Vraag ivm financiële bijdrage huwelijkspartner.

Vanrossum
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vraag ivm financiële bijdrage huwelijkspartner.

#1 , 10 okt 2023 19:09

Beste mensen,

Mijn vraag is niet meteen van juridische aard (vandaar dat ik het post onder de rubriek praatcafe)

Graag wil ik jullie mening betreffende de financiële bijdrage van mijn echtgenote.

Ik schets beknopt de situatie; wij zijn gehuwd met scheiding van goederen. Nog voor ons huwelijk had ik reeds een woning aangekocht. Deze woning was reeds afbetaald…maar gezien de gezinsuitbreiding hebben we besloten om de woning te gaan verbouwen. Gezien de woning technisch gezien reeds van mij was hebben we besloten dat ik de lening helemaal zelf betaal. (Ook vanwege een voorzichtigheid van mijn kant werd opgeschreven bij de notaris dat ik de last van de lening alleen draag) M.a.w. Mijn echtgenote heeft in principe tot op vandaag geen enkele investering en/of bijdrage geleverd m.b.t. De woning sinds ze hier 15 jaar geleden is komen wonen.

Waar voor mij het schoentje begint te knellen is namelijk dat mijn echtgenote van mening is dat alles, maar dan ook alles dat ook maar iets met de woning te maken heeft niet haar probleem is. Telkens krijg ik hetzelfde argument ‘het is niet mijn huis’ te horen.

Ik geef enkele voorbeelden:
- ik heb zonnepanelen laten leggen om zo ons energieverbruik lager te brengen ….wanneer ik dit aanhaal of de opmerking geef dat het ook in haar voordeel is, dan is mijn echtgenote van mening dat zij niet hoeft bij te dragen in de kost van de zonnepanelen (7000€) ‘omdat het niet haar huis is’.
- onderhoud van de boiler….niet mijn huis.
- nieuwe velux ramen in de slaapkamer omdat de oude versleten waren en niet goed meer isoleerden…..niet mijn huis
-…enz.

Wanneer ik aanhaal dat er ook iets bestaat als slijtage aan een woning en dat zij hier ook haar steentje aan bijdraagt dan valt dit in dovemansoren. ….steeds krijg ik hetzelfde te horen….’niet mijn huis’

Los van de bijdrage voor de vaste kosten (we storten elke een bedrag op een gezamenlijke rekening) draagt mijn echtgenote niets bij. Zelfs de meubels werden allemaal door mij aangekocht.

Haar principe is….het huis is niet van mij dus ik moet niet bijdragen…ik leef hier, slaap hier, ….maar stel dat het huwelijk eindigt dan hou ik niets over van de woning….dus in tussentijd leef ik gratis en voor niets.

Voor alle duidelijkheid…ik verwacht in geen geval dat men mij huur betaald…de afspraak dat ik de lening betaal kwam er tenslotte op mijn vraag….alleen stoot het me wel tegen de borst dat het argument dat het haar huis niet is zodanig tegen me wordt gebruikt dat ik quasi voor alles alleen moet opdraaien, ook voor zaken waar zij de vruchten van plukt en waardoor ze eigenlijk een luxe leventje kan lijden alhoewel zij dit zo niet ziet.

Mijn vraag: zie ik het verkeerd, heb ik reden om me hier druk in te maken. Is haar mening van bijv. Ik draag niet bij voor de zonnepanelen omdat het mijn huis niet is gegrond?

Ik loop al een tijdje met deze vragen, ik begin me stilaan het gevoel te krijgen dat ik gepluimd wordt en dat men wel steeds verwacht dat ik voor alles een bijdrage lever maar dat wanneer ik de vele kosten die ik alleen draag aankaart…tja…dan is het haar huis niet. Er wordt bijv. Wel verwacht dat ik de helft bijleg voor een nieuwe auto….volgens haar logisch want we rijden er ‘beiden’mee…..wonen we dan ook niet ‘beiden’in de woning denk ik dan.

Benieuwd naar jullie mening want misschien zie ik het wel verkeerd.

Lelie60
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2023 20:10

Andere mensen kunnen hier moeilijk over oordelen. Wij kennen noch uw fiananciele toestand noch deze van uw partner. Maar als jullie kinderen hebben maakt het op het einde van de rit niet veel verschil uit. Van jou erven ze dan misschien een huis en van haar misschien meer geld ?
Vroeger als de man alleen werkte en een inkomen had werd de woning ook dikwijls op beide namen aangekocht 50/50. En bij een scheiding kreeg de partner ook haar deel.

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 10 okt 2023 20:37

Een huwelijk is geen business deal. Onafgezien van het huwelijkscontract dragen beide partners bij in de kosten van het huishouden volgens hun resp.draagkracht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Vanrossum
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 okt 2023 20:54

Dank voor de reactie. De financiële situatie is min of meer gelijk qua verloning. Ik heb meer spaarcenten maar werk ook langer.

Waarom zou de financiële situatie er toe doen wetende dat er sowieso niets wordt bijgedragen. Lijkt me fatsoenlijk om bij te springen voor zaken die het gezin ten goede komen. Wanneer ik zonnepanelen op het dak leg dan doe ik dit niet vanuit het idee dat de woning nu hoger in waarde is…’binnen 10 jaar zijn die panelen geen euro meer waart. De panelen liggen zodat we hopelij minder energie gaan verbruiken en de kost lager komt te liggen….de energiekost wordt betaald met geld van de gezamenlijke rekening.

Het komt erop neer dat ik steeds op een muur van ‘het is mijn huis niet dus ik moet niet betalen’ ik leef hier gewoon in jouw huis en draag geen verantwoordelijkheid.

Vanrossum
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 okt 2023 20:58

Een huwelijk is geen business deal. Onafgezien van het huwelijkscontract dragen beide partners bij in de kosten van het huishouden volgens hun resp.draagkracht.
Klopt, maar het is wel zeer eenzijdig wanneer ik wel bijdraag in de vaste kosten (wat normaal is) maar dat ik op geen enkel vlak op haar kan rekenen wanneer het om zaken gaan die het gezin en dus ook haar ten goede komen en dus ook de levenskwaliteit wat aangenamer maken.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 okt 2023 22:44

Onderwerp komt wel een paar keer per jaar voorbij, met variaties op dezelfde vraag. Wat is een eerlijke bijdrage als een koppel woont in het huis van 1 partner?

Extreme standpunten: 1. Helft van de fictieve huurprijs van de woning, want dat zou ze ook kwijt zijn als jullie die woning zouden huren. 2. Niets, want als je er alleen zou wonen, moest je ook alles betalen.

Waarheid ligt ongetwijfeld tussen die 2 stellingen, maar aan jullie om te bepalen waar.

loeki
Berichten: 268

#7 , 11 okt 2023 06:22

Als ik dit zo lees is dit geen huwelijk maar een financiele overeenkomst tussen de partners
Het begin van het einde precies

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#8 , 11 okt 2023 17:57

De negativiteit over de zakelijke afspraken begrijp ik niet goed. Een huwelijks en zeker een huwelijkscontract is nu toch eenmaal een - terechte - zakelijke overweging.

Wat de kosten aan het huis betreft kan ik het standpunt van uw vrouw bereiken. Elke euro die zij in het huis steekt is ze immers kwijt moesten jullie uit elkaar gaan.
Misschien is een compromis dat haar bijdrage aan bepaalde kosten (boodschappen, nutsvoorzieningen, uitgaven voor vakantie... om enkele voorbeelden te noemen) hoger is omdat ze geen woonkosten heeft?
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Praat café”