Belastingen op winst bij investering in cryptomunten

Adonis82
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Belastingen op winst bij investering in cryptomunten

#1 , 03 dec 2023 18:28

Moderator: politiek gezever verwijderd

Stel ik beleg 20 000 euro en de waarde stijgt in enkele jaren naar 300 000. Het bedrag wordt nooit afgehaald. Blijft online staan maar uiteindelijk komt de fiscus achter je aan, zoals een hongerige hond achter een berg worsten. Spreekt men van winst? Of niet.

Ik zie dit scenario komen en ik geef mijn cryptomunten aan een vertrouwenspersoon buiten de EU. Deze persoon is de nieuwe eigenaar van de munten die ik heb gekocht. Kan de fiscus mij nog belasten? Ik denk het niet, maar ik wil het zeker weten. Ik ben dan niet meer de eigenaar. En mijns inziens is het schenken van crypto als cadeau legaal en onbelastbaar.

Is het legaal om cryptomunten die ik heb gekocht (bank op de hoogte) niet aan te geven op de belastingaangifte als ik de munten cadeau doe aan een persoon die niet onder Europese regulatie valt? Ik kan mij niet voorstellen dat de fiscus mij nog iets ten laste kan leggen. De munten staan immers niet meer op mijn bitcoinadres, maar zijn eigendom van een andere eigenaar.

LeenW
Berichten: 12863

#2 , 03 dec 2023 18:56

De schenking zelf is vrijgesteld, maar de meerwaarde is op dat moment al gerealiseerd. Indien belastbaar, zal u dus op de meerwaarde belastingen moeten betalen, ongeacht wat u er daarna met doet, schenken, cashen of herinvesteren.

Adonis82
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2023 19:08

De schenking zelf is vrijgesteld, maar de meerwaarde is op dat moment al gerealiseerd. Indien belastbaar, zal u dus op de meerwaarde belastingen moeten betalen, ongeacht wat u er daarna met doet, schenken, cashen of herinvesteren.
Maar u hebt die meerwaarde niet afgehaald en die meerwaarde is pas een meerwaarde als u ze omzet in cash. Of niet?

Een realistisch scenario van bitcoin..
In 1 jaar maakt u 50 000 euro winst. U schenkt de munten weg naar een ander adres/eigenaar. U hebt nooit 50 000 euro in contanten gehad. Dit was gewoon de waarde van de munt die u schonk, bijvoorbeeld op 1 juli 2024.

Het jaar daarna crasht uw munt volledig in waarde. De 50 000 euro meerwaarde van zonet is volledig teniet gedaan.
U moet alsnog 33% op 50 000 euro betalen? Met welk geld als ik vragen mag?

In de eerste plaats bent u niet meer de eigenaar en in de tweede plaats is er nooit geld geweest.

Reclame

LeenW
Berichten: 12863

#4 , 03 dec 2023 19:11

Nee, cashen is geen vereiste voor een meerwaarde te realiseren.

Als u 300.000 euro kan wegschenken, is er hopelijk nog wat geld over zodat u niet failliet gaat. Anders begint dit zeer sterk naar fraude te ruiken.

Franciscus
Berichten: 38616

#5 , 03 dec 2023 20:46

Een vertrouwenspersoon buiten de EU?
Er is een nieuwe eigenaar dus die beslist.
Hoe gaat u bewijzen dat u eigenaar bent?

Adonis82
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 dec 2023 22:50

Nee, cashen is geen vereiste voor een meerwaarde te realiseren.
Ik begrijp dat de overheid wil cashen op elk moment dat er te cashen valt (zie erfrecht). Maar dit is toch echt niet realistisch.

Concreet voorbeeld:

Dirk koopt een bitcoin in juni van 2021. Prijs was toen bvb 40 000 euro. 5 maanden later staat deze op een all time high, 69 000 euro.
Op dit moment is dit een "winst" van 29 000 euro. Als ik jou volg kan de staat hem hier voor minimaal 50% op belasten, in België toch. Hij doet dit volgens de staat in hoofdberoep. Vervolgens begint de munt in waarde te dalen. Op welk moment (als in welke dag van het jaar) moet Dirk belasting betalen op zijn "meerwaarde"? Zijn winst van 29 000 is nooit echt winst geweest, omdat hij toen niet heeft afgehaald. Hij dacht dat de munt in waarde zou stijgen en liet hem staan. Vervolgens verloor de munt waarde. Tegen het einde van datzelfde jaar stond de munt lager dan toen Dirk heeft ingekocht. Gaat de staat op het einde van het jaar Dirk voor 50% belasten op de "meerwaarde", terwijl die meerwaarde er op dat moment niet meer is? Dirk heeft zelfs verlies geleden.

Jan verkoopt zijn huis om 1 bitcoin te kunnen kopen. Dit was op 8 november 2021, toen de coin 69 000 euro waard was. Vervolgens verliest de munt 2 jaar aan een stuk waarde. De staat int graag een enorm percentage van "winst", zelfs als deze nooit echt in geld bestaan heeft. Maar compenseert de staat ook voor verlies? We kennen het antwoord. Natuurlijk niet.
Als u 300.000 euro kan wegschenken, is er hopelijk nog wat geld over zodat u niet failliet gaat. Anders begint dit zeer sterk naar fraude te ruiken.
U schenkt geen 300 000 euro weg. Dat zou pas waar zijn als die 300 000 euro is uitgecasht. U schenkt een extreem volatiele munt weg, en die munt heeft pas waarde op het moment dat hij naar euro's wordt omgezet. En die omzetting gebeurt dus nooit. Men kan toch geen percentage eisen van geld dat niet bestaat.

