Herstel in eer en rechten

hondacivic007
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Herstel in eer en rechten

#1 , 19 sep 2023 09:36

Gegroet

Ik ben een 45 jarige man, en had tot voor kort een blanco strafblad.
3 jaar terug ben ik helaas veroordeeld door "dronken rijden". (geen slachtoffers, zelfs geen schade tegenpartij).

Ondertussen boete betaald, en de 3 jaar die daarop volgt (voorwaardelijk) is nu ook voorbij.

Ik heb nu alle documenten verzameld voor de procedure "herstel in eer en rechten", en aangetekend verzonden naar de rechtbank.

Normaal verdwijnt deze straf automatisch na 3 jaar van het UITTREKSEL van je strafregister.
Maar deze blijft nog steeds hangen op je feitelijke strafregister (enkel zichtbaar voor rechtbanken).

Maar door deze "herstel in eer en rechten" procedure te doorlopen, hoop ik dat deze ook daar kan uitgewist worden? Of is dit een utopie.

En als laatste vraag: Kan een rechter in de toekomst mij harder straffen, (wegens recidivisme?) nadat ik de "herstel in eer en rechten" procedure zou toegekend krijgen? Of mag er dan geen rekening meer gehouden worden met eerdere feiten, als je terug een volledig blanco strafregister hebt?

Alvast bedankt

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 sep 2023 12:14

Deze straf blijft ten eeuwige dagen op uw strafregister staan,uiteraard enkel zichtbaar voor polieie en justitie.

hondacivic007
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 sep 2023 13:26

Dat kan best zijn, dat dit nog voor politie & justitie eeuwig zichtbaar is
(al verwondert dit mij wel....)

Maar mijn vraag was dus vooral: zal deze eerdere veroordeling nog mogen gebruikt worden als basis voor een nieuwe veroordeling ?

Want anders zie ik niet echt het nut in van deze "herstel in eer en rechten", als deze toch automatisch na 3 jaar gewist wordt van het uittreksel van het strafregister,
en toch nog als basis kan dienen voor nieuwe veroordeling.

Dan maakt dit toch die hele "aanvraag tot eerherstel" volledig overbodig?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5962
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 20 sep 2023 13:39

Die procedure bestaat omdat niet alle veroordelingen automatisch worden gewist na 3 jaar.
In die gevallen moet men het wel zelf aanvragen....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38723

#5 , 23 sep 2023 18:54

https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... afregister
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... en_rechten

Best eerst een vragen aan uw wijkinspecteur of alle bestraffingen al meer dan de termijn verstreken zijn.
En zorgen dat alle schadevergoedingen betaald zijn of tenminste dat u alles in het werk gesteld hebt om te betalen. Indien adres slachtoffer niet meer klopt navraag doen.
Dan pas uw vraag richten aan Parket.
Indien u van Parket de vraag krijgt uw aanvraag in te trekken. Dat komt via uw wijkinspecteur dat zeker doen anders komt uw zaak voor ..negatief vonnis en kan u terug 3 tot 5 jaar wachten.

Parket blijft steeds alles zien een nul model of een niet gekuist strafblad daar staat alles op.
Op forum eens woord eerherstel invoeren zijn al aardig wat antwoorden gegeven.

hondacivic007
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 okt 2023 13:48

Als ik het goed begrijp, dan heeft IN MIJN GEVAL deze aanvraag tot eerherstel helemaal geen nut dan?

want:

1) de straf verdwijnt automatisch van mijn UITTREKSEL strafregister na 3 jaar (we zijn reeds 3 jaar na datum vonnis)

2) bij herhaaldelijke veroordeling (soortgelijk strafbaar vergrijp) , grijpt de rechter terug naar eerdere veroordeling, en volgt een zwaardere straf.

Franciscus
Berichten: 38723

#7 , 14 okt 2023 14:55

Let op gezien de straf een correctionele context heeft ook al wordt ze uitgesproken door de politierechtbank (gecontraventionaliseerde wanbedrijven)
verkeerswet Artikel 34

§ 1. Met geldboete van 25 euro tot 500 euro
Eens lezen
https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=7379#p26636

Straf is niet hetzelfde als verjaringstermijn.

Marcus Aurelius
Berichten: 3820
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 okt 2023 16:55

eventuele aanvulling bij collega Franciscus: https://www.elfri.be/artikel/herstel-in ... eerherstel
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”