mensea iq test

klungel
Topic Starter

Re: mensea iq test

#46 , 26 apr 2012 11:53

Bekina voor kinderen
Intertel
triple nine society
Bij een iq spreekt men van percentielen zo is men hoogbegaafd vanaf 98ste percentiel
en zijn er geen sub iq's

stel, voor taal scoor je 80 en voor rekenen 180 wat dan ?


ik heb ooit eens een sollicitatietest gedaan voor taal had ik 30% en rekenen had ik 99% (1 fout)
de test was in 5 minuten zoveel mogelijk (120)rekenoefeningen doen er werd bijgezegd dat je die niet kon afkrijgen en ik had nog meer dan 1 minuut over (lezen , rekenen en antwoorden opschrijven = gemiddelde van 2 seconden)

dieke
Berichten: 1299

#47 , 26 apr 2012 14:37

98ste percentiel? Is mij eigenlijk ook totaal een raadsel, wat daarmee wordt bedoeld.

En tja, PMS... Dat waren indertijd ook niet mijn vriendjes, allesbehalve. Maar ik moet toch zeggen dat ik met het huidige CLB zowel op de school van mijn kinderen als op de school waar ik les geeft, heel goede ervaringen heb.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#48 , 26 apr 2012 14:40

98ste percentiel

Dan behoor je tot de 2 percent intelligentste personen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Carinecn
Berichten: 103

#49 , 26 apr 2012 14:59

vb je kan verschillende iq testen doen en de ene test heeft een 98ste percentiel bij een score van 148 en een andere test heeft een 98ste percentiel bij een score van 132.
daarom dat het beter is een percentiel te hebben dan een score.
Als er vb op televisie iets gezegd wordt van die persoon heeft een score van 148 dan denk ik daar direct aan want het klinkt alsof het enorm veel is maar het is dan gelijk aan die 132.
Hopelijk is het een beetje duidelijk.

dieke
Berichten: 1299

#50 , 26 apr 2012 21:28

Ach god ja, juist, merci roharro! Als mama met nog een heel jong kindje, had ik uiteraard dat woord moeten kennen (percentielcurve, weet je wel?). Soit, dat betekent dus dat ik zelf geen IQ-test zal hoeven af te leggen :)

dieke
Berichten: 1299

#51 , 26 apr 2012 21:31

Carinecn: Wat je nu schrijft, dat kan ik eerlijk gezegd dan toch wel weer niet volgen hoor. Er is niet een 'ene test' en een 'andere test' voor het IQ. Er zijn net maar heel weinig testen. Daarom ook dat er altijd minimum 4 jaar moet zitten tussen een test en een eventuele hertest, omdat de kans anders bestaat dat je 2 keer aan dezelfde test wordt onderworpen. Enfin, ik denk dat toch dat jij en ik onze informatie ergens anders halen hoor.

Dé IQ-testen waar we het hier over hebben, de erkende testen welteverstaan, dat zijn toch allemaal WICSI en WIPPSI en andere van die gekke namen - testen? Dat zijn gestandaardiseerde testen, voor iedere Nederlandstalige van een bepaalde leeftijd, exact dezelfde test. Die kan je dus helemaal niet 2 keer maken.

dieke
Berichten: 1299

#52 , 26 apr 2012 21:32

Of zit het verschil tussen jouw en mijn ervaring, Carinecn, er dan in dat jij spreekt over volwassenen en ik over kinderen?

Carinecn
Berichten: 103

#53 , 27 apr 2012 14:27

Ik heb op de website van Intertel (iedereen kan die zien) verschillende soorten testen gehaald. men moet daar 99ste percentiel halen en men kan zien wat de score is. Op veel van die hoogbegaafden verenigingen kan men zien welke score past bij het percentiel. Of men nu als kind een test doet of als volwassenen men krijgt een score die overeenkomt met een bepaald percentiel. Zoals je kan zien zijn er verschillende testen die verschillende scores geven maar wel allemaal hetzelfde percentiel. Als men nu over twee personen spreekt en die ene scoort 145 of men spreekt over een score van 135 bij de andere het is een groot verschil als men niet zegt wat het percentiel is ook al is het percentiel hetzelfde. Mensen denken direct dat de ene persoon intelligenter is dan de andere en dat is niet zo, alleen heeft die andere persoon een andere test gedaan.

