2x aanmaningskosten???

sarah84
Topic Starter
Berichten: 2

2x aanmaningskosten???

#1 , 19 nov 2009 12:19

even een vraagje...
Het betreft een ziekenhuisfactuur.
Door verhuis(mijn fout want had moeten verwittigen)
doorgegeven aan deurwaarder en zo voorgekomen.
Had nog betaald maar was te laat.

Nu staat er in het vonnis dat het betaalde bedrag(door mij) dient te worden afgetrokken.
Deurwaarder heeft slecht een deel in vermindering gebracht,
reden --> innings- en kwijtingsrechten confr.

onderaan mijn afrekening brengt hij nogmaals 6.03euro kwijtingsrecht
en 10.58 inningsrecht in rekening.

Klopt dit?
Mag hij dat tot tweemaal toe aanrekenen?

alvast bedankt!


grtjs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marmat
Berichten: 68

#2 , 19 nov 2009 20:57

De tarieven welke de gdw's aanrekenen worden geregeld bij K.B. dd. 30 nov. 1976 - art. 8 en zijn raadpleegbaar op www.gerechtsdeurwaarders.be via tabblad "tarieven en intrestvoeten".

Wat betreft het kwijtingsrecht : dit wordt aangerekend bij elke afbetaling, de hoegrootheid hiervan is afhankelijk van Uw afbetaling (zie website voormeld). Aldus kunnen er twee kwijtingsrechten aangerekend worden in jouw geval.

Wat betreft het inningsrecht : dit is een éénmalig recht dat mag worden gerekend bij betaling, doch wanneer er afbetalingen gebeuren (zoals in jouw geval) dan mag dit inningsrecht voor een deel (verhoudingsgewijs met de hoegrootheid van de afbetaling) aangerekend worden bij de eerste afbetaling.

(P.S. Beide rechten zijn echter geen aanmaningskosten maar wettelijke kosten welke verbonden zijn aan je betaling !)

sarah84
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 20 nov 2009 10:14

Ik heb toch ook niet gesproken van aanmaningskosten dacht ik????
Mijn vraag was gewoon of het klopte dat zowel innigs- als kwijtingsrecht in één afrekening 2x mochten aangerekend worden...

Reclame

Sedlex
Berichten: 83

#4 , 21 nov 2009 14:38

Ik heb toch ook niet gesproken van aanmaningskosten dacht ik????
Mijn vraag was gewoon of het klopte dat zowel innigs- als kwijtingsrecht in één afrekening 2x mochten aangerekend worden...
Topictitel...?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”