beslagrechter

karinedo
Topic Starter
Berichten: 49

beslagrechter

#1 , 16 apr 2014 19:49

Voor zover ik weet is er door een beslagrechter een bedrag beslag gelegd bij de notaris.
Echter het bedrag dat de notaris vasthoud is een paar 1000 euro hoger, dan toegewezen door de beslagrechter.
Misschien is er nog een ander beslag, waar ik niet van op de hoogte ben. De Notaris kan me daar niet bij helpen, beweerd hij. Hij voert enkel uit wat de advokaat van de tegenpartij van hem gevraagd heeft, is zijn antwoord.

Waar kan ik inkijken of er andere uitspraken geweest zijn van de beslagrechter.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 apr 2014 16:44

Als er beslag gelegd wordt komt dit alle schuldeisers ten goede. Ook zij dit nog geen beslag gelegd hebben. De notaris moet het totale bedrag dat hij in handen heeft aan aan u toekomt overmaken aan de gerechtsdeurwaarder die beslag gelegd heeft. Deze moet dit geld onder alle schuldeisers verdelen, tenzij de schuldvordering betwist wordt en er geen titel is.

karinedo
Topic Starter
Berichten: 49

#3 , 19 apr 2014 16:52

Dank voor uw antwoord.

Voor zover ik weet zijn er geen schuldeisers.
Het bedrag dat vastligt bij notaris, is bepaald door de advocaat van de tegenpartij, dit betreffende een lopende burgelijke rechtzaak.
Echter de beslagrechter kende een veel lager bedrag toe.

Daarom mijn vraag: Waar kan ik inkijken of er andere uitspraken geweest zijn van de beslagrechter.

Alvast bedankt

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 apr 2014 17:34

Betreft het een bewarend beslag?

De notaris moet u kunnen inlichten over het feit of in zijn handen nog een beslag betekend werd. Als het enkel een bewarend beslag betreft mag enkel het bedrag waarvoor de beslagrechter toestemming gaf ingehouden worden.

U kan proberen op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van uw woonplaats te vragen of er beschikkingen van de beslagrechter tegen u zijn uitgesproken. Dat is de enige plaats waar men u misschien kan helpen.

karinedo
Topic Starter
Berichten: 49

#5 , 20 apr 2014 18:26

Dank u voor uw antwoord.

Ja het is bewarend beslag. De notaris beschikt, volgens zijn zeggen niet over de juiste documenten. Hij bazeert zich slechts op een email die hij ontvangen heeft van de advocaat van de tegenpartij.

Ik ga deze week langs bij de griffie. Bedankt voor deze tip.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 apr 2014 23:08

Een e-mail volstaat niet om beslag te leggen. Dat moet gebeuren door een gerechtsdeurwaarder En de gerechtsdeurwaarder moet u een afschrift bezorgen van het exploot van beslag onder derden dat aan de notaris betekend werd.

karinedo
Topic Starter
Berichten: 49

#7 , 21 apr 2014 18:37

Dat blijkt inderdaad, echter de notaris heeft de documenten niet en zich enkel gebaseerd op wat hij per email kreeg van de tegenpartij.
Hoop dat dit snel opgelost wordt, mijn advocaat is er mee bezig, maar het blijft maar aanslepen. Vandaar dat ik zelf achter de documenten aan wil gaan.

karinedo
Topic Starter
Berichten: 49

#8 , 19 dec 2014 17:13

Een e-mail volstaat niet om beslag te leggen. Dat moet gebeuren door een gerechtsdeurwaarder En de gerechtsdeurwaarder moet u een afschrift bezorgen van het exploot van beslag onder derden dat aan de notaris betekend werd.

IK heb een kopij ontvangen van de deurwaarder, echter hoe kan ik zien dat dit het afschrift is van het exploot van beslag onder derden dat dit aan de notaris betekend werd.

Alvast bedank voor uw antwoord

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 dec 2014 17:48

Eens goed lezen wat er in dat papier staat dat u gekregen hebt.

karinedo
Topic Starter
Berichten: 49

#10 , 20 dec 2014 17:59

Dank u voor uw antwoord.
Het betreft een som die in bewarend beslag staat bij notaris, dit na verkoop van een onroerend goed aangekocht tijdens wettelijke samenwoont. Er is nog geen vereffening en verdeling geweest. Voor zover ik kan uitmaken is dit een dit een afschrift is van het exploot van beslag onder derden dat dit aan mezelf betekend werd. Dit voor een bepaald bedrag op de onverdeelde gerechtigheden (1/2 volle eigendom) in het onroerend goed.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 dec 2014 09:10

Vermeldt deze akte niet dat beslag onder derden gelegd werd bij de notaris?

karinedo
Topic Starter
Berichten: 49

#12 , 22 dec 2014 11:51

Betekend en verklaard aan ,....., mezelf dus.Alwaar ik een afschrift deze ... terhand kon stellen overeenkomstig,....Dat ondergetekende gerechtsdeurwaarder dit beslag binnen de vierentwintig uren zal berichten zo aan de ontvanger van de Belastingen van het gebied waarbinnen de hoofzetel van de beslagene is gelegen, als aan die van het gebied waarbinnen de goederen zijn gelegen, en dat dit beslag behoudens voldoening, te overschrijving zal worden aangeboden aan de Hypotheekbewaarder van het Eerste kantoor ….
Vonnis: verlenen verlof aan verzoekende partij om bewarend beslag te leggen lastens ... geboren,.. wonende ..., op de onverdeelde gerechtigheden (1/2 volle eigendom) in volgend onroerend goed,...

opmerking: huis is inmiddels verkocht, er is nog geen vereffening en verdeling geweest.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 dec 2014 15:39

Wanneer heeft de gerechtsdeurwaarder dit bij u gebracht?

Dit gaat niet over een beslag onder derden, maar over een bewarend beslag op onroerend goed.

karinedo
Topic Starter
Berichten: 49

#14 , 22 dec 2014 16:07

Bedankt voor uw antwoord.
Dit is inderdaad een bewarend beslag op onroerend goed.
Ontvangen begin 2013.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 dec 2014 16:33

Dan is het toch normaal dat de notaris het geld van de verkoop en dat u toekomt "bewaart".

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”