INTERTEL QUALIFYING TEST SCORES

ACT (until 1989) 99%
Army General Classification Test (AGCT or GT) 145
Armed Forces Qualification Test (AFQT) 99%
California Test of Mental Maturity IQ 137
Cattell (Culture Fair) IQ 140
Cattell Culture Free (Test 2B) 39
Cattell Culture Free (Test 3A) 35
Cattell (Verbal) IQ 156
Cognitive Abilities Test (CogAT) 99%
Concept Mastery Test 135
GMAT 99%
GRE (combined verbal and math, prior to 5/94) 1300
GRE (combined verbal, math, & analytical,
Between 5/94 and 9/02) 1950
GRE (verbal only, effective 10/02) 740
Kaufman Brief Intelligence Test 135
Law School Admission Test (1994-present) 172
Law School Admission Test (pre 1983) 694
Miller Analogies Test 74 or 99%
Naglieri Non-Verbal Assessment Test (NNAT) 99%
Navy Classification Test (1954-present) 68
Navy Classification Test (1948-1953) 74
Navy Classification Test (1942-1943) 88
Otis-Alpha 143
Otis-Lennon Mental Ability Test 138
Otis-Lennon School Ability Index 138
PSAT 99%
Raven Advanced Progressive Matrices IQ 135
Scholastic Aptitude Test (pre 1993;
Combined verbal and math) 1375
Slosson Intelligence Test ­ Revised 138
Stanford-Binet (Form L-M) IQ 137
Stanford-Binet (SB5) IQ 135
Test of Nonverbal Intelligence (TONI-3) IQ 135
Wechsler Adult Intelligence Scale IQ 135
Wechsler Adult Intelligence Scale III IQ 135
Wechsler Intelligence Scale for Children IQ 135
Wonderlic Personnel Test 38

klungel
Topic Starter

#54 , 27 apr 2012 14:55


INTERTEL QUALIFYING TEST SCORES

ACT (until 1989) 99%
Army General Classification Test (AGCT or GT) 145
Armed Forces Qualification Test (AFQT) 99%
California Test of Mental Maturity IQ 137
Cattell (Culture Fair) IQ 140
Cattell Culture Free (Test 2B) 39
Cattell Culture Free (Test 3A) 35
Cattell (Verbal) IQ 156
Cognitive Abilities Test (CogAT) 99%
Concept Mastery Test 135
GMAT 99%
GRE (combined verbal and math, prior to 5/94) 1300
GRE (combined verbal, math, & analytical,
Between 5/94 and 9/02) 1950
GRE (verbal only, effective 10/02) 740
Kaufman Brief Intelligence Test 135
Law School Admission Test (1994-present) 172
Law School Admission Test (pre 1983) 694
Miller Analogies Test 74 or 99%
Naglieri Non-Verbal Assessment Test (NNAT) 99%
Navy Classification Test (1954-present) 68
Navy Classification Test (1948-1953) 74
Navy Classification Test (1942-1943) 88
Otis-Alpha 143
Otis-Lennon Mental Ability Test 138
Otis-Lennon School Ability Index 138
PSAT 99%
Raven Advanced Progressive Matrices IQ 135
Scholastic Aptitude Test (pre 1993;
Combined verbal and math) 1375
Slosson Intelligence Test ­ Revised 138
Stanford-Binet (Form L-M) IQ 137
Stanford-Binet (SB5) IQ 135
Test of Nonverbal Intelligence (TONI-3) IQ 135
Wechsler Adult Intelligence Scale IQ 135
Wechsler Adult Intelligence Scale III IQ 135
Wechsler Intelligence Scale for Children IQ 135
Wonderlic Personnel Test 38
heb er in google een paar ingetypt krijg je uitleg maar geen degelijke iq test of zijn het vragen in het engels , heb je geen links die naar een degelijke iq test gaan , zoals ik er al een paar gegeven heb hier


44 , 17 , 89 , 521 , 251 , ?

