aangetekende brief getekend= aanvaarding wat in brief staat.

skabalie
Topic Starter
Berichten: 180

aangetekende brief getekend= aanvaarding wat in brief staat.

#1 , 22 aug 2012 11:12

hallo,
gisteren heb ik vernomen,als men een aangetekende brief krijgt,en die tekent bij de postbode,of bij de post bij afwezigheid,men automatisch akkoord gaat met hetgeen er staat in de brief.ook al heeft men die brief niet kunnen lezen.
als men denk te weten van waar die komt,en je weet dat er niks goeds instaat,dan is het beter hem te weigeren.
wie weet of dit waar of onzin is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2012 11:28

Dat is onzin! Het enige dat een aangetekende brief bewerkstelligd, is dat de verzender kan BEWIJZEN dat jij de brief ONTVANGEN hebt. Dit zegt helemaal niets over het feit dat jij akkoord gaat of niet met wat er in staat. Enkel dat je OP DE HOOGTE bent van wat er in de brief staat.

De brief bewust niet willen ontvangen zal in veel gevallen de zaak alleen maar verergeren (als het bijvoorbeeld om schulden gaat die nog moeten betaald worden) en dit zal in een eventuele rechtszaak ook niet in je voodeel zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 22 aug 2012 11:36

Ter aanvulling: je wordt verondersteld de inhoud van de brief te kennen op het moment dat de postbode de 1e maal de brief aanbiedt, zelfs als je niet thuis bent. Niet gaan afhalen veranderd hier niets aan, juridisch gezien ken je de inhoud.

Reclame

eylis
Berichten: 8852

#4 , 22 aug 2012 11:51

tenzij je kan bewijzen dat je niet kan lezen? :-)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 aug 2012 13:26

Ter aanvulling: je wordt verondersteld de inhoud van de brief te kennen op het moment dat de postbode de 1e maal de brief aanbiedt, zelfs als je niet thuis bent. Niet gaan afhalen veranderd hier niets aan, juridisch gezien ken je de inhoud.
dat lijkt me toch niet correct. Anders zou je er kunnen vanuitgaan dat een ontslagbrief de donderdag nog kan verstuurd worden, gezien (zeker in dezelfde gemeente) de post, toch minstens een aangetekende zending, de dag erna al aangeboden wordt).

't is een detail en niet echt on-topic, maar mss wel belangrijk?

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 22 aug 2012 13:53

Artikel 53 bis van het gerechtelijk wetboek bepaalt: "ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaald, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving berekend vanaf:

1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een per post aangetekende brief met ontvangstbewijs, de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden is geworden aan de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, aan zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats.

2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, de derde dag die volgt op deze waarop de brief aan de postdiensten overhandigd is geworden, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst.



In het administratief recht is een kennisgeving middels aangetekend schrijven geldig zodra de postbode zich aan de woning van de belanghebbende heeft aangeboden. Wanneer de postbode de brief niet persoonlijk aan de betrokkene of zijn gemachtigde heeft kunnen overhandigen, laat de postbode in de brievenbus van de geadresseerde een bericht achter met de melding dat de brief kan worden afgehaald op het postkantoor voor zover deze vormvereiste vervuld is, wordt het niet afhalen van de brief binnen de voorgeschreven termijn op het postkantoor gelijkgesteld met een weigering om de brief in ontvangst te nemen, behoudens voor zover de betrokkene in de onmogelijkheid verkeerde om de brief binnen deze termijn af te halen. Let wel, voor zover de geadresseerde er niet kan inslagen het bewijs te leveren dat hij in de onmogelijkheid verkeerde de brief af te halen, wordt de brief geacht ontvangen te zijn op de dag dat de brief aan de woning van de geadresseerde werd aangeboden en wordt de kennisgeving ook op deze dag vastgesteld. thans wordt aangenomen dat een aangetekende zending geacht wordt te zijn ontvangen op de derde werkdag die volgt op de verzendingen ervan (de raad van state in 19 oktober 2006 163.785).

