DNA test

Chaccamacca
Topic Starter

DNA test

#1 , 21 sep 2014 11:13

Kan iemand in een lopende procedure voor het gerecht een DNA test weigeren of kan dit verplicht worden door de rechter?
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 21 sep 2014 11:47

En wat dient de dna test te bewijzen? Van wie gaat de vraag tot de test uit?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 sep 2014 12:50

Cha.... zal het wel hebben over Al... ii en De.....

Reclame

Chaccamacca
Topic Starter

#4 , 21 sep 2014 18:16

Gewoon een vraag waarop ik gewoon een antwoord verwacht.
Is dit nu echt zo moeilijk.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 21 sep 2014 21:32

jawel aangezien het van de specifieke aard en beweegreden achter het verzoek, van het ogenblik waarop dit verzoek in het geding wordt ingebracht, afhangt welke wetgeving van toepassing is.

Waarom denkt u dat we bij de meeste ernstige threads steeds 2-5 posts aan vragen hebben vooraleer er basisantwoord kan verstrekt worden?

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 21 sep 2014 23:08

Hebt u die zaak zelf aan de hand of een vriend of is het uit louter interesse dat uw al die vragen stelt?
Ik heb u al gewezen op enkel standaardwerken inzake enkele rechtsterreinen ... vb kan u de boekenreeks van prof Delva rond burgerlijk recht aanschaffen bij Storia waar in geuren en kleuren in deel I het personen en familierecht aan bod komt met de nodige annotaties.
Voor de rest zie boven

Chaccamacca
Topic Starter

#7 , 23 sep 2014 15:05

Ik ben te weten gekomen dat een DNA test niet afdwingbaar is maar telt dit voor ieder proces? Kun je bijvoorbeeld in een moordonderzoek een DNA test weigeren?

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 23 sep 2014 16:21

Indien er DNA sporen worden aangetroffen die niet te linken zijn aan het slachtoffer of diens omgeving en die vanuit het oogpunt van de locatie gelinkt worden aan de moord kan en zal de onderzoeksrechter een DNA proef vorderen. De resultaten hiervan mogen echter niet in een databank worden opgenomen. Het is pas bij ernstige zedendelicten of een veroordeling tot meer dan vier jaar gevangenis dat een DNA staal wordt afgenomen met als doel dit op te nemen in een databank.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 23 sep 2014 18:34

Heeft TS soms ergens bang van? Een moord begaan misschien? :lol: Op een rechter? :mrgreen:

Chaccamacca
Topic Starter

#10 , 24 sep 2014 15:31

mava105, wat is dat nu voor een reactie. Als ik zo een reactie schrijf wordt het verwijderd.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 sep 2014 15:41

Het soort reactie dat je krijgt als je vragen stelt enkel om vragen te kunnen stellen. Er zitten hier genoeg mensen met echte problemen die ook graag wat hulp hebben.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”