Hoe ontstaan burenruzies?

mava105
Topic Starter
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Hoe ontstaan burenruzies?

#1 , 12 jul 2010 11:32

Deze voormiddag 09.15 Hr. Ikzelf ben momenteel het dak van mijn gemetselde tuinberging, die er al wel 30 jaar staat, aan het vernieuwen. Vorige week had ik het bestaande en versleten dak al afgebroken. Om niet te veel last te hebben van de hitte was ik deze voormiddag om 09.00 uur al begonnen met de nieuwe daktimmer, en was de panlatten aan het vastnagelen. Plots wordt er op de 2de verdieping van het achterliggend appartementsblok een raam opengetrokken, en een dame begint mij woedend uit te schelden voor al wat mooi is, omdat ik haar zogezegd wakker heb gemaakt, en dat als ik niet onmiddellijk ophield met lawaai te maken ze de politie op me af zou sturen. Ik wuifde haar vriendelijk terug en ging gewoon door met mijn werk. Amper 20 minuten later stopte er inderdaad een combi van de politie. De agenten begrepen niet goed wat er gebeurde. Er was een klacht binnengekomen voor ondragelijke geluidshinder, en mogelijks zelfs een bouwovertreding. Die dame had er nl bijgezegd dat ik werken uitvoerde zonder de nodige vergunningen. Na alles aan de vriendelijke agenten te hebben uitgelegd, gingen ze die dame eens even ondervragen. Na 10 minuten waren ze alweer weg. Hopelijk heeft ze een PV gehad voor onnodig oproepen van de politie. Iets later ben ik dan een paar betontegels (een twintigtal) beginnen doorslijpen met mijn slijpschijf. De dame is nog een paar keren aan het raam komen kijken, maar heb er verder geen last meer van gehad. Ben moeten ophouden omdat het begon te regenen. Spijtig eigenlijk.
Tegenwoordig worden de mensen alsmaar meer onverdraagzaam tegenover de buren. Zie maar die procedures over geluisdoverlast van kainderopvang of créches.
Laatst gewijzigd door mava105 op 12 jul 2010 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 12 jul 2010 11:44

Join the club.

Maar het kan nog erger.

Bij de controleorganismen van de overheid tekent zich momenteel een nieuwe trend af. Er zijn steeds meer meldingen bij deze organismen van zogenaamde "beroepsmelders". Dit zijn personen die letterlijk door hun wijk "patrouilleren" en elke mogelijke overtreding noteren om ze vervolgens te melden. Dit kan gaan van slecht onderhouden voortuinen tot een rapportage van elke woning waar de burger in kwestie een zak cement of een stapel hout ziet liggen... De controleorganismen zijn bij wet verplicht om al deze meldingen na te checken wat op zich wil zeggen dat er enorm veel tijd verspild wordt aan nutteloze controles die anders had besteed kunnen worden aan dossiers waarvan geweten is dat er wat loos is. In tegenstelling tot de politie kunnen deze controleurs geen PV wegens valse melding opmaken, dit maakt immers geen deel uit van hun beperkte politionele bevoegdheid.

De overgrote meerderheid van deze beroepsmelders (die voornamelijk in stedelijke gebieden bevinden) zijn gepensioneerden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 12 jul 2010 12:04

Ook in onze buurt woont een jonggepensioneerde die zich duidelijk verveelt. Tweemaal per dag doet hij zijn ronde. Hij heeft een notitieblok bij zich. Hij bekijkt elk huis en als hij iets ziet dat hem niet aanstaat dan steekt hij een briefje in de brievenbus met zijn opmerkingen en het verzoek om daar iets aan te doen. Dat varieert van een papiertje op het trottoir, te lang gras tot zelfs het preventief waarschuwen dat het bijna tijd is om de planten te snoeien. Meermaals per week klimt hij op een ladder om over de omheining van zijn tuin te kijken of de buren er niets hebben tegen geplaatst of ze niet hebben beschadigd. Toen we een Velux raam in het dak hadden vervangen door een iets groter exemplaar kregen we iemand van het kadaster aan de deur die de "uitbreiding" van de woning kwam opmeten.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 jul 2010 12:36

leuk :D ging daar eigenlijk binnenkort nog een vraag over stellen

Wij hebben redelijk wat last van 1 buur, maar hebben geen zin om daar een procedure voor te starten. Ik vraag me wel af wat iemand als grens moet stellen vooraleer we wél zouden optreden

