gerechtsdeurwaarder, ex betaalt niets

lotte 40
Topic Starter
Berichten: 1

gerechtsdeurwaarder, ex betaalt niets

#1 , 22 mei 2015 12:39

Hallo,

Ik had een vraagje, deze ochtend heb ik papieren in de brievenbus gehad van een gerechtsdeurwaarder met de som van €5000.
Mijn ex betaald de huur al een hele tijdje niet meer. Wat kan ik hier tegen beginnen?

Vorig jaar januari zijn we gaan samenwonen in een huurhuis, na 3 maand ben ik al snel terug vertrokken hij bleek niet de persoon te zijn waar hij zich voordeed.
Met de nodige ruzies ben ik weg gegaan, mijn adres heeft er nooit gestaan! Alles verliep vlot, volgens hem was er al een nieuwe huurcontract met de huisbaas.
Ik was volgens hem dus met niets meer aansprakelijk dus had ook geen sleutels meer of niets. Nu in april een jaar later kreeg ik een papier van de vrederechter dat ik moet voorkomen
samen met hem. Voor achterstallige huur. Hij ging alles in orde maken, nu deze ochtend kreeg ik papieren van de gerechtsdeurwaarder.
Met de soms van 5000€ te betalen binnen de 24 uur, nu ik heb dat geld helemaal niet. Heb ik contact met me ex opgenomen en hij lacht me vierkantig uit.
Volgens hem is dit allemaal niet waar, nu is mijn vraag wat kan ik hiertegen beginnen? Ik heb gevraagd voor een afbetalingsplan maar hier moet de verhuurder mee akkoord gaan.
Elke maand dat mijn ex het huis niet verlaat komt er 560€ bij. Zogezegd heeft hij geen werk niets, maar hij werkt wel.

Wat kan ik hiertegen beginnen? In het huis werd drugs gedeald enal hij had losse handjes alles hij staat bekend bij het gerecht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 22 mei 2015 13:31

Uw ex= feitelijk samenwonend maar niet gehuwd?

Maar u had het huurcontract mee getekend en niet opgezegd of geen akkoord van de verhuurder dat u ontslaat van uw betalingsverplichting? In dat geval bent u tenopzichte van de verhuurder solidair met uw echtgenoot gehouden tot het betalen van de huur. M.a.w. indien de ex niet betaalt dan komt men naar u toe zoals u merkt. Bent u dan niet naar de zitting op het vredegerecht geweest vorig jaar? Uiteraard niet slim om zoiets te negeren en te vertrouwen op het woord van iemand waar u naar eigen zeggen bij vertrokken bent wegens onbetrouwbaar.

Wat u nu te doen staat is ten eerste dringend dat huurcontract opzeggen (voor zover het nog niet ontbonden zal zijn bij vonnis) en ten tweede een vordering instellen tegen uw ex om op zijn minst de helft van de huur te recupereren. En een afbetalingsplan trachten te treffen met de eigenaar.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW
Berichten: 12836

#3 , 22 mei 2015 13:50

Hebt u een huurcontract ondertekend en hebt u dit schriftelijk opgezegd toen u vertrok?

Druggebruik en losse handjes spelen hierin allemaal geen rol.

Reclame

Jurisconsult
Berichten: 5
Contacteer: Website

#4 , 23 mei 2015 19:25

Zoals boven gezegd alles hangt er vanaf of u huurcontract mee hebt getekend.

Indien wel blijft afbetalingsakkoord de enige optie. Normaal is het vrij makkelijk om dit akkoord te bereiken als u juiste argumenten aanhaalt.

Hebt u geen contract getekend? Of hebt u het contract geldig opgezegd? Dat moet u zo snel mogelijk verzet aantekenen. Dit in veronderstelling dat u niet naar de vredegerecht bent geweest en door niemand geldig was vertegenwoordigd.

Verder kunt u een vordering instellen tegen uw ex om het geld te recupereren. Wat daar de kansen van zijn (of hij solvabel is) moet u beter weten.
Aan bovenstaande kunnen geen rechten worden ontleend. Neem contact voor juridisch advies: http://www.rechten.nu/contact/. Eerste advies is gratis.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 23 mei 2015 22:49

Wat u nu te doen staat is ten eerste dringend dat huurcontract opzeggen
Indien het contract samen getekend, moet dit door beide contracten opgezegd worden, alleen opzeggen gaat niet.

Wel kan je vragen aan de verhuurder om je naam van het contract te halen (is een gunst, en moet op papier staan), of via de rechtbank laten schrappen (meeste vrederechters beschouwen een relatiebreuk als overmacht en staan dit toe).

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 25 mei 2015 06:17

Inderdaad, samen getekend = samen opzeggen of aanpassen in overleg met de verhuurder, was ik uit het oog verloren. Enfin, voor zover een nog een overeenkomst zal zijn na de passage bij de vrederechter die u reeds gemist heeft.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”