Analoog met een pokerspeler die in 1 fase van de wedstrijd een winst van 10x zijn inleg heeft. Een half uur later is hij alles kwijt. Als ik jou volg wil de staat belasting op de meerwaarde die hij had op zijn hoogtepunt. Terwijl hij blut naar huis is gegaan. It makes no sense.

Een meerwaarde is toch pas een meerwaarde op het moment dat de belegger uitcasht.

LeenW
Berichten: 12863

#7 , 03 dec 2023 22:58

Via een vennootschap kan men wel degelijk verliezen overdragen naar een volgend boekjaar. Misschien een idee als u serieus wil gaan investeren.

Uw vergelijking met de pokerspeler gaat niet echt op, aangezien deze zijn chips bijhoudt. In uw situatie wordt de meer/minderwaarde bepaald op het moment van de overdracht. Wat er daarna mee gebeurt, is uw zaak niet meer.

Adonis82
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 dec 2023 23:11

Een vertrouwenspersoon buiten de EU?
Er is een nieuwe eigenaar dus die beslist.
Hoe gaat u bewijzen dat u eigenaar bent?
Buiten de EU is de wetgeving rond belasting op deze coins veel gunstiger (El Salvador, Argentinië, Venezuela..).
Het is dus logisch om er zelf te gaan wonen of de coins over te maken aan iemand uit een dergelijk land. Al is die persoon dan wel de eigenaar. Stel bvb dat uw vader in Zuid Afrika woont en daar belastingplichtig is. Er zijn tal van landen waarin er helemaal geen belasting is op crypto. Schenken aan uw vader is dan niet ontduiken. Het is gewoon verstandig en legaal.

Eigenaarschap wordt gewoonweg bewezen op basis van de naam die gekoppeld is aan het bitcoin adres. Staan die coins op het adres van uw vader in Zuid Afrika, dan is hij de eigenaar en moet hij mijns inziens belasting betalen volgens de wetgeving van het land waar hij gedomicilieerd is.

Adonis82
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 dec 2023 23:38

Uw vergelijking met de pokerspeler gaat niet echt op, aangezien deze zijn chips bijhoudt. In uw situatie wordt de meer/minderwaarde bepaald op het moment van de overdracht. Wat er daarna mee gebeurt, is uw zaak niet meer.
Net zoals de pokerspeler zijn chips bijhoudt, zal de belegger zijn volatiele coin bijhouden. Deze kan trouwens ook naar 0 gaan.
Als ik je argument goed lees is er dus geen sprake van meerwaarde (en dus belasting) als:

1) Er nooit een overdracht naar een andere persoon is.
2) Er nooit wordt uitgecasht.

Analoog met de pokerspeler worden de chips (in dit geval de cryptomunt) altijd bijgehouden. Er is pas sprake van winst op het moment dat de pokerspeler of de investeerder uitcasht of iets overdraagt. Maar hierboven sprak je ervan dat er niet uitgecasht moet worden om een meerwaarde te realiseren. Je zou dan bvb 33%-50% betalen op een "winst" van 50 000 euro (analoog met de pokerspeler die op een gegeven moment 10x zijn inleg heeft), terwijl je die winst nooit verzilverd hebt en uiteindelijk zelfs verloren hebt. Dit doet me denken aan de case van die jongeman die recent zijn ouders verloor, 100 000 euro successierechten moest betalen voor het ouderlijke huis, maar dit geld niet had en uiteindelijk het huis niet kreeg.

De pokerspeler wordt op geen enkel moment belast op het bezit van chips, die hij nodig heeft om te spelen.
Analoog zou je verwachten dat de belegger in crypto op geen enkel moment belast wordt op bezit van de coins, die hij nodig heeft om te investeren.

Tevens zijn de coins gewoonweg geld, een betaalmiddel. Je betaalt ook geen 50% belasting als je euro's naar dollars omwisselt.

LeenW
Berichten: 12863

#10 , 04 dec 2023 07:17

Als dat eenmalig is niet, maar Forex traders kunnen wel degelijk aan 50% belast worden op hun inkomsten.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 dec 2023 13:37

Dit hoort niet echt thuis in een juridisch forum. Ik verplaats dit topic dan ook naar "praatcafé" waar jullie nog wat verder kunnen onzin verkopen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 dec 2023 23:22

T.S. Ik heb uw privébericht gelezen. Ik stel hier duidelijk dat dit niet thuis hoort op dit juridisch forum. U mag uw wijsheid altijd delen op de forums over financiële zaken, maar hier hoort dit niet thuis. Daarom dat ik uw item naar praatcafé heb verplaatst en het nog niet heb afgesloten. Ik raad u aan om de rode tekst in uw starttopic te lezen. Dit komt niet van mij. Nog een fijne avond.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Praat café”