Rechtspraak zie Cass. 12 januari 2007, RABG 200 7/10, 659 met noot
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

artemis
Berichten: 3297

#7 , 22 aug 2012 14:21

Postbodes kunnen onzorgvuldig zijn met het achterlaten van het bericht dat een AS werd aangeboden.
Zo kwam ik een jaar terug aan mijn woonst en zag de postbode net de straat uitgaan. Hij had een kaartje in mijn bus gedeponeerd maar dat stak er slechts met een hoekje van 1cm in en hing in de wind te wapperen. Was ik later thuisgekomen dan was dat kaartje hoogstwaarschijnlijk gaan vliegen. Wat dan? Als dat kaartje eruit gevallen was dan zou dat volledig buiten mijn wetendheid en wil gebeurd zijn.

Als ik mij goed herinner werd een AS vroeger een tweede maal aangeboden door de postbode. Wordt dat de dag van vandaag ook nog gedaan?

Moraelin
Berichten: 319

#8 , 22 aug 2012 14:41

Wat me mateloos ergert is dat er tegenwoordig niets meer gezet wordt op zo'n blaadje van AS dat de postbode in je bus stopt. Er staat niet in van wie de brief komt en soms kun je er pas veel later achter dus dan zit je je op te winden voor soms niets. Het is blijkbaar teveel moeit om dit erop te schrijven. Toen ik dit laatst in het postkantoor vermelde kreeg ik nog een vieze blik en werd wat afgeblaft, dienstverlening is blijkbaar niet in dienst van de burger.

Franciscus
Berichten: 38739

#9 , 22 aug 2012 15:00

U krijgt kennis van een AS.
Als deurwaarder een bericht achterlaat staat er ook niet op waarover het gaat enkel dat er een gerechtsbrief dient afgehaald te worden.
Ik betwijfel dus of het verplicht is.

artemis
Berichten: 3297

#10 , 22 aug 2012 15:01

Wat me mateloos ergert is dat er tegenwoordig niets meer gezet wordt op zo'n blaadje van AS dat de postbode in je bus stopt. Er staat niet in van wie de brief komt en soms kun je er pas veel later achter dus dan zit je je op te winden voor soms niets. Het is blijkbaar teveel moeit om dit erop te schrijven. Toen ik dit laatst in het postkantoor vermelde kreeg ik nog een vieze blik en werd wat afgeblaft, dienstverlening is blijkbaar niet in dienst van de burger.
Ik kan mij niet herinneren dat de afzender ooit wel vermeld werd en het lijkt me ook geen reden om de brief wel of niet af te halen.
Hopelijk komt iemand met de exacte regelgeving hieromtrent, maar ik kan me niet voorstellen dat een postbode je op verzoek de afzender van het AS bekend moet maken of de omslag moet tonen alvorens je beslist te willen tekenen voor ontvangst.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 aug 2012 16:11

Wat me mateloos ergert is dat er tegenwoordig niets meer gezet wordt op zo'n blaadje van AS dat de postbode in je bus stopt. Er staat niet in van wie de brief komt en soms kun je er pas veel later achter dus dan zit je je op te winden voor soms niets. Het is blijkbaar teveel moeit om dit erop te schrijven. Toen ik dit laatst in het postkantoor vermelde kreeg ik nog een vieze blik en werd wat afgeblaft, dienstverlening is blijkbaar niet in dienst van de burger.
De laatste melding dat er een AS op me wachtte (zo dat rechthoekige papiertje van de post), vermeldde weldegelijk het adres van de afzender. Dit is nog niet zo héél lang geleden (hooguit een half jaar). De postbode biedt een AS geen tweede keer aan als je niet thuis bent (toch niet die van mij). Je moet er dan maar om naar het postkantoor. Goede regeling, want overdag is een werkende mens toch nooit thuis.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fore
Berichten: 1298

#12 , 22 aug 2012 17:48

Als ik mij goed herinner werd een AS vroeger een tweede maal aangeboden door de postbode. Wordt dat de dag van vandaag ook nog gedaan?
je kan altijd naar het postkantoor bellen voor een 2de aanbieding (staat d8 ik ook op het briefje)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus
Berichten: 38739

#13 , 22 aug 2012 18:32

Of op een ander adres, passen we dikwijls toe

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 aug 2012 08:40

Als ik mij goed herinner werd een AS vroeger een tweede maal aangeboden door de postbode. Wordt dat de dag van vandaag ook nog gedaan?
je kan altijd naar het postkantoor bellen voor een 2de aanbieding (staat d8 ik ook op het briefje)
Nu je het zegt, staat idd op dat papiertje...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”