Spraakherkenning software

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

Spraakherkenning software

#1 , 26 sep 2011 14:37

Heeft er hier iemand ervaringen met een spraakherkenningsoftware ? Zo ja welke ? Bedankt.

Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 26 sep 2011 14:48

Welke bedoeling? spraakherkenning voor dactylografie, VPR of stemvergelijking?

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

#3 , 26 sep 2011 14:51

Gewoon voor dactylografie eigenlijk. Bedoeling is van zelf teksten in te spreken voor mijn blogjes. Niets speciaals dus. Ik lees hier en daar ervaringen dat het allemaal niet zo makkelijk en gebruiksvriendelijk is dan dat ze het laten uitschijnen.

Reclame


Creatief
Berichten: 2513

#5 , 26 sep 2011 22:16

Ik heb indertijd gewerkt met een opvolgertje van Lernouot & Hauspie. Het is inderdaad allemaal niet zo gebruiksvriendelijk als het je wordt voorgesteld.
Indertijd werd er zelfs een onderscheid gemaakt tussen spreken en dicteren! Waar ligt de grens?
Een iets wat hese stem (door een banale verkoudheid) deed het systeem sowieso al wankelen.

Ik heb ondertussen afstand genomen van die software. Ik typ sneller dan ik denk, dus ... En bij spraakherkenning moet je achteraf nog zeer veel corrigeren.
Goed mogelijk dat de technieken momenteel verfijnd zijn. De navigatiesystemen, alsook het handfree gsm-en zijn ondertussen ook erg verfijnd.

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

#6 , 27 sep 2011 10:08

Op Youtube heb ik enkele reclame-filmpjes gezien over het product Mr. Vandebos me doorgaf via pb. Maar ja, dat zijn filmpjes, en ik moet het eerste reclamefilmpje nog zien van 'het werkt maar half'. Valt me toch op dat al die sprekers daar zuivere stemmen hebben. In een van die filmpjes was er ook een advocaat die het geweldig vond, vandaar de vraag hier. Ik twijfel nog, kost niet zo veel, mar als ik er niets mee kan doen, ligt het hier te blinken, en ik smijt niet graag geld weg.
Ik moet eerlijk zeggen : ik zou het kopen eerder door luiheid, moet ik niet typen,... :lol:

Creatief
Berichten: 2513

#7 , 27 sep 2011 13:09

Ik had de spraakherkenningssoftware gekocht begin rond het jaar 2002 n.a.v. een gedeeltelijke verlamming aan de rechterzijde en RSI. Inmiddels ben ik volledig hersteld.
Ik zou wel eens willen meekijken hoe het systeem geevolueerd is. Wil je die link eens doorsturen? Ik ben benieuwd ...

Creatief
Berichten: 2513

#8 , 27 sep 2011 20:21

Ik heb inderdaad met dat softwarepakket gewerkt.
De software zal er wel op vooruit zijn gegaan. De reclame toont enkel de best geslaagde stukjes. Veel hangt af hoe je dicteert en of de software alle woorden herkent.
Het klinkt allemaal zo simpel, maar dat is het niet, toen toch niet.

Ik stond indertijd altijd in bewondering voor de technieken van Lernout é Hauspie. Ik was er een grote fan van. Op de Flanders Technologybeurs heb ik indertijd vol verbazing staan toekijken op het gebruik ervan. Via een megagroot scherm konden de beursbezoekers meeproeven van het systeem. Ik was destijds al half verkocht voor dat systeem. Ik had ook aandelen van L&H ... Het vervolg ken je waarschijnlijk. Later heb ik nadat L&H opgedoekt was heb ik dan die software gekocht. In die tijd vond ik het niet alles.

Sirius_Legal
Berichten: 120
Contacteer: Website

#9 , 15 nov 2011 16:03

Wij werken sinds kort met de premium versie van het meest bekende spraakherkenningspakket en wat mij betreft werkt dit zeer goed. Gebruik het in het Nederlands, Engels en Frans en de resultaten zijn erg sterk. Ook al typ ik zelf relatief snel, toch boek ik tijdswinst omdat ik mijn handen vrij heb om door documenten te bladeren en zo terwijl ik dicteer. Investering van 200 euro per persoon die zichzelf dagelijks terugverdient...

-btw, huidig bericht is ook gedicteerd en niet geschreven en bij nalezen spotte ik ocharme één foutje-

Mvg,
Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Creatief
Berichten: 2513

#10 , 18 nov 2011 14:20

Uhm, zou ik opnieuw de sprong wagen om terug met spraakherkenning te beginnen?
Indien de software zo veel vooruitgang heeft geboekt, lijkt het de moeite waard.

patjebrussel
Berichten: 627

#11 , 19 jul 2012 21:43

Uhm, zou ik opnieuw de sprong wagen om terug met spraakherkenning te beginnen?
Indien de software zo veel vooruitgang heeft geboekt, lijkt het de moeite waard.
Doen !
Heb dit nu ook sinds gisteren, eerder als speelgoed aangeschaft en ik ben bijna door het dolle heen. Enkel het probleem van geheugen en dat ik alles nog moet leren, zoals bijv. een woord gewoon spellen, het alfabet, of 1, 2, 3 tov; één, twee, drie, en dat soort dingen.
Je kan ook je programma's mee openen enzo, je muis bedienen.
Maar zoals elke software, moet je dit toch goed aanleren om alle functies nuttig en snel te kunnen gebruiken.

Terug naar “Praat café”