procedure familierechtbank

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

procedure familierechtbank

#1 , 07 okt 2015 11:20

Ik ben op punt om een verzoekschrift in te dienen bij de familierechtbank, alimentatieherziening.

Heb al wat gezocht, maar geen antwoord gevonden op mijn vragen:

- als tegenpartij niet komt opdagen, wordt er nog eens een inleidende zitting gepland om de tegenpartij de kans te geven om te verschijnen? wordt er alsnog een conclusiekalender vastgelegd?

Tegenpartij heeft namelijk geen domicilie meer in België.

Heeft iemand een idee hoe lang ik op een vonnis zal moeten wachten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 okt 2015 14:50

Als de tegenpartij verwittigd werd van de datum van de zitting zoals dit moet, en hij niet komt opdagen, kan u op de inleidingszitting een vonnis bij verstek vragen. Er komt dan geen conclusiekalender, de zaak wordt onmiddellijk behandeld en in beraad genomen.

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

#3 , 10 okt 2015 13:08

Als de tegenpartij verwittigd werd van de datum van de zitting zoals dit moet, en hij niet komt opdagen, kan u op de inleidingszitting een vonnis bij verstek vragen. Er komt dan geen conclusiekalender, de zaak wordt onmiddellijk behandeld en in beraad genomen.
Zoals het moet...de rechtbank stuurt toch een oproepingsbrief, niet?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 okt 2015 14:00

De rechtbank stuurt een oproepingsbrief, ja. En toch kan er iets mislopen.

Een voorbeeld:

De oproepingsbrief bevat een "antwoordkaart". Deze moet door de postbode (en de persoon die de oproepingsbrief in ontvangst) worden afgetekend en terugbezorgd worden aan de rechtbank. Zo ziet de rechter dat de post zijn werk gedaan heeft.

Het gebeurt dat die oproepingsbrief niet teruggestuurd wordt. Ik heb ooit iemand gezien die opgeroepen werd en de postbode had deze antwoordkaart gewoon samen met de oproepingsbrief bij die persoon gelaten. Die antwoordkaart is dus nooit op de rechtbank geraakt ... Dan zal de rechter, als hij dit opmerkt, geen vonnis bij verstek uitspreken en opdracht geven die persoon opnieuw op te roepen.

Er kan altijd werd iets mislopen.

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

#5 , 10 okt 2015 15:48

Dank je voor de verduidelijking.

Wat als de tegenpartij ambtelijk geschrapt is en dus geen domicilie heeft?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 okt 2015 16:46

Geen probleem. De kennisgeving geschiedt aan het parket, tenzij u zou weten waar die persoon verblijft, dan moet het daar gebeuren.

Art. 40 Ger.W.
[...]
Heeft de betrokkene in België noch in het buitenland een gekende woonplaats, verblijfplaats, noch gekozen woonplaats, dan wordt de betekening gedaan aan de procureur des konings in wiens rechtsgebied de rechter die van de vordering kennis moet nemen of heeft genomen, zitting houdt;
[...]
De betekening in het buitenland of aan de procureur des Konings is ongedaan indien de partij op wier verzoek ze verricht is, de woonplaats of de verblijfplaats of de gekozen woonplaats van degene aan wie betekend wordt, in België of, in voorkomend geval in het buitenland, kende.

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

#7 , 14 okt 2015 09:29

Tegenpartij heeft een advocaat in België. Mails met deze advocaat zou ik willen toevoegen als bewijsstukken in mijn voordeel. Zal deze advocaat dan gecontacteerd worden door de rechtbank? Ben ik "verplicht" om deze advocaat te laten weten dat ik een verzoekschrift ingediend heb? De enige communicatie met tegenpartij is via deze advocaat. De weinige info dat ik heb is per mail verkregen, is dit dan 'officieel'?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 okt 2015 19:29

U mag die briefwisseling / e-mails met de advocaat van de tegenpartij aan uw dossier toevoegen. De rechtbank zal die advocaat niet contacteren. U moet die advocaat niet laten weten dat u een verzoekschrift hebt ingediend. Wat bedoelt u met 'officieel'?

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

#9 , 15 okt 2015 12:56

Gezien mijn slechte ervaringen over de info die ik van mijn ex krijg , vroeg ik om officiele attesten opgestuurd naar mijn domicilieadres, dus geen scans via mail....(

info van mijn ex: altijd leugens en die kan ik bewijzen: bijvoorbeeld ex zegt dat kinderen in school X zijn ingeschreven en dit verklaart ze zelfs in de rechtbank (bewijsstuk), terwijl ik een mail kan voorleggen van directeur van school X dat kinderen daar geen school lopen waarop ze dan uiteindelijk met de juiste school op de proppen komt....zo met adres ook...

Ben ik dan verkeerd om niet tevreden te zijn met info via mail opgestuurd naar achter officiële documenten vragen?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 okt 2015 13:07

U kan achter die officiële documenten vragen. Als ze die niet geeft zal de rechter uiteindelijk beslissen of ze die moet geven.

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

#11 , 31 okt 2015 11:48

Ondertussen de gerechtsbrief ontvangen met oproeping, alleen zitten er de "foute" stukken bij. Er was nog een hangende zaak bij de familierechtbank, maar ik heb nu een nieuw verzoekschrift ingediend, heb terug 100 euro betaald om het op de rol te zetten....

De oude zaak is een verwijzing van een ander rechtbank (omwille van verandering domicilie kinderen) en het ging over de omgangsregeling.

Bel ik best naar de griffie om te zeggen dat ze de verkeerde verzoekschrift opgestuurd hebben of ga ik gewoon naar de zitting en leg het daar uit?

Zitting is al volgende week.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”