Waar kon hij met zijn frustraties (niet) terrecht?

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

Waar kon hij met zijn frustraties (niet) terrecht?

#1 , 06 nov 2007 17:33

Wat drijft hen?
Waar kon hij met zijn frustraties (niet) terrecht?

Man kondigt moord aan in sms en voert hem ook uit
06/11
Een 36-jarige vrouw, moeder van drie kinderen, is maandagavond in haar woning in het Henegouwse Chapelle-lez-Herlaimont vermoord door haar ex-partner.

Vlak voor de feiten had de dader nog een sms gestuurd waarin hij zei aankondigde haar te zullen doden. Hij pleegde de moord met een hamer. Iets later ontdekte haar kinderen de stervende vrouw.

De man, een zekere Philip, sloeg de vrouw verschillende keren met een hamer. De dader was dinsdagvoormiddag nog steeds op de loop. De feiten speelden zich af in de woning van de vrouw, in een sociale woonwijk. Het slachtoffer werd naar een ziekenhuis in La Louvière overgebracht, waar ze in de loop van de nacht overleed aan haar verwondingen.

bron: http://www.gva.be/nieuws/Binnenland/def ... E9E04F1384}


RR

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 06 nov 2007 22:40

Er lopen veel psychopaten rond ... maar dat wist ik al lang.

Het zou de eerste niet zijn die zijn ex vermoordt uit jaloezie of gewoon frustratie.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 14 jan 2008 22:30

Er lopen veel psychopaten rond ... maar dat wist ik al lang.
Het zou de eerste niet zijn die zijn ex vermoordt uit jaloezie of gewoon frustratie.
Lenny
Juist, maar sommige vrouwen halen dan ook al eens het bloed vanonder de nagels van hun partner...

Reclame

elsje
Berichten: 109

#4 , 14 jan 2008 23:15

JohnD
Als dat dan nog zo zou zijn...ga dan als volwassen mensen uit mekaar ! Maar zoiets kan een normaal denkend mens toch niet goedkeuren ! Niet ?
En psychopaten kunnen mannen/vrouwen zijn....
els

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 15 jan 2008 12:19

JohnD
Als dat dan nog zo zou zijn...ga dan als volwassen mensen uit mekaar ! Maar zoiets kan een normaal denkend mens toch niet goedkeuren ! Niet ?
En psychopaten kunnen mannen/vrouwen zijn....
els
Er zijn maar weing psychopatische vrouwen, en dat is maar gelukkig ook want ze zouden massa's meer mannelijke slachtoffers kunnen maken.

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#6 , 17 jan 2008 12:40

Er zijn maar weing psychopatische vrouwen
Waar haal je dat?
Cijfers van het ziekenfonds inzake geneesmiddelen voor de psyche zeggen mij juist het tegenovergestelde en de verschllen zijn zelfs vrij groot.

Een citaat uit Depresie stand van zaken in Belgie
bron: Dienst Epidemiologie Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid IPH/EPI reports nr. 2002-011
-Prof. H. Van Oyen met externe revieuwers prof. Koen Demyttenaere, Prof. C. Van Heeringen, Prof. I Pelck, Dr. A Dufour, Dr. Hugo Daenen, Mevr. Vandervecken (Belgische Liga voor depressie)
"Het geslacht: depressie komt bij vrouwen gemiddeld 2 maal meer voor dan bij mannen. Harmonale factoren en psychologische factoren kenmerken zouden deels dit overwicht bij vrouwen kunnen verklaren. Dit verschil tussen de geslachten valt ook te observeren op gebied van de hardnekkigheid van de symptomen."

***
Verheugt, die sinds 1999 als ressortpsycholoog bij het Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en Psychologie (NIFP) in Amsterdam werkt en 53 familiedrama's onderzocht, stelt dat mannen vooral doden vanuit gevoelens van wraak, jaloezie en straf. "Vrouwen handelen vaker uit ongewenstheid van het kind en psychose. Op grond van mijn onderzoeksresultaten is het duidelijk dat kinderdoders vaak tot hun daad komen doordat ze zelf vader, moeder, broertje of zusje hebben verloren
>> http://www.f4j.be/doc/doc08/080117_Moed ... vaker.html

RR

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 17 jan 2008 20:22

Er zijn maar weing psychopatische vrouwen
Waar haal je dat?
Cijfers van het ziekenfonds inzake geneesmiddelen voor de psyche zeggen mij juist het tegenovergestelde en de verschllen zijn zelfs vrij groot.
Dat zal wel kloppen. Ik had mischien een ander soort psychopaten in gedachten. Meer de gewelddadige soort. Dat er meer "wacko" vrouwen zijn dan mannen ben ik het volledig met je eens. Het woord psychopaat heeft meestal een zeer sterke negatieve betekenis en word niet snel geassocieerd met een beetje niet goed wijs dacht ik. Enfin, goed dat ik het weet.

MVG

elsje
Berichten: 109

#8 , 17 jan 2008 21:03

Er lopen heel wat mensen rond met psychische problemen. Het ergste van die problematiek is dat de persoon zelf meestal de problemen en de ernst niet inziet van het zijn ziektebeeld. Hoe vaak hoort men niet zeggen na een gezinsdrama of ander zwaar intrafamiliaal drama : iedereen dacht dat het een perfect gezin of koppel was:... Dit is nu juist het erge bij psychopaten / psychoten , ze zien er bangelijk normaal uit tot ...... er dergelijke zaken gebeuren... Hopelijk gaan de aangekondigde maatregelen van de regering iets uithalen en wat meer aandacht geven aan die pragende , dagelijkse ellende van vele mannen/ vrouwen...groeten els
:

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#9 , 18 jan 2008 11:34

Er lopen veel psychopaten rond ... maar dat wist ik al lang.
T'ja wat wil je? Men leert mannen al 1000'en jaren om elkaar uit te moorden.
Dat er af en toe één de pedalen kwijt raakt is onvermijdelijk.

