wettelijke intrestvoet na vonnis arbeidsrechtbank

Julius777
Topic Starter
Berichten: 154

wettelijke intrestvoet na vonnis arbeidsrechtbank

#1 , 15 dec 2015 20:24

Geachte,

Ik ben in 2012 ontslagen door mijn ex-werkgever. Deze heeft mij geen ontslagvergoeding, vervroegd vakantiegeld, pro-rata eindejaarspremie, ecocheques e.d. uitbetaald.

Ik heb de zaak voor de arbeidsrechtbank gebracht. De rechter heeft de bedragen vastgesteld, het vonnis is betekend etc.
Daar de onderneming in Zwitserland gevestigd is en het vonnis niet uitvoerbaar is bij voorraad in Belgie, moet eerst een Zwitsers advocaat en daarna eventueel een Zwitsers deurwaarder ingeschakeld worden.

Bedraagt de wettelijke interestvoet 7% per jaar daar ik dit gelezen heb dat voor SOCIALE ZAKEN:

1) http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted

§ 2. De wettelijke rentevoet in fiscale zaken wordt bepaald op 7 percent, zelfs indien de fiscale bepalingen verwijzen naar de wettelijke rentevoet in burgerlijke zaken en voor zover er niet uitdrukkelijk in de fiscale bepalingen wordt van afgeweken.

Deze rentevoet kan bij een koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad worden gewijzigd.
§ 3. De wettelijke rentevoet in sociale zaken wordt bepaald op 7 pct., zelfs indien de sociale bepalingen verwijzen naar de wettelijke rentevoet in burgerlijke zaken

2) http://www.elfri.be/wettelijke-interest

Interestvoet in sociale zaken:

Tot 2008: wettelijke interestvoet.
Vanaf 1/1/2009: ingevolge de programmawet van 8 juni 2008 een vaste rentevoet van 7% en die identiek is aan de rentevoet die toegepast wordt in fiscale zaken.

3) http://sociaalrecht.blogspot.be/2009/04 ... r-het.html

En quid met de wettelijke interesten in sociale zaken? Bij de aangebrachte wijzigingingen via de programmawet van 27 december 2006 was men vergeten om de wettelijke interestvoet in sociale zaken te definiëren[2] . De wetgever was vergeten te stellen dat deze overeenkomt met de interesten in fiscale zaken.

4) http://www.etaamb.be/fr/loi-du-05-mai-1 ... 00565.html

§ 3 - Der gesetzliche Zinssatz in sozialen Angelegenheiten wird auf 7 Prozent festgelegt, selbst wenn in sozialrechtlichen Bestimmungen auf den gesetzlichen Zinssatz in Zivilsachen verwiesen wird und insofern in diesen sozialrechtlichen Bestimmungen, insbesondere im Gesetz vom27. Juni 1969 zur Revision des Erlassgesetzes vom 28.Dezember 1944 über die soziale Sicherheit der Arbeitnehmer, nicht ausdrücklich vom gesetzlichen Zinssatz von 7 Prozent abgewichen wird.


of bedraagt de wettelijke intrestvoet:

- 4.25% voor 2012
- 2.75% voor 2013
- 2.75% voor 2014
- 2.50% voor 2015

en het totaal te vorderen bedrag = X*(1+0.0475)*((1+0.0275)^2)*(1+0.0250)

?

Alvast zeer vriendelijk dank bij voorbaat.

mvg,

Julius

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Julius777
Topic Starter
Berichten: 154

#2 , 17 dec 2015 22:33

De wettelijke interestvoet voor "sociale zaken" bedraagt dus 7% volgens bovenstaande wet.

Valt sociaal recht en arbeidsrecht onder sociale zaken?

Kan ik op mijn vordering (bedragen bepaald door arbeidsrechtbank) al dan niet 7% wettelijke interest toepassen?

Julius777
Topic Starter
Berichten: 154

#3 , 04 jan 2016 08:54

Wordt bij het berekenen van het wettelijke bedrag aan interesten uitgegaan van een samengestelde interestvoet, maw capitalisatie (interest op het bedrag vermeerderd met de interest van de vorige jaren)?

Maw, zij X het te vorderen bedrag,

gezien de wettelijke intrestvoeten:

- 4.25% voor 2012
- 2.75% voor 2013
- 2.75% voor 2014
- 2.50% voor 2015

is het totaal te vorderen bedrag dan = X*(1+0.0475)*((1+0.0275)^2)*(1+0.0250)

?

Hoeveel bedraagt de wettelijke intrestvoet voor 2016?

Alvast zeer vriendelijk dank.

Reclame

Julius777
Topic Starter
Berichten: 154

#4 , 04 jan 2016 08:56

Mag van de ex-werkgever de bruto som gevorderd worden?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”