terugkrijgen van in beslag genomen goed

moesjke
Topic Starter
Berichten: 4

terugkrijgen van in beslag genomen goed

#1 , 02 mar 2006 09:32

Beste

De gerechtsdeurwaarder heeft een goed in beslag genomen bij mijn vader dat mijn eigendom is. Ik heb hier ook het aankoopfactuur van als bewijs dat het mijn eigendom is.

Kan ik dit in beslag genomen goed terugeisen van de deurwaarder? En hoe moet ik dan te werk gaan?

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 02 mar 2006 10:50

Een factuur is geen eigendomsbewijs!

U zal een verzoekschrift moeten indienen bij de beslagrechter.
U neemt het best een advocaat!

moesjke
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 02 mar 2006 11:23

Ondertussen had ik al vernomen dat ik een verzoek moest indienen bij de beslagrechter, maar nu zeggen ze mij dat de termijn al verstreken is. Dat het reeds te lang geleden is.

Staat er een termijn op?? Wij zijn nu pas op de hoogte gebracht van deze feiten, omdat we de tegenpartij voor de vrederechter hadden gedaagd om dit goed terug te krijgen, en nu zeiden ze ons dat het in beslag is genomen.

MVG

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mar 2006 13:09

U kan eerst proberen de gerechtsdeurwaarder te overtuigen dat dit wel degelijk uw eigendom is. De gerechtsdeurwaarder kan vrijwillig afzien van het beslag.

Als dit niet lukt moet u dagvaarden (dus geen verzoekschrift) voor de beslagrechter. U moet ?n de schuldeiser ?n de schuldenaar (uw vader) dagvaarden. De kosten van gerechtsdeurwaarder zal u moeten voorschieten (reken toch op minimaal 250 euro). Uiteindelijk wordt uw vader dan misschien veroordeeld u deze kosten terug te betalen (maar die zal misschien niet kunnen betalen zodat de kosten ten uwe laste blijven). Denk dus goed na of het sop de kool waard is. Allicht zal u ook een advocaat moeten nemen. Denk er in ieder geval aan dat in de dagvaarding moet vermeld worden waarop u zich steunt om te zeggen dat u eigenaar bent.

De factuur op uw naam + het bewijs dat u wel degelijk betaald hebt is meestal voldoende om uw eigendomsrecht te bewijzen in het kader van een revindicatievordering.

scorpioen

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mar 2006 13:10

Nog vergeten.

Er is geen termijn om tot dagvaarding in revindicatie over te gaan, tenzij uiteraard dat dit moet zijn voor het goed verkocht werd.

scorpioen

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 02 mar 2006 19:28

Ik meen mij te herinneren dat het om 'brommerke' ging(??)

Zolang de Vrederechter geen uispraak heeft gedaan, is een dagvaarding (art. 1514 Ger. W.) zinloos. Zie de uitleg van Scorpioen.

Voorlopig kan men m.i. het best een verzoekschrift indienen bij de beslagrechter volgens art. 1395 Ger. W.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”