Vrederechter

garmonbozia
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vrederechter

#1 , 21 jun 2023 17:50

Ik heb een vraagje.
Ik heb een bestelling geplaatst om een kast op maat te laten maken bij een handelaar.
Heb een offerte en factuur gekregen. Heb een voorafbetaling van het volledige bedrag moeten doen (I know...).

Nu een half jaar later wordt de kast niet geleverd en krijg ik enkel excuses. Heb een ingebrekestelling aangetekend verzonden, en daarop een antwoord per mail gehad dat er zal terugbetaald worden. Helaas gebeurt dit maar niet.

Als ik een vrederechter aanspreek, welke bevoegdheid heeft die om de terugbetaling effectief te laten doorgaan (als het vonnis in mijn voordeel spreekt?)

bedankt alvast

LeenW
Berichten: 12962

#2 , 21 jun 2023 17:54

Hoeveel kost de kast? Vrederechter is maar bevoegd tot 5000 euro.

garmonbozia
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jun 2023 17:54

Het bedrag is kleiner dan 5000€

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2441
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jun 2023 19:07

Hoeveel kost de kast? Vrederechter is maar bevoegd tot 5000 euro.
Ik denk dat LeenW sjieke kasten heeft. ;-)

De vrederechter gaat het geld uiteraard niet manu militare uit de tegenpartij zijn zakken halen. Je hebt dan wel een vonnis dat je door een deurwaarder kan laten betekenen en uitvoeren met alle middelen die hij ter beschikking heeft.

Daardoor wordt het voor de partij die veroordeeld werd alleen maar duurder, dus mogelijk betaalt hij daardoor snel spontaan.

garmonbozia
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 sep 2023 14:23

Bedankt voor de info.
De vrederechter heeft het vonnis uitgesproken. Ik moet terugbetaald worden. Dit bij verstek tegenpartij.

Welke stappen kan ik nu nemen om mijn geld terug te vorderen als hij toch niet betaald? Kan ik beslag laten leggen door een gerechtsdeurwaarder zodat ik zeker mijn geld terug zie?

Franciscus
Berichten: 38743

#6 , 08 sep 2023 17:02

Vonnis laten betekenen door een GDW.
Tegenpartij kan dan 30 dagen zaak terug laten voorkomen tenzij het bedrag lager is dan €1860.
U kan eerst voorstellen om zo direct te betalen want de betekening en GDW kosten enz komen bij de 'waarde' van de kasten.
Bij nee direct GDW laten betekenen indien dus hoger dan €1860

garmonbozia
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 okt 2023 11:40

juist voor ik het vonnis wou laten betekenen, is de firma helaas faiiliet gegaan.
Ik heb een schuldvordering hiervoor ingediend, maar de kans lijkt helaas klein dat ik mijn geld ga terugzien.
Ik zie op Regsol een optie: Verzoekschrift belanghebbende/schuldeiser derdenverzet tegen kwijtschelding.

Verhoogt dit mijn kans op een terugbetaling van mijn schuldvordering?

bedankt alvast

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”