onze grote hinder: de buur heeft een kennel waar hij (beperkt) een groot ras honden kweekt (schapers). 4 honden + puppies maken 's ochtens én 's avonds best wat kabaal. Ik vermoed dat hij net mss behalve de geluidsoverlast net binnen de wettelijke grenzen qua grotte kennel en aantal werpen blijft nadat de vorige eigenaars van ons huis enkele keren serieus van leer zijn getrokken (met de hulp van de rest van de buurt). Midden in een middelgrote stad lijkt me die kennel trouwens niet gepast. Nu, we wisten dit vooraleer we het huis kochten, dus moeten we wel wat verdraagzaam zijn, lijkt me.

De andere ergernis is een combinatie van het gedrag van die familie die daar woont en enkele onregelmatigheden: zij beschouwen de volledige zijgeven van hun hoekhuis/hoekwinkel als hun eigendom (zo'n 20 meter lang) en maken van hun tak als iemand anders daar geparkeerd staan, omdat zij ooit de verharding daarvan betaald hebben (ook al is het openbare grond). Ik stond ooit tijdelijk daarop (weliswaar ook zo'n 20 cm voor hun poort), zo'n week nadat we ingetrokken waren. Ik stond daar een halfuurtje over de middag en toen ik vertrok verontschuldigde ik me en beloofde ik dit nooit meer te doen (waar ik me tot nu toe nog altijd aan houd). Ik kreeg echter de volgende dag een gedrukte brief in de bus (niet gedagtekend en zonder hun handtekening) waarop stond dat ze ondanks pogingen om aan te bellen geen reactie kregen (nooit een bel gehoord), dat ze 40 minuten in de onmogelijkheid waren om te werken (ik stond er zeker maximaal 30 minuten en had ervoor gezorgd dat hun poort nog perfect open kon en ze een doorgang hadden) én dat ik nét vertrokken was voor de politie aankwam (wat na navraag niet bleek te kloppen). Er stond ook dat ik 24/24 hun doorgang moest verzekeren aangezien zij zelfstandigen zijn en daarvan moeten leven... Leuke kennismaking ;).

Nu allemaal geen grote ramp, maar die 2 zaken in combinatie met het feit dat er verschillende dubieuze zaken zijn aan hun zelfstandige activiteit én privé-leven, maakt dat ze in de buurt niet populair zijn: ze hebben in centrum stad een oplegger die ze parkeren in hun tuin, in de tuin staat verschillende soorten afval (van verkeersborden van stad over oude auto's tot recent een metalen trap die ze gebruiken in containerparken), soms staan er auto's met ongeldige (of identieke) nummerplaten buiten op straat, ook staat er regelmatig diepvriezers/... op straat..., familie die wss om "praktische" redenen plots niet meer als zaakvoerder staat in hun winkel maar daar wel nog werkt (in combinatie met invaliditeitsuitkeringen) doet ons soms denken aan een bekende Nederlandse familie op TV uit de jaren 80/90.

Omdat wij nu ook geen hetze willen creëren tegen onze buren (we moeten er namelijk waarschijnlijk nog een eind mee samenleven), laten we het voorlopig zo, maar houden we wel alles bij zodat ik indien nodig wel kan optreden. Hoe leg je echter zo'n zaken vast zonder daar direct een zaak van te willen maken?

FrankV
Berichten: 277

#5 , 15 jul 2010 23:30

Hoe ontstaat een burenruzie in een appartementsgebouw?

Verhuurder stelt huurder niet in kennis van het huisreglement.
Syndicus moet huurder huisreglement betekenen maar doet dit niet.
Syndicus hangt de wettelijke berichten niet uit.
Syndicus hangt huisreglement niet uit, nochtans beslist in de algemene vergadering.

Mede-eigenaar spreekt huurster aan over huisreglement.
Mede-eigenaar spreekt verhuurder en syndicus aan.
Verhuurder en syndicus blijven stilzitten.

Huurster denkt : hé, nu nog wat meer pesten, tot mede-eigenaar een vordering instelt tegen mij.
Dan kan ik zeggen dat dit niet in mijn huurcontract staat : contractbreuk!

ZO ontstaan burenruzies in een appartementsgebouw...
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 16 jul 2010 00:03

Probleem is dat veel mensen teveel stress hebben en zich op een of andere manier gaan afreageren op hun buur/kennis of familie.
We krijgen met ze'n allen steeds een korter lontje.