Turaki
Berichten: 6870

#55 , 27 apr 2012 15:00

heb er in google een paar ingetypt krijg je uitleg maar geen degelijke iq test of zijn het vragen in het engels , heb je geen links die naar een degelijke iq test gaan , zoals ik er al een paar gegeven heb hier
De goede (en geldige) IQ-tests ga je niet op het internet vinden, deze kan enkel worden afgenomen door een hiervoor opgeleid iemand. Wat je op internet vindt zou ik toch eerder met een korreltje zout nemen, en enkel als ruwe indicatie bekijken.

Carinecn
Berichten: 103

#56 , 27 apr 2012 15:08

De testen die men via psycholoog of hoogbegaafdenvereniging doet zijn meestal niet te vinden op internet.
Onlangs heb ik de link gezien naar de Raven test maar die is niet meer geldig behalve als men die gedaan heeft voor een bepaalde datum en als ik me niet vergis is dat voor 2001.
Voor Mensa heb je de pre-test die je een indicatie kan/moet geven of je wel of niet aan de eigenlijke test kan of wil meedoen. De meeste verenigingen aanvaarden testen gedaan door een psycholoog.

klungel
Topic Starter

#57 , 27 apr 2012 23:07

heb er in google een paar ingetypt krijg je uitleg maar geen degelijke iq test of zijn het vragen in het engels , heb je geen links die naar een degelijke iq test gaan , zoals ik er al een paar gegeven heb hier
De goede (en geldige) IQ-tests ga je niet op het internet vinden, deze kan enkel worden afgenomen door een hiervoor opgeleid iemand. Wat je op internet vindt zou ik toch eerder met een korreltje zout nemen, en enkel als ruwe indicatie bekijken.
die indicatie kan me niets schelen is ni meer dan een score bij een spel , die test zijn een flinke uitdaging en amuseer er mij momenteel mee tot ik het weer effe beu ben , heb er vandaag een deel afgeprint en kan die dan meenemen naar het werk voor als ik niks te doen heb .

dieke
Berichten: 1299

#58 , 28 apr 2012 10:26

Volgens mij haal je toch even 2 dingen door elkaar hoor, Carinecn: de zogenaamde hoogbegaafdenverenigingen vs. de psychologen. Ik heb een aantal vriendinnen met hoogbegaafde kinderen (uiteraard, je zoekt lotgenoten). Zoals reeds gezegd werden mijn kinderen getest door de psychologe van het CLB hier in de buurt. De kinderen van die vriendinnen werden getest bij verschillende privé-praktijken van psychologen, over het hele land. En toch hebben al die kinderen exact dezelfde test afgelegd als de mijne hoor.

dieke
Berichten: 1299

#59 , 28 apr 2012 10:28

Het CBO in Antwerpen, hier in Vlaanderen toch dé referentie voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong/meer- of hoogbegaafdheid, werkt trouwens ook alleen met diezelfde testen. Zij gebruiken ook de gebruikelijke cijfers (tot 150 dus) en niet zo'n percentiel zoals jij hier aanhaalt.

Dat is ook niet nodig, want die tests zijn dus standaard. Ze weten dat als een kind op die test 145 scoort, het daarmee ook behoort tot percentiel 98.

Met alle respect, maar ik heb echt de indruk dat verenigingen, instituten,... die werken met al die andere hier aangehaalde tests, het allemaal niet zo nauw nemen eigenlijk. Er bestaan tests die 'de norm' weergeven, waarom dan die niet gebruiken? Als je tests zelf gaat zitten uitvinden of met een zeer beperkt groepje mensen opstelt, en er dan ook nog eens je eigen conclusies en regels aan koppelt, kan je uiteindelijk alles bewijzen.
Laatst gewijzigd door dieke op 28 apr 2012 10:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Carinecn
Berichten: 103

#60 , 28 apr 2012 10:30

Gelukkig d

Terug naar “Praat café”