Notaris/advocaat gezocht voor chatsessie.

timodaan
Topic Starter
Berichten: 4

Notaris/advocaat gezocht voor chatsessie.

#1 , 30 apr 2010 14:42

Beste

Ik zit in het 5e jaar Economie en we kregen de opdracht om het erfrecht in België voor te stellen. Dit project bevat de opdracht om een interview te houden met een expert op vlak van erfrecht. Daarom ben ik op zoek naar een notaris/advocaat die ons bij deze opdracht kan helpen. We hadden het idee om een kleine chatsessie of mailing te houden en dit te verwerken in ons verslag.

Na enig zoekwerk kwam ik op dit forum terecht en hopelijk krijgen wij een positieve reactie op dit bericht. Reageren kan via forummail.

Alvast bedankt!
Timothy

Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 30 apr 2010 15:10

Het lijkt me handig als jullie reeds een lijstje vragen voorbereiden. Op het forum zijn een aantal experts erfrecht aanwezig, het zijn echter voornamelijk ervaringsdeskundigen. Ikben er zeker van dat één van hen jullie wel wenst te helpen.

timodaan
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 30 apr 2010 18:05

Dat lijkt me inderdaad een goed idee. Volgende week zullen we onze vragen hier posten.

Reclame

timodaan
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 07 mei 2010 14:52

Dag beste bezoeker

Dit zijn de vragen die we in gedachten hebben. Hopelijk krijgen wij voldoende respons om ons project tot een goed einde te brengen. Indien u reageert op een vraag gelieve het nummer van de vraag bij het antwoord te vermelden.

1) Hoe het nalatenschap verkregen wordt kan gebeuren op 2 manieren de saisine en de inbezitstelling. Dit is de definitie die wij terugvonden bij saisine "Zij moeten niets doen om het bezit der nalatenschap te krijgen. Toch hebben ook zij de mogelijkheid de nalatenschap te verwerpen." voor ons is dit moeilijk om te begrijpen. Kan iemand dit met eenvoudigere woorden uitleggen ?

2) Een andere mogelijkheid is de inbezitstelling, maar dit is voor ons ook een complexe uitleg en wij hopen dat wij hier ook een bondige omschrijving kunnen verwachten.

3) Hoeveel cliënten ontvangt u gemiddeld per dag ?

4) Waarvoor contacteren de meeste mensen u ? (erfennissen, contracten,..?)

5) Waarom zou u het beroep aanraden aan anderen ?

Hopelijk kunnen wij onze tweede vragenlijst posten nadat we genoeg feedback hebben ontvangen over deze vragen.

Met vriendelijke groeten
T.D

timodaan
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 21 mei 2010 14:17

Reacties ?

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#6 , 22 mei 2010 02:19

ik wil je maar een klein beetje bang maken...

ik heb van horen zeggen dat erfrecht het buisvak bij uitstek is bij de juristen of notarissen, maar heb daar zelf nooit last van gehad. Of dat ook zo voor de economen met goede iedeeen is weet ik niet

reactie op vraag 5: iedereen, ja ook U, zal in zijn leven met erfrecht te maken krijgen daar kan je of je nu wil of niet, niet onderuit. Dat maakt het notariaat op economisch vlak potentieel consistent intresant. jaja, economisch consistent intresant, dat niveau heeft zelfs sinterklaas nooit gehaald.

RR

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... ssen.dhtml

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 22 mei 2010 13:42

Dag beste bezoeker

Dit zijn de vragen die we in gedachten hebben. Hopelijk krijgen wij voldoende respons om ons project tot een goed einde te brengen. Indien u reageert op een vraag gelieve het nummer van de vraag bij het antwoord te vermelden.

1) Hoe het nalatenschap verkregen wordt kan gebeuren op 2 manieren de saisine en de inbezitstelling. Dit is de definitie die wij terugvonden bij saisine "Zij moeten niets doen om het bezit der nalatenschap te krijgen. Toch hebben ook zij de mogelijkheid de nalatenschap te verwerpen." voor ons is dit moeilijk om te begrijpen. Kan iemand dit met eenvoudigere woorden uitleggen ?

2) Een andere mogelijkheid is de inbezitstelling, maar dit is voor ons ook een complexe uitleg en wij hopen dat wij hier ook een bondige omschrijving kunnen verwachten.

3) Hoeveel cliënten ontvangt u gemiddeld per dag ?

4) Waarvoor contacteren de meeste mensen u ? (erfennissen, contracten,..?)

5) Waarom zou u het beroep aanraden aan anderen ?

Hopelijk kunnen wij onze tweede vragenlijst posten nadat we genoeg feedback hebben ontvangen over deze vragen.

Met vriendelijke groeten
T.D
Hiermee zet ik jullie op weg:

Saisine
De saisine is het wettig bekleden met het bezit der nalatenschap, na het louter feit van het overlijden. De wettelijke erfgenamen genieten steeds de saisine. Zij moeten niets doen om het bezit der nalatenschap te krijgen. Toch hebben ook zij de mogelijkheid de nalatenschap te verwerpen. Dit is interessant indien er meer schulden dan bezittingen zijn.
Dit is met andere woorden de gewone wettelijke erfopvolging waardoor bijv. kinderen erven van hun overleden ouder.


Inbezitstelling
De erfopvolgers die de saisine missen, moeten de nalatenschap eerst aanvaarden en zich vervolgens in het bezit laten stellen. Bestaan er erfopvolgers met saisine dan zullen de andere erfopvolgers zich tot hen richten om zich in het bezit te laten stellen. Dit is bijv. het geval indien er naderhand nog een testament van onder een matras tevoorschijn komt waardoor iemand anders ook zou mee erven of meer zou erven dan de andere erfgenamen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jan S
Berichten: 397

#8 , 22 mei 2010 15:49

jaja, economisch consistent intresant, dat niveau heeft zelfs sinterklaas nooit gehaald.
Maar sinterklaas kan natuurlijk wel 'interessant' correct schrijven :lol: :wink:

Terug naar “Praat café”