bewarend beslag de daadwerkelijke realisatie (verkoop) of inning (bij derden bv. de bank of de werkgever) tot voorwerp heeft.

In het recht bestaat wel de uitdrukking: "ten bezwarende titel". Een handeling ten bezwarende titel impliceert een handeling waarvoor een tegenprestatie wordt verwacht (meestal een betaling) zoals in een koopovereenkomst en in tegenstelling tot een handeling "om niet".

voorwaarden bewarend beslag

Om bewarend beslag te kunnen leggen moet :
- de schuldvordering moet eisbaar zijn
- de schuldvordering moet zeker zijn
- de schuldvordering moet vaststaand zijn

Wanneer een schuldeiser het bewarend beslag gelegd, doet hij dit op eigen verantwoordelijkheid. De beslagene kan onmiddellijk verzet aantekenen bij de beslagrechter. Het verweer zoals te voeren voor de beslagrechter bestaat erin aan te tonen dat de vordering ofwel niet eigenaar is, ofwel niet zeker is, ofwel niet vaststaand is..

De beslagrechter beoordeelde de vordering marginaal. Hier dus geen uitspraak over de rechten van de partijen. De marginale toetsing betekent dat de beslagrechter nagaat of de vordering op het eerste zicht gegrond lijkt. Dit betekent dat de eis een voldoende is geen van de gegrondheid heeft, dan wel niet vatbaar is voor redelijke betwisting.

Dit alles neemt niet weg dat de loutere betwisting van een schuldvordering niet volstaat om te besluiten tot het gebrek aan zekerheid van de vordering (zie beslagrechter Brugge 25 januari 1982 JT 1983,397).

Anderzijds mag wel worden aangenomen dat een schuldvordering de vereiste zekerheid mist wanneer de vordering het voorwerp is van een ernstige betwistingen voor de bodemrechter of afhangen van de uitslag van een deskundigenonderzoek (zie hof van beroep Antwerpen 12 maart 2008 NJW 201, 364 en Dirix E. en Broeckx K., beslag, APR 433-434, p. 275-276.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5974
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 02 nov 2023 17:43

A.I. staat duidelijk nog niet op punt
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jimmy b
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 nov 2023 19:09

Ze is vertrokken na 2 jaar das nu 2jaar geleden. Idd ze betaald nog mee en ik betaal huur aan haar voor er te blijven inwonen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”