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#10 , 18 jan 2008 16:11

Men heeft kennis van gevoeligheden. Zowel voor mannen, vrouwen, vaders, moeder maar ook de rek van kinderen blijkt niet onneindig te zijn zoals eerder gedacht. Het gezin, het huisje & tuintje alsook het werk liggen bij velen gevoelig.

De grootste nachtmerrie van een kind is zijn ouder(s) verliezen, maar andersom is ook moeilijk verteerbaar net zoals het ongewild verliezen van de partner, de houvast. Bij scheiding verliest men bovendien vaak de woning wegens onbetaalbaar om alleen over te nemen.

Maar als de kokoen of de schelp rondom ons in stukken breekt verliezen teveel mensen hun pedalen, hun levensdroom. Op dit vlak lopen we onszelf te vaak voorbij en worden dan geconfronteerd met de gevoeligheden en raken verstrikt in posities van macht en onmacht wat in teveel gevallen kan escalleren of uitbarsten in geweld. De praatcultuur met onze buren, de buurtwinkel maken plaats voor andere dingen zoals de TV waar we kunnen kijken naar de oorlog en de familiedrama's of films daarover.

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 18 jan 2008 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#11 , 18 jan 2008 16:15

Men heeft kennis van gevoeligheden. Zowel voor mannen, vrouwen, vaders, moeder maar ook de rek van kinderen blijkt niet onneindig te zijn zoals eerder gedacht. Het gezin, het huisje & tuintje alsook het werk liggen bij velen gevoelig.

De grootste nachtmerrie van een kind is zijn ouder(s) verliezen, maar andersom is ook moeilijk verteerbaar net zoals het ongewild verliezen van de partner, de houvast. Bij scheiding verliest men bovendien vaak de woning wegens onbetaalbaar om alleen over te nemen.

Op dit vlak lopen we onszelf te vaak voorbij en worden dan geconfronteerd met de gevoeligheden en raken verstrikt in posities van macht en onmacht wat in teveel gevallen kan escalleren of uitbarsten in geweld. De praatcultuur met onze buren, de buurtwinkel maken plaats voor andere dingen zoals de TV waar we kunnen kijken naar de oorlog en de familiedrama's of films daarover.

RR
Stress is inderdaad iets dat heden ten dage voor heel wat al dan niet verborgen miserie zorgt ...

Ik vind dit echter geenszins een excuus voor de moordpartij die in het oorspronkelijke bericht werd beschreven en ik vind het ook geen reden om de straf te verminderen ... niet alleen in dit geval.

Bovendien gaat het hier om een zeer typisch soort moord: iemand vermoordt zijn ex-partner. Dergelijke moorden worden niet gedreven door stress, maar vooral uit:

a) jaloezie: de ex kan het niet verdragen dat "zijn" vrouw of man nu een ander heeft
b) wraak: de ex beschouwt "zijn" vrouw of man als zijn/haar eigendom en kan niet verdragen die die persoon bij hem/haar is weggegaan.
c) geldproblemen: de ex moet al dan niet terecht alimentatie betalen en kan dit niet verkroppen

Stress had er volgens mij hier niet teveel mee te maken ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#12 , 18 jan 2008 16:22

bron wikipedia
Er bestaan ook verschillen in opvatting over wat stress veroorzaakt. Stress kan heel ruim worden omschreven als een reactie op elke prikkel of conditie die spanning veroorzaakt
Stress had er volgens mij hier niet teveel mee te maken ...
ben je zeker?

RR

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#13 , 18 jan 2008 16:36

bron wikipedia
Er bestaan ook verschillen in opvatting over wat stress veroorzaakt. Stress kan heel ruim worden omschreven als een reactie op elke prikkel of conditie die spanning veroorzaakt
Stress had er volgens mij hier niet teveel mee te maken ...
ben je zeker?

RR
En dan nog? Als het in een hele brede zin van het woord toch een vorm van stress zou zijn ... is dat een excuus? Vindt u die moord dan "begrijpelijk" of zo?

Ik dus niet ... ik word persoonlijk fysiek onwel van dergelijke jaloerse, ziekelijke psychopaten. En ik vind het schandalig dat in deze maatschappij meer gepalaverd wordt rond het beschermen en helpen en "behandelen" van dergelijk volk dan over het begeleiden en beschermen van slachtoffers.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

elsje
Berichten: 109

#14 , 18 jan 2008 18:35

Lenny;
IK ben het volledig met je eens. Gèèn enkel excuus is geldig om een moord te plegen.
Wij raden mensen aan er alles aan te doen om een relatie te doen slagen en kansen te geven, maar er zijn nu eenmaal (vele) situatie's waarin dit onmogelijk is oa bij psychische aandoeningen...geweld ed
En als het niet lukt is dat verdorie geen schande he !
Bij begeleiding zien en horen we vaak dat er inderdaad mèèr aandacht gaat naar de geweldpleger dan naar het slachtoffer en dat is frustrerend.
En ja , de meeste geweldplegers zijn mannen, daar is via studie bewezen, en dat vrouwen ook hun trekjes hebben is maar menselijk...groetjes els

Ice
Berichten: 240

#15 , 23 jan 2008 04:01

@mapleleiah:

Je bent D) vergeten: gebrek aan communicatie in de relatie, van in het begin....

Terug naar “Praat café”