verzoeningsprocedure

_anneke_
Topic Starter
Berichten: 1

verzoeningsprocedure

#1 , 27 jul 2014 20:57

Geachte,

Ik heb enkele vraagjes in verband met het opstarten van een verzoeningsprocedure.
Het komt erop neer dat ik een huurder heb die zonder opzeg uit het pand is vertrokken en al maanden niet betaald, niet reageert op telefoontjes en aangetekende zendingen (ik ben in het bezit van zijn nieuwe woonplaats).
Vandaar dat ik nu een verzoeningsprocedure zou willen opstarten.

Hieronder enkele vraagjes, google helpt me niet met alles echt verder, en ik ben een complete leek op juridisch vlak.

1. Ik begrijp dat ik de procedure moet opstarten met het verzenden van een brief naar de vrederechter van het bevoegde kanton, nu vraag ik mij af hoe lang het gemiddeld duurt voor je op die brief antwoord krijgt EN hoe lang het gemiddeld duurt voor je moet voorkomen gaat dit om dagen, weken,..

2. Ik ben vrij zeker dat de huurder niet zal opdagen voor de verzoening. Wegens omstandigheden (gezondheidsredenen) wil ik niet te veel tijd, energie en geld hierin steken. Maar ik kom er maar niet uit wat zonder advocaat de beste en snelste volgende stap zou zijn na de waarschijnlijk mislukte verzoeningsprocedure.

3. Is het ook mogelijk om bovenop alle achterstallige huur etc. ook een vergoeding te verkrijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 27 jul 2014 21:33

2. U vraagt in hetzelfde verzoekschrift om de zaak meteen ten gronde te behandelen mocht de verzoening niet lukken. Komt de huurder dan niet opdagen zal de rechter meteen een uitspraak doen, en moet u dus niet terugkomen een andere keer.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 29 jul 2014 09:08

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek).

Komt geen schikking tot stand,maak dan toepassing van :
“Art.1344bis.Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. Dit verzoekschrift ondertekenen,neerleggen en de verdere procedure afwerken kan in PRINCIPE zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

jinan
Berichten: 107

#4 , 07 aug 2014 17:27

ik wil in dit verband ook iets vragen;
Ik heb recent een verzoekschrift neergelegd bij de vrederechter. Nu zei de bediende : "als de tegenpartij niet opdaagt, wordt het vertikaal geklasseerd.
Dat kan toch niet??? Waarom zou je dan nog bij de vrederechter moeten gaan?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 aug 2014 19:25

Hebt u de tegenpartij laten oproepen in verzoening?

Of hebt u een verzoekschrift neergelegd waarbij een procedure wordt gestart en u een rolrecht hebt moeten betalen?

jinan
Berichten: 107

#6 , 07 aug 2014 19:31

opgeroepen in verzoening, op aanraden van de wijkagent

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 aug 2014 20:57

Na een oproeping in verzoening kan de rechter zelf geen beslissing nemen. Hij kan enkel een eventueel akkoord van partijen acteren.

Als u wil dat de rechter toch zelf een beslissing neemt, een vonnis uitspreekt, moet u een procedure inleiden met een verzoekschrift op tegenspraak of een dagvaarding.

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 07 aug 2014 21:15

Zal dit zijn
dan wel aanpassen
https://rapidshare.com/files/274432412/ ... Ger_W_.doc" onclick="window.open(this.href);return false;

U krijgt ook gratis advies op volgend adressen - wijzig antwerpen door uw gerechtelijk arrondissement ... u ziet er een hele boel adressen opstaan van ocmw-ziekenkas-vakbond enz deze geven de faciliteiten.
http://balieantwerpen.be/?action=onderd ... s+bijstand" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”