Ik doe hier niet aan mee, zodra ik voel ik dat ik teveel te doen heb of teveel aan mijn hoofd heb, neem ik een break...al de rest, zelfs mijn werk, kan de boom in. En geloof me, ik heb 4 kinderen, een mindervalide man,een full-time job en een huishouden die ik nog mag doen, ik heb genoeg te doen om OOK af en toe over de rooie te gaan maar ik weet waar mijn grenzen liggen.

Veel mensen zouden eens moeten herbronnen ipv. het onderste uit een lege kan te willen halen.

Ma bon, als morgen het zonnetje schijnt ga ik met mijn blote borsten in mijn tuin liggen en mocht de buurman daar een opmerking over maken, dan zeg ik gewoon neem maar een paar foto's en hang ze op in je slaapkamer...(Moraal van het verhaal, het laat me koud wat andere mensen van me denken...live and let die).

3399AAaa
Berichten: 818

#7 , 29 jul 2010 23:36

stress?

onze buren hebben eerder last van verveling: als wij op de straat wandelen of onze haag snoeien, lopen ze drie keer over en weer de straat over om te zien of we niet iets doen dat hen kan dwarsliggen. Ze denken namelijk dat heel de straat van hun is. De hele dag halen ze hun gordijn opzij om goed te kunnen zien wie ons allemaal bezoekt. 's Nachts doen ze wat vandalisme aan onze deur. Verder bellen ze de politie als er een camion hun oprit oprijdt om even te draaien. Als er mensen bij ons op bezoek zijn en wij staan buiten te babbelen, springen ze op hun fiets, komen naar ons toe gereden en vragen dan 'wat er nu weer aan de hand is', terwijl wij enkel over koetjes en kalfjes staan te babbelen. Onze buren hebben ons ook ten strengste verboden met andere mensen uit de buurt om te gaan, want dat is alleen hun voorrecht. Wij laten ons daar niet aan vangen, maar andere mensen uit de buurt dus wel...zucht... misschien ook eens mijn borsten bovenhalen...
Plus est en vous

lucgescheiden
Berichten: 2810

#8 , 30 jul 2010 00:51

tja, buren.... een ras apart.

Het alternatief klinkt aantrekkelijk, al wil ik er nu ook niet dadelijk een sexoperatie voor ondergaan :mrgreen:
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Berichten: 38614

#9 , 31 jul 2010 13:04

Als daar afval staat en onduidelijke wagenwrakken - wat doet de politie dan.
Bij ons duurt dat geen weken of er wordt wel tegen opgetreden.
U kan een anonieme MELDING geven aan de politie

JohnD
Berichten: 3580

#10 , 01 aug 2010 00:18

Probleem is dat veel mensen teveel stress hebben en zich op een of andere manier gaan afreageren op hun buur/kennis of familie.
We krijgen met ze'n allen steeds een korter lontje.
Ik kan je verzekeren dat ik totaal stressloos ben, maar toch hevig kan reageren op mensen die denken dat ze met mijn voeten kunnen spelen. Op dat ogenblik word het voor mij een bezigheid of spel, en kan er wel een zekere stress ontstaan, daar waar er voordien geen stress was. Het voorzetsel "af" bij reageren gaat denk ik bij mij in dat geval niet op, maar is gewoon een reactie.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mava105
Topic Starter
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 09 aug 2010 12:19

Kijk eens naar:
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... uren.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is wel een zeer goede oorsprong van een burenruzie.

Bijtje
Berichten: 755

#12 , 21 sep 2010 11:48

Mijn buren'ruzie' is vrij eenzijdig. Ik weiger namelijk mee te ruziën. Wat is er gebeurd ...

1) Ik woon 4 weken in het gebouw. Ik ken er niemand, maar de vorige huurster legt mij een regel uit : die van het poetsen. Ze vertelde dat ik 1x per week even de hal moest poetsen, op een dag die mij het beste uitkwam. Dus ik kies voor een donderdag en begin er gewoon elke week aan. Plots komt de buurvrouw op een dag kloppen. Ik doe open en zeg : "Ah u bent vast de buurvrouw ?" Waarop zei : "U vindt dat normaal ofzo dat u elke donderdag poetst terwijl u toch goed genoeg ziet dat ik al op woensdag poets ... ? Dit heeft dan ook geen nut en bij deze kunt u kiezen : of u neemt een andere dag of ik zal persoonlijk iemand laten komen poetsen op UW kosten"

Ik kon niet anders dan vriendelijk antwoorden : "Wat een goed idee ! Stuur de rekening maar op" en sindsdien poets ik niet meer en wacht ik op de rekening ...

2) De ballen van mijn zoon vallen geregeld over de omheining en de buurvrouw zegt dan : "Ik heb geen bal gezien !"

3) Brieven die verdwijnen uit mijn brievenbus. Heb ik gewoon gedaan alsof ik het niet doorhad en dan is ze na enkele maanden gestopt.

4) Ik krijg anonieme brieven met : "U zult 300 euro boete krijgen als u niet tijdig uw gras afrijdt"

5) Ze verstuurd regelmatig e-mails naar mijn verhuurder met daarin zaken zoals : "Het raam van uw huurster is beschadigd, ze rijdt het gras niet regelmatig af, haar zoon maakt lawaai in de gang, er staat een nieuwe auto voor haar garage, ze heeft een nieuwe vriend" Strafste van al is dan dat de verhuurder mij hierover per brief inlicht !

6) Zij zegt nooit een vriendelijk woord tegen mij of mijn zoon, wel tegen mijn bezoek en hoort hen zelfs uit over mijn privéleven als ze buiten een sigaret roken (ik rook niet)

7) zij dreigt de politie te bellen om half 10 als ik een tuinfeest geef en is gefrustreerd als om 22u iedereen braaf en rustig binnen zit

en zo kan ik nog veel meer zaken opnoemen. Maar ik heb nog nooit iets onbeleefds gezegd tegen haar of haar iets misdaan. En toch blijft ze mij haten. Maar : I don 't care ...

AlexMoody
Berichten: 1

#13 , 27 sep 2010 16:24

"Ook in onze buurt woont een jonggepensioneerde die zich duidelijk verveelt. Tweemaal per dag doet hij zijn ronde. Hij heeft een notitieblok bij zich. Hij bekijkt elk huis en als hij iets ziet dat hem niet aanstaat dan steekt hij een briefje in de brievenbus met zijn opmerkingen en het verzoek om daar iets aan te doen. Dat varieert van een papiertje op het trottoir, te lang gras tot zelfs het preventief waarschuwen dat het bijna tijd is om de planten te snoeien. Meermaals per week klimt hij op een ladder om over de omheining van zijn tuin te kijken of de buren er niets hebben tegen geplaatst of ze niet hebben beschadigd. Toen we een Velux raam in het dak hadden vervangen door een iets groter exemplaar kregen we iemand van het kadaster aan de deur die de "uitbreiding" van de woning kwam opmeten....."

Het ongevraagd geven van advies dmv briefjes is toch een vorm van 'harassment'?
Kun je, eventueel samen met buren, deze klier niet aanklagen?



Alex

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mood Media voor digital signage

lucgescheiden
Berichten: 2810

#14 , 28 sep 2010 21:36

Ben je zeker dat het hier een jonggepensioneerde betreft en niet je burgemeester? :-)
Handige documenten voor Personenrecht

Erik Verschoren
Berichten: 95
Locatie: Antwerpen, Belgie
Contacteer: Website

#15 , 03 okt 2010 10:25

Ik denk dat véél burenruzies ontstaan omdat mensen zich aangetast voelen in hun recht terwijl de "veroorzaker" meent dat hij dat perfect mocht doen.

Een goed voorbeeld is het geval van de OP, hij werkt in zijn tuin op zaterdagochtend en meent dat te mogen doen ook als dat lawaai veroorzaakt. De buurvrouw vind dat ondraaglijk burenhinder en meent dat dat verboden is.

Waarschijnlijk heeft die buurvrouw nooit een tuinhuis gehad waaraan gewerkt moest worden want dan zou ze wel anders piepen.

Ik woon in een rijhuis en de ballen van de buurkinderen vallen regelmatig in onze tuin. Wij hebben een eenvoudige afspraak met hun gemaakt: zij mogen hun ballen komen halen maar dan moeten ze wel ineens alle ballen en ander speelgoed meenemen. Probleem opgelost, je kan een kind toch niet verbieden om te spelen in de eigen tuin.
Goed juridisch werk is 90% transpiratie en 10% inspiratie, maar die 10% is dan wel héél belangrijk.
http://www.verschoren.